Svenska Interlace släppte tidigare i år sitt debutalbum Innuendo. Bandet med frontmannen Oscar i spetsen har också samarbetat med japanen Akira Yamaoka för musiken till Playstationspelet Silent Hill 3 och hunnit med att släppa mini-cd:n Under The Sky. Sven Eklöv pratade med Oskar om religion och dataspelmusik.

— Interlace är uppbyggt kring ett evolutionstema där varje platta är knuten till en fas och allt eftersom evolutionen fortskrider utvecklas fostret som symboliseras av skivan. Och denna utveckling kommer publiken få följa, förklarar Oscar när jag frågar om de evolutionstankar de ger uttryck för på Interlace hemsida. Oscar fortsätter.
— Vår första platta Innuendo var själva kloningen. Albumet var var förpackad som en digipack och när man köpt skivan och vecklat upp den och tagit fram plattan så föds Interlace. Vi befinner oss fortfarande på första stadiet, ”Under The Sky”-minialbumet tillhör den fasen men är slutet på den. Allt detta gör att Interlace får en väldigt religiös prägel, men till skillnad från andra band tar vi den biten på allvar. Jag tror att alla vill vara del i något stort och betydelsefullt. Det är så vi ser våra lyssnare också och därigenom pratar vi om samma fenomen och mekanismer som religion bygger på.

Förutom traditionella album jobbar bandet även med dataspelsmusik. Det första stora projektet var att jobba med musiken till Playstation 2-spelet Silent Hill 3 tillsammans med Akira Yamaoka.
— Silent Hill-musiken var cool att göra. Känns bra att höra våra ljud och stämningar när man sätter sig framför spelet. På Under The Sky samarbetade vi med ett antal musiker, bland andra då Akira som vi också samarbetade med kring musiken till Silent Hill. Akira var huvudproducent och ansvarig. Att få möjligheten att samarbeta med Akira var för oss en stor ära då vi länge inspirerats av hans musik.

Spelet är det tredje Silent Hill-spelet till Sony Playstation. Precis som de föregående två är det mörkt, dystert och suggestivt. Sony letade efter rätt typ av musik som både kunde förhöja och blandas in på ett bra sätt i spelet. Musiken och ljudbilden fick högsta betyg av Zero när vår spelrecensent en regntung vårnatt satte sig för att spela igenom spelet och lyssna på Akira och Interlace tongångar.

Interlace kommer även i framtiden att mixa mellan olika typer av artistiska uttryck.
— Vi vill ge olika typer av artistiska uttryck utrymme när vi skapar. Olika sorter av uttryck ska kunna blandas och korsbefruktas, traditionell musik är endast en typ av artistiskt uttryck som vi vill jobba med. Vi jobbar för och blandar oss in i alla olika typer av mänsklig medvetenhet, avslutar Oscar.