Killarna i Stockholmbandet Pluxus har haft stora framgångar med sin elektroniska finmusik det senaste året. Att jämföra med Kraftwerk ligger nära till hands, en jämförelse som inte riktigt går hem bland bandmedlemmarna. I höst planerar kvartetten att åka på turné till Japan och Ryssland. Jag stötte ihop med ett mangrant Pluxus i ZEROs tält på Arvika festivalen i somras.

— Vi är här för att spela bordshockey. Jag har tränat en hel del för att inte bli krossad av de festivalbesökare som ska utmana oss, säger Sebastian och ser självsäker ut. Med den rutiga kepsen säkert på plats och de tajta manchesterbyxorna är han som tagen ur VM i bordshockey.
— Jag har inte spelat bordshockey sedan jag var tolv, men jag är triggad till max. Kombinationerna sitter nog inte som förr men jag vinner ändå! Med som åskådare i ZEROtältet är resten av bandet; Adam, Björn och batteristen Anders.
Pluxus började ratta på sina synthar och maskiner och klinka på sina gitarrer för fem-sex år sedan.
— Vi kommer egentligen från en gitarrbakgrund och gillar mycket skön gitarrpop, men det finns andra som gör det mycket bättre. Från början var det jag och Adam i bandet, säger Sebastian. En medlem har försvunnit och Anders och Björn har tillkommit. Sebastian tar över igen,
— Vi är nöjda med den nuvarande konstellationen… eller… förresten Anders, du är sparkad. Vi glömde att säga det i bilen, säger Sebastian och samtliga skrattar.
— Nej inget sånt, det känns jävligt skönt just nu, så Anders, du är med i bandet igen! Adam lägger sig i diskussionen;
— Det verkar inte bättre än att vi nu lärt oss spela. Målet till nästa album är att vi ska ha lärt oss att spela melodier med både de svarta och vita tangenterna på synthen. Så det går sakta men säkert framåt, säger han och får en klapp på huvudet av Sebastian.
Med i hockeytältet är också Jonas från skivbolaget Pluxemburg. Jonas har tidigare drivit labeln Slowball, men samlar nu alla krafter för att lansera Pluxus och startade därför Pluxemburg.
— Vi kommer främst att koncentrera oss på Pluxus och på att lansera bandets musik. Idén med Pluxemburg är att det ska bli lite av en gemenskap som ska sprida och skapa musik och kultur. Förutom musiken gör vi mycket annat.
— Vi har två andra band som vi hoppas vi kan släppa under nästa år. Vi gör även gärna filmmusik och musik till tv. Spelmusik kan vara något annat. Sen håller vi på med annat också, som till exempel lerfilm. Får vi möjligheter att göra en riktig lerfilm gör vi gärna det, säger Jonas och ser riktigt allvarlig ut.

Världen väntar på Pluxus

Pluxus har släppt fyra album och det senaste Och Resan Fortsätter Här har också släppts i England och USA.
— Vi har fått bra respons utomlands, bland annat i England. Där säljer vi många fler skivor än i Sverige, säger Björn. På frågan om skivsäljandet i övriga världen lämnar Björn över micken till Jonas igen.
— Plattan släpps av det engelska bolaget Rocketgirl. De kommer att sköta all distribution i Europa, USA och Asien. Och sen kommer albumet också att släppas i höst igen för andra gången, då över hela Norden för första gången. Allt detta betyder mycket och det kommer att märkas i framförallt England när vi släpper albumet där.
Många länder har visat intresse för Pluxus elektroniska musik. Bland annat har det kommit förfrågningar på spelningar från Ryssland och Japan.
— Vi har en stående inbjudan till Ryssland. Det som närmast kommer att hända är en festivalspelning i december. Det kommer att vara en festival i en stad som heter typ Yschkir. Den ligger 1000 km öster om Moskva. Sedan kommer det bli spelningar i St Petersburg och Moskva också. Japanspelningarna är inte bokade än, men det är helt klart på gång, säger Jonas, bandets “femte” medlem. Adam tar till orda igen och säger att det är Jonas som har koll på turnéer och allt runt omkring.
— Jonas är egentligen den enda som jobbar, säger Adam och skrattar.
— Vi skulle kunna jobba mer. Vi får helt enkelt skärpa oss. Innan en turné eller en resa till typ Japan kommer det krävas fett med jobb. Det är kul när man bara sitter här och pratar med dig om vad som händer kring bandet, men veckorna innan en spelning eller en turné är jobbiga. Det blir en jävla massa bråk och trix. Men det är alltid värt det i slutändan, säger Adam.

Kraftwerk tål att diskuteras

När Pluxus omskrivs i svensk och utländsk press nämns ofta Kraftwerk som inspiration eller som igenkänningsreferens för den elektroniska musiken som Pluxus levererar.
— Det där med Kraftwerk är lite svårt. De är ju en primär inspirationskälla, men Kraftwerk är ganska primitiva. De är ju gamla idoler, men det är absolut inget som vi eftersträvar att låta som. Man måste vara lite dum i huvudet för att försöka låta som något annat, säger Sebastian. Jag tycker att Kraftwerksdiskussionen verkar vara avslutad så jag ställer nästa fråga, men Sebastian är inte klar än.
— Vänta nu, vi är inte färdiga här. Det finns en massa saker att säga om det här, det här är viktiga grejer! Någon sa förra året att vi låter som ett Kraftwerk spelat genom ett Nintendofilter. Men det är ju inte så att vi sitter och spelar tv-spel och härmar ljud. Det är ju sköna ljud men inget vi kör med. Kraftwerk måste ha varit perfektionister, de rattade på ljud i flera veckor. När man spelat på en viss synth ett par år upptäcker man ljud. Åh, vilket Kraftwerkljud! Man gillar det för det är det perfekta ljudet på något sätt. Det var ju det de eftersträvade och hittar man något sånt kan man använda sig av det. Men låter det för mycket Kraftwerk håller man sig undan det noga.

Jag avslutar intervjun. Sebastian rättar till den rutiga kepsen, puttar upp glasögonen på näsbenet och är redo för ännu ett nersläpp i bordshockeyn. Adam, Björn och Anders som är mindre intresserade av bordshockey diskuterar istället ljud, favoritsynthar och Kraftwerk med frågvisa festivalbesökare runt tältet.

Fakta

Medlemmar
Adam Kammerland
Anders Ekert
Björn Carlberg
Sebastian Tesch

Diskografi
1997 (Kassett) Music inspired by Kennedy International Airport
1998 (7″) Pluxus EP
1999 (CD) Fas2
2000 (CDs) Pluxus vs Fridge vs Pluxus
2000 (CD) Och resan fortsätter här

Kontakt
www.pluxemburg.com