Jay Jay Johanson är återigen högaktuell. Den här gången med en ny singel, ett nytt album, en video och festivalspelningar i Europa, Kanada, USA och Mexiko. Zeros Robert Ryttman tog en pratstund med den produktive Sundbybergsbon.
Jay-Jay Johansons nyligen släppta singel heter ”Rush”. Den kommande fullängdaren, som är Jay-Jays sjätte om man inkluderar samlingsalbumet, ska även den betitlas Rush. Plattan beräknas dyka upp i skivbutikerna sista veckan i augusti.
— Albumet är redan mastrat och klart, berättar Jay-Jay. Allt flyter på bra och omslaget är praktiskt taget färdigt, det också. Den nya singeln är en ballad, men albumet är up-tempo och mer dansant än något av mina tidigare. Rush är ett mer organiskt album än Antenna, och har en mer samlad, enhetlig produktion än någon av mina andra plattor.
Rush är inspelad och producerad på ett flertal ställen. Dels hemma i Sundbyberg, men även i Paris och Barcelona. Jay-Jay är mycket nöjd med slutresultatet.
— Den innehåller tio generösa och tunga spår. Alla har starka egenvärden och kan stå för sig själva, men plattan bildar samtidigt en snygg enhet. Nu ska det bli spännande att se hur den tas emot. Om inget oväntat händer släpps den ”world wide” som vanligt, men Frankrike, Kanada, Spanien, Tyskland och Sverige går först. De är mina nyckelmarknader. Sedan kommer resten av världen…
Det visar sig att Jay-Jay har haft ett par intressanta samarbetspartners på skivan.
— I Paris har jag har jobbat med Jean-Pierre Ensuque. Han har gjort sig ett namn genom att göra superbra house på sistone. Här i Stockholm har jag arbetat med Magnus Frykberg, som vanligt. Båda har färgat soundet på sitt speciella vis.
Slutmixen av Rush gjordes i studion Bleeps i Paris. Det är den studio där Air skapade sitt album Moon Safari och där Phoenix gjorde sin första fullängdare.
— Bleeps har en behaglig atmosfär, menar Jay Jay. Det är viktigt att jobba i en stimulerande omgivning.
En specialutgåva av Rush, med bonusspår, ska släppas för den franska marknaden, men exakt vad den kommer att innehålla är än så länge en hemlighet. Videon till singeln ”Rush” är vidare färdiginspelad. Den spelades in i Stockholm och fotografen Peter Gehrke, som också tog bilderna till albumet Poison, stod bakom videokameran. Den, enligt Jay Jay, vackra och romantiska musikvideon innehåller bland annat balettdansöser.
Många festivalspelningar
Att den svenska publiken skulle ha fått upp ögonen mer för Jay-Jay nu än tidigare är han själv tveksam till.
— Det har nog inte blivit någon större skillnad. En del människor känner igen mig ute på stan, men jag tycker inte precis de är fler än tidigare. Men det är bara skönt, då jag gärna vill hålla en låg profil. En viss anonymitet är till och med nödvändig för att jag ska kunna vara produktiv.
Vi kommer in på Jay-Jays förra skivsläpp, den fina samlingsplattan Prologue – Best Of The Early Years 1996-2002.
— Samlingen var ett verktyg för att berätta för mina fans i USA att jag har gjort plattor tidigare, förklarar Jay-Jay. Jag tror att budskapet gick fram. Det rullar nämligen på ganska bra där borta nu. Prologue fyllde en annan viktig funktion också, att presentera min musik i ett par nya länder. Jag tror att Polen, Irland och Australien har börjat få upp ögonen nu.
Under sommaren kommer Jay-Jay att spela på festivaler i Europa, Kanada, USA och Mexiko. Några spår från Rush kommer med all sannolikhet att framföras. Därefter, i oktober, startar en turné i Frankrike. Det är alltså mycket på gång. Han berättar att han har några intensiva månader bakom sig också.
— Jag har lagt praktiskt taget all min vakna tid på den nya plattan och har inte hunnit med speciellt mycket annat. Ett undantag är dock DJ:andet. Jag försöker att spela plattor med jämna mellanrum och tycker att jag har utvecklats bakom mixerbordet. En del tid har gått åt till resor också. Jag åker fortfarande till Paris någon gång per månad.
Inte i behov av en stor, svensk publik
Jag frågar Jay-Jay om han, liksom Bodies Without Organs, skulle kunna tänka sig att delta i Schlagerfestivalen. Det skulle kanske kunna vara ett effektivt karriärsteg hemma i Sverige?
— Nja, det är inte så lockande, svarar Jay-Jay. Ärligt talat känner jag inte heller att jag är i behov av en stor svensk publik, eftersom jag redan har en enorm internationell sådan. Fast Schlagerfestivalen som fenomen är ett intressant ämne. Personligen tycker jag att den har börjat halka åt fel håll. Öststaterna har tagit över scenen och bidragen har blivit både tråkigare och allt för likriktade. Jag föredrar tiden när artister från Belgien eller Monaco skrev eleganta vinnarlåtar.
De artister Jay-Jay uppskattar och lyssnar på visar sig också ha väldigt lite med schlagers att göra.
— Jag gillar Alan Braxe och Fred Falke stenhårt. Sedan lyssnar jag en hel del på Daft Punks och Missy Elliotts senaste album också. Även Röyksopp är okej, men favoriten för tillfället är nog soundtracket till Life Aquatic, berättar han.
Lämna ett svar