Jay Jay Johanson är aktuell med heta singlar i bagaget och i augusti dyker albumet Antenna upp. Jay-Jay, den något excentriske unge mannen sprungen från Trollhättan som till allas, och inte minst sin egen, förvåning kommit att bli en internationell popstjärna.

Han har sedan sitt senaste album jobbat med filmsoundtrack och bland annat också jobbat med den berömda franska konstnärinnan Dominique Gonzalez-Forester. På Antenna har Jay-Jay tagit hjälp den tyska duon Funkstörung, som efter att ha samarbetat med artister som Björk och Wu-Tang Clan hör till världens mest eftertraktade producenter.

Varför ville du jobba med Funkstörung?
— Jag har alltid gillat elektronmusik som Aphex Twin och Autechre, så när jag hörde Funkstörungs fantastiska remixar bestämde jag mig för att kontakta dem för ett samarbete. Det visade sig att de redan hade koll på mig och gillade min musik, så det var inte så mycket att snacka om.

När började du göra musik?
— Jag har alltid gjort musik, men första gången jag höll i en mikrofon och var i en studio var när jag gjorde albumet Whiskey 1996. Innan dess hade jag aldrig gjort demos eller sånt.

Vad gillar du bäst, studio eller turné?
— Studio! Överlägset. Jag gillar inte att framträda. Gillar inte folksamlingar. Jag är inte tillräckligt extrovert för att stå på scen egentligen och jag tycker att studioarbetet är tusen gånger mer kreativt.

Berätta något om Jay Jay som vi inte vet?
— Här i Sverige är det väl inte mycket som ni vet? (En del vet vi allt. Som att han länge bott i Frankrike, men nu flyttat hem till Sverige. Vi vet även att han är en superkändis i just Frankrike, men att han också har en trogen lyssnarskara i Spanien, Turkiet och Brasilien. Vi vet att han inspireras av allt från Massive Attack och Tricky till Bernard Herrmans soundtrack till Alfred Hitchcocks filmer och de spöklika soundtracken till John Carpenters och Stanley Kubricks filmer från 70-talet. reds anm.)

Vilket är ditt hittills bästa ögonblick som artist?
— Hmm, det där är en svår fråga. Den tillfredsställelse som kreativiteten ger kreatören när konstverket nått det stadie då det tagit form och man förstår att det kommer att bli bra. Detta händer ganska många gånger per arbetsperiod, men jag tror nog ändå att jag måste svara att jag genom mitt yrke har fått träffa många fantastiska människor både privat och som jag arbetat tillsammans med.

Vem skulle du ta med dig till en öde ö?
— Min flickvän utan tvekan. Därför att hon är den mest fantastiska och den vackraste människa som finns.

Dina bästa egenskaper?
— Jag har nog ett antal bra egenskaper men kan inte riktigt komma på någon egenskap som jag vill placera främst.

Dina sämsta egenskaper?
— Jag har för många idéer inom mig som jag vill få utlopp för och det stör fokuseringen på nuet.

Vem skulle du vilja hälla en hink champagne över?
— Champagne? Över mig själv i badkaret kanske…

Vad är det bästa du vet?
— Horisonten, morotsjuice, konkretion, vattenmelon och kärlek.

Vad gör du om tio år?
— Förhoppningsvis en massa soundtracks och sköter hästarna och katterna och vem vet, jag försöker förhoppningsvis vara en god far åt alla mina barn jag vill ha med min förhoppningsvis blivande fru…