Tänk att en dag vakna av att telefonen ringer. I andra änden svarar din stora idol. Han säger att han vill börja jobba tillsammans med dig. För de allra flesta är detta bara fantasier men för svenska bandet Mobile Homes blev det verklighet. Att sedan en gammal Kraftwerk-medlem gör om ett svenskt synthband till ett indiepopband låter som rena fantasier. Vi skickade Petter Jahnstedt med uppdraget att pressa gruppen på allt om denna historia.

För några veckor sedan var jag nere på Dieters Synth-Bar. Där var Per och Hasse från Mobile Homes gäst-DJ:s. Jag blev hängande i baren tillsammans med sångaren Hans Erkendahl. Samtalet blev mycket intressant och Hans avslöjade att Mobile Homes startat ett sidoprojekt med Karl Bartos. Hans och Per verkade vara mycket entusiastiska och såg ljust på framtiden och vad fansen ska tycka om det nya soundet.
Senare i veckan var det dags för det riktiga mötet. Jag gick med raska steg från T-banestationen mot restaurangen Gamla Stans Bryggerier. Media verkar vara tokiga i gruppens framfart och framförallt producenten och liveartisten Karl Bartos (ex Kraftwerk och Elektric Musik). ZTV, Expressen, ja i stort sett alla stora medier bevakade händelsen. Mobile Homes började med att visa att de har humor, ett ironiskt bildspel om gruppens historia visades på en bioduk. Här framställdes bandet som ett pojkband som startades av bröderna Bruns pappa. Ett kul initiativ. Efter detta satte sig bandet inklusive Karl Bartos ner för att ta emot våra frågor. Jag var inte sen att fråga Karl Bartos varför albumet låter som det gör och vad som gjorde att de har byggt albumet med gitarrer istället för synthar.
— Enkelt, en gitarr har sex strängar det har inte synthen, log Karl och fortsatte: Min fru inspirerar mig mycket och jag producerar och skriver mycket gladare musik nu. Det är viktigt att min fru ska gilla musiken och hon älskar det här. Presskonferensen fortsatte men jag valde att spara på krutet och ställa dem mot väggen senare under kvällen. Rätt tid kom när jag blev sittande med Per Liliefeldt, gitarrist i gruppen. Innan mina ögon hann snegla ner i intervjublocket frågade jag vad som egentligen har hänt, syftande på tiden mellan albumet “Test” och nya skivan “Mobile Homes”.
— Mycket, men det är ganska enkelt, vi låg på Hawk Records och spelade in singeln “Here Comes The Silence” och släppte den. Sedan gick det en period då D-marken gick upp förhållande till den svenska kronan. Hawk tyckte det blev för dyrt att fortsätta att spela in albumet i Tyskland. Vi lade då allt på is. Under den tiden hoppade vi av Hawk och var skivbolags-fria. Kort därefter började vi spela in demos och skicka till Karl i Tyskland och sökte sedan och fick skivkontrakt på tyska SPV.
Vilken låt var det ni hade på kassetten då?
— Det var en låt som hette “Architecture Of Love” och den finns inte med på albumet. Låten finns fortfarande kvar och var menad som singel från början. Det är verkligen en av mina favoriter. Rent skralt bestämde Karl Bartos vilka låter som skulle vara med på albumet.
Har inte Karl Bartos fått för stort inflytande? Är ni köpta av honom?
— Nej. När vi började spela in skivan var den helt synthetisk och de banden finns fortfarande kvar. Plattan finns alltså i ren synthversion. Den kommer aldrig att släppas. Karl frågade om vi hade något emot gitarrer. Då sa vi nej. Vi fick då tillbaka demos som var helt annorlunda, han hade gjort om låtarna på det sättet att gitarren var grundinstrument som om vi vore ett popband. Det gillade vi och nu låter vi som vi gör.
Gitarrpopband-Andreas smyger omkring i bakgrunden och frågar om det är intervjujag frågar honom om vad han anser om att Karl ändrat på så mycket av de låtar han från början skrev som synthlåtar. Jag får ett ganska kort men väntat svar. Per är inte sen att även här hoppa in och fylla på.
— Han gillar det, vi skulle aldrig släppa det om vi inte var överens. Vi ser inte den enorma skillnad som inbitna synthare gör mellan gitarrer och synthar. Gamla Simple Minds betraktades som ett synthband och de hade en på keyboard. Sedan var det bas, trummor och gitarr. Allt handlar egentligen om harmonier. Vi tycker fortfarande att vi har kvar sådana harmonier som b.la Electronic och New Order och hela den här skolan har. Man måste också tänka på att det har gått så lång tid att ett normalt band hade fått in en platta till under den tidsperioden. Hade vi gjort en platta mellan Test och den här hade steget inte varit så stort. Om folk hade hört de demos vi gjorde för två år sedan hade inte folk reagerat alls. Hade vi gjort en skiva för två år sedan hade vi låtit som New Orders synthigaste låtar gör nu. För vår del känns det inte som ett stort steg då vi jobbat med detta under så många år. Ska jag vara ärlig så har vi också skitit i vad folk tycker. Detta är vad vi ville göra.
Efter att jag lyssnat mycket på Mobile Homes i min ungdom känns det väldigt underligt för mig att Andreas Bruns texter nu är mer hoppfulla och fyllda av livets allvar och kärlek. Tidigare produktioner kom influenserna från Ruhr-området kring Düsseldorf.
Vad har hänt med era liv?
— Låtskrivandet är bandet och de flesta texterna har Karl skrivit, man kan säga att det är fifty fifty. Andreas har väl också ändrats lite i sitt skrivande, “Architecture Of Love” har han ju skrivit helt själv och det är en ren kärlekstext. Andreas har ju skrivit grunderna till låtarna men sedan har Karl förenklat dem och därmed har de blivit lite mer kärleksfulla och hoppfulla.
Varför byter ni inte namn, ni sa detta i en intervju i Zynthec (1/96) redan i början på 1996?
— Det känns bra. Hela den grejen föll. Det var mer en skivbolagsgrej… eller nej, det är nog mer vi som växte i kapp musiken så det känns helt rätt nu. Vi har faktiskt tagit bort The och heter nu bara Mobile Homes.
Semester i Düsseldorf. I diverse media i början på 90-talet figurerade bandet i flitigt bl.a. i Bullen och Z-TV (när denna intervju sändes var det första gången det visades reklam i svensk TV). I dessa intervjuer berättade bandet hur de inspirerats av Kraftwerk och rest ner till deras hemstad för att skaffa inspiration till den kommande skivan “Nothing But Something”. Jag ber Per förklara vad detta var bra för?
— Att vi åkte dit berodde mest på att jag och Hasse jobbade på SAS och körde budbil. Vi hade bilen en påskhelg och helt plötsligt slängde vi oss i bilen och sa “nu åker vi till Tyskland”. Så åkte vi till Düsseldorf för att se var Kling Klang studio låg. Sedan var man helt såld i den staden. Har man varit där en gång så vet man.
Då visste inte bandet någonting om Karl Bartos planer. Av en slump såg bandmedlemmarna på internet att han skulle sluta i Kraftwerk och bilda Electric Music. Bandet skickade då ner en kassett. En kort tid senare hörde Karls manager Stefan Ingman av sig och berättade att Karl var intresserad. Gruppen hade inte varit bortskämda med bra producenter. B.la Deniz PoP, Christan Falk från Imperiet, Julian Beeston från Nitzer Ebb, Christer Sandelin och Tommy Ekman från Style hade producerat och nu ville Karl Bartos från Kraftwerk producera Mobile Homes. Vad sa ni till varandra och hur var reaktionerna när ni fick det beskedet?
— Helt outstanding. Helt otroligt. Aah… vi skickade ju bara ner en kassett på vinst och förlust, myser Per. Han hade aldrig producerat något då. Så vårt och Electronics album var det första han gjorde. Vi trodde inte att han skulle producera oss. När vi smält det hela kontaktade vi vårt dåvarande skivbolag Hawk och sa att nu vill Karl Bartos från Kraftwerk producera oss.
Bandet som rör sig fritt i lokalen under tiden som intervjun pågår och väljer att skicka diverse hälsningar till varandra genom ironiska påhopp. Jag får också hjälp av en hel del fans till gruppen som mer än gärna lyssnar på intervjun och ställer några svåra frågor som fastnar på mitt kassettband. Roligt blir det när någon viskar till Per om bandets framtid och hur det kommer låta. Hur blir det med en ny platta, fyller jag i och Per svarar:
— Sidoprojekt… allvarligt talat så finns det inga begränsningar. Det kanske blir ett helt nytt band tillsammans med Karl.
Enligt vad mitt samtal med Hans för några veckor sedan hade de redan startat ett band, så jag pressar Per till han inte orkar hålla det hemligt längre.
— Okej då… det är bara ett projekt, namn hmmmm… Neu House. Det finns en massa idéer, i detta projekt ingår hela Mobile Homes inklusive Karl. Vi har blivit otroligt bra kompisar med Karl och han saknar nog lite känslan av att ha ett band sedan han blev ensam i Elektric Music. Han vill nog gärna vara en del av ett band.
Varken jag eller Per vill släppa vår diskussion om gitarrens vara eller inte vara i Mobile Homes. Per berättar.
— Om man lyssnar på vår gamla singel “Feeling Better” så finns det grejer som är gjorda på synth som är gitarrackord, så redan då fanns det där. Andreas är stort fan av Morrissey så den här engelska britpopen har alltid funnits som en inspirationskälla.
Vilka är era bästa låtar?
— Om man bortser från nya skivan tycker jag “Afraid”. Den är faktiskt otroligt bra men även en låt från Hurt-plattan som heter “Between The Key And Strong Will”. Vi har gjort så mycket låtar som inte finns på skivor. Kom förbi min studio ska du få höra. Det finns nämligen en låt som heter “Play The Music” som är så bra att man börjar grina. Den är så jävla bra. Den tog inte Karl, den jäveln. Han är en sådan perfektionist. Andreas skriver så mycket låtar men han är stenhård. Karl håller på och pillar i evighet, t.ex har han gjort 1415 mixar på “You Make The Sun Shine”. Då tar varje mix en vecka.
Till sist blir jag tvungen att fråga hur de lyckas få så mycket media intresserade när andra svenska grupper har så svårt att synas.
— Hasse. Han är kompis med alla. Sedan har vi också alltid haft tur med media.
Frågan är om en bra platta och mycket media räcker i gitarrpopsdjungeln. Det är hård konkurrens, retas jag och påpekar att Wannadies släppte ett samlingsalbum.
— Aaah, vi kommer krossa!