Syskonparet Olof och Karin Dreijer gick länge med tanken på att starta ett nytt projekt tillsammans. Mellan inspelningarna med sin grupp Honey is Cool fick Karin tid att spela in ett av årets mest intressanta album tillsammans med sin bror. Det handlar om lo-fi-inspelad melodiös hi-fi-elektronika med en doft av 80-tal.
Bland alla Göteborgsband som nu sköljer över oss i och med att staden blivit årets popstad utmärker sig The Knife kraftigt. Med en 80-tals inspirerad hemmainspelning har de väckt liv i P3s lyssnare under hösten 2000. Låten som hördes var ”Bird” som fram till albumsläppet bara fanns i en begränsad upplaga på vinyl.
Musiken är verkligen speciell, vrängda röster enkla basgångar och något som mest kan liknas vid asiatiska influenser. ”Bird” har gjort starkt intryck på mig och när jag hör delar av albumet blir jag smått lyrisk. I låtar som ”Kino” och ”Neon” känner jag rytmer som måste ha ett ursprung, något som inspirerat gruppen men som inte går att sätta fingret på.
— Det är förstås alltid svårt att veta vad, av allt man lyssnat på genom åren, man influerats av men vi brukar väl nämna följande: Kate Bush, Aphex Twin, Talking Heads, Sonic Youth och Siouxie and the Banshees säger Olof.
Debutalbumet
Nyligen släpptes debutalbumet och tyvärr blir det inga fler singlar från denna skiva, vilket betyder att den begränsade upplagan av ”The Bird” blir det enda som släpps separat från detta album. Varför valde ni att släppa den på vinyl?
— Det är inte riktigt sant. Vi släppte även en MP3-singel innan jul på vår hemsida som heter ”Christmas Reindeer”. Den återfinns också på albumet fast i en mer åretruntanpassad variant.
Olof fortsätter svara på min fråga.
— Att vi valde vinyl istället för CD? Det är ett billigt alternativ. Om man bara vill göra en singel är det väldigt dyrt att starta upp en cd-produktion, jämfört med att pressa vinyl i Tjeckien. Vi tycker att det är ett finare format om man vill göra fina omslag. Det är roligt att testa på något annorlunda också.
Albumet har spelats in med enkla medel, en dator och en mikrofon hemma i lägenheten, sommarstugan och replokalen. Olof har i tidigare intervjuer berättat om instrumenteringen och hur han ser på Karins röst.
— Jag ser nog Karins röst mer som ett instrument. Anledningen till att jag tycker så är dels att hon använder sin röst mer som ett instrument, men också att jag lyssnar mer på instrumental musik än vokal. Övriga instrument som vi använt oss av är bl.a. analogsynth, elorgel, saxofon, dragspel, gitarr och bas. Vi använder samplern framförallt till att programmera trummor i, men ibland även lite melodier.
I pressbladen beskrivs skivan enkelt. 11 låtar om kärlek, svek och revolution, och det är precis vad det handlar om så vem skriver texterna och finns det något budskap med dem?
— REVOLUTION, svarar Olof snabbt och fortsätter:
— Vi producerar själva. Karin har oftast en idé som vi tillsammans sammanställer till en hel låt. Texten står Karin för.
Eget skivbolag
Olof och Karin har tillsammans med vänner startat upp en egen skivetikett (Rabid Records). På bolaget ligger förutom The Knife även Karins andra grupp Honey is Cool och Monster & Maskiner.
Varför väljer ni att starta upp en egen etikett och hur ser ni på musikens spridning på internet?
— Vi startade Rabid främst för att släppa Honey is Cool, utan påverkan av övre makter. Vad det gäller Internet kan det vara väldigt bra att släppa musik där. Mer direkt utan en massa mellanhänder. Det är ju tur att det finns nu, annars skulle man nog ha svårt att hitta annan musik än den som marknadsförs av de stora bolagen och visas upp i media.
Lämna ett svar