NECROPHOBIC
”BLOODHYMNS”
(Hammerheart)
§§§
Jag anser att Entombeds gamla pärla ”Clandestine” är en av de bästa plattor som någonsin gjorts, och i väntan på Dismembers nästa kan man ju stilla hungern med Necrophobics nya alster. Ren och rak oldschooldöds i Stockholmsskolan utan grindpartier, något som blivit obligatoriskt inom scenen på senare år. Joakim Sterner trummar vidare med tvåtakt som främsta vapen, det är dock långt ifrån ett ofarligt sådant. ”Bloodhymns” fortsätter där föregångaren ”The Third Antichrist” slutade, det är fortfarande ren och inte speciellt meckig oldschooldöds. En ny gitarrist har rekryterats, Johan Bergebäck tog över efter att Blackmoons återvändo till bandet stupat. Jag hoppas verkligen att bandet får en skjuts framåt på nya hemvisten Hammerheart. Necrophobic är duktiga kompositörer, de grejar alltid ihop ett par riktigt bra låtar till varje skiva. Favoriten denna gång heter ”Shadowseeds” med sin sköna melodislinga. Det börjar bli tid för en ”Stockholm-death metal revival”. Får man säga så om man bor i Göteborg?
Lämna ett svar