Begreppet neometal börjar ge mig ungefär samma otillfredsställda känsla imagen som efter en stor plusmeny på McDonalds, det roliga räcker i bästa fall i 20 minuter, sen återkommer en ekande känsla av tomhet och att återigen ha blivit blåst på… Fortsätt läsa →
Är det Feskekörka? Är det Avenyn? Det är fan inte spårvagnar, för det har vi i Norrköping också! Vad är det då som gör att all bra musik tycks härstamma från Göteborgstrakten för tillfället? Tja, det är väl Elfsborgsbron då…. Fortsätt läsa →
Vi människor har en förmåga, en ovana, att ge saker n tillhörighet. Någonting att bedöma och artbestämma det utifrån. Mat och dryck t.ex. husmanskost eller det franska köket. Gindrinkar, whiskeydrinkar eller shots. Och musik; Goth, stoner, death eller blackmetal. Står… Fortsätt läsa →
Vad vet vi egentligen om denna grupp mer än att de har spelat i X-antal år och att de spelar mycket bra synthpop. Jag Christian Andersson tänkte därför att det skulle vara intressant för er läsare att få reda på… Fortsätt läsa →
Okomplicerade killar spelar komplicerad musik. Värre om det hade varit tvärtom va? Sveriges mesta aggrocybertrashare, Meshuggah, är långt om länge tillbaka med en ny fullängdare. Och så här med facit i hand är dom väl förlåtna för den långa väntan…. Fortsätt läsa →
Vinnarna i Scandinavian Blues Contest 2002 heter Boogie Leg och har lirat blues ihop sedan 1999. Ytlig konsumentblues har sedan länge förkastats och numera är det namn som Freddie King, Little Walter och Jerry McCain som får släppa till låtar…. Fortsätt läsa →
Bara det att ha en Dodge Charger med på skivomslaget vittnar ju om god smak, är det inte så? Nu är det inte bara raggarfjäsk utan Sparzanza plockar poäng med musiken också. Jag missade sorgligt nog spelningen på Arvikafestivalen men… Fortsätt läsa →
Low Tech Heroes ’Low Tech Heroes’ (Nova Zembla) CD 5- Denna trio bestående av Jacq Flyer, Jay Zorg och Roy Mû har verkligen gjort en skiva som stämmer överens med tiden, en ’intelligent techno’ skiva. Musiken skulle närmast kunna beskrivas… Fortsätt läsa →
RA-X ’Stekker’ (KK-records) CD 4 Första albumet från denna grupp på detta bolag. Han har tidigare varit signad på diverse småbolag. Han startade redan 1989 med att göra musik eftersom han tröttnat på att vara DJ. Genom åren har han… Fortsätt läsa →
RA-X ’Ministek’ (KK-Records) CDS 3+ KK-records beskriver Vincent Koremans musik som Anarcho-techno. Då är ju bara frågan vad de menar med det, jag vet det i alla fall inte. De fyra låtarna som denna singeln bjuder på rör sig inom… Fortsätt läsa →
Zen Paradox ’Catharsis’ (Nova Zembla) CD 4- De första tankarna som dök upp i mitt huvud när jag satte på denna skiva var av blandade meningar. Det märks tydliga influenser från såväl techno/club och den monotona house genren, men fungerar… Fortsätt läsa →
Yellowcake ’Inner Space Station’ (Radical Ambient) CD 4+ Yellowcake var för mig ett okänt band ända tills hans fenomenala fullängdare damp ner i min brevlåda. Vem är då mannen bakom denna mystiska skapelse? Ingen aning, allt man får veta är… Fortsätt läsa →
© 2026 BLASKOTEKET — Drivs med WordPress
Tema av Anders Noren — Upp ↑