Trivselbandet Kurt-Urban Karlsson, kultgruppen som gav oss monsterhits som ”Mu”, ”Hobbyneger”, ”Född ur fel hål”, ”Jag åt mig själv till frukost” & inte minst ”Festen”, var som alla vet ett otroligt underskattat band. Trots att grabbarna frälste oss med punkpärlor som ”Framtidsplaner”, ”Björn-Börje och Satan”, ”Lika god som snask” (Oh my God… jag kan fortsätta i evigheter…) var det ytterst få som insåg deras storhet. Dock, tre fjärdedelar av K.U.K. återfinns i skatehc-gruppen Adhesive, som nästan är ett bättre band musikaliskt, men de svenska texterna lämnar ett megastort tomrum efter sig givetvis. Katrineholm är bandens hemvist, vilka utgåvor de båda banden har gjort kan ni läsa om i intervjun. K.U.K. bestod av Samsa / trummor, Geir / bas & sång, + 2 st. gitarr-Micke. Adhesive har samma sättning, förutom ett byte. Ut med den ena gitarr-Micken och in med Mathias på samma instrument. Här följer nu en fyllig intervju med Geir. Via telefunken utspelades följande konversation:

När började ni spela som Kurt-Urban Karlsson?
Jag vet inte exakt, för jag var inte med från början. Runt 90-91. Det var typ bara Samsa och Micke som var med då. Och så var det två andra killar som var med då, som slutade efter ett tag.

Diskografin med K.U.K. bestod av en singel (vinyl) och hur många demo-kassetter?
Två stycken.

Jag har en som heter ”Du får aldrig bada mer”.
Ja, det var den första vi släppte men hur fan har du lyckats få tag på den?

Eh… (redaktören är här helt konfunderad över Geirs frågeställning med en svordom inbakad) jag köpte den från Punk it up, ett finskt… eh, ja… som säljer videos och demos.
Jaha, för vi sålde den bara på spelningar och sådär.

Han har en massa spelningar han videofilmat & demos han distrar. Vad hette den andra demon?
Vad hette den…? ”Vi kom, vi såg, vi…”

Jag läste nånstans om nåt som hette ”Demo 93”. Var det ”Vi kom, vi…”?
Nej. ”Demo 93” var när vi spelade in alla låtar vi gjort lagom när vi lade av. Det måste varit den. ”Demo 93” har vi aldrig haft nån som heter.

Nähä. Singeln ni gjorde, ”Åke tuggar elstängsel”, släpptes ju på Höhnie rec. ett tyskt skivbolag. Hur kommer det sig att de släppte den?
Vi träffade honom på totalgalan i Svärtinge, en massa punkband som spelade, och då bytte vi en demo med honom mot en singel. Sen hade de typ lyssnat på den i bilstereon hela vägen hem till Tyskland. Sen ringde han till oss och frågade om vi ville komma ner och spela. Det gjorde vi och så gjorde vi en singel.

Åh fan. Ni blev ju ganska risade i pressen under Kurt-Urban Karlsson-tiden…
Det var väl inte så konstigt…

Jo, det tycker jag. Ni medverkade i alla fall på några samlingar typ ”Tjöplusta” och ”På ont å gott”, var det några fler?
Nej, förutom en massa samlingstejps vi var med på. Låtarna var väl inte så jättebra kan jag tänka mig, de var väl rätt käcka men texterna ska vi inte prata om. Det var väl så typ att vi orkade inte skriva riktiga punktexter, som så många andra band gjorde. Vi tänkte, vi gör något som är löjligt istället.

Är det något material du är nöjd med som ni gjorde på den tiden?
Det finns väl några låtar som man kan sätta på och tycka det är kul att lyssna på som är rätt roliga, men texterna vill man ju helst glömma… Det var några nya låtar som vi aldrig släppte som var rätt bra.

Många recensenter klagade på de ”tramsiga” (läs: kultiga) texterna, det håller du med om?
Ja, men det var ju meningen, det skulle vara dåliga texter. (Dåliga? Hrmm… /red) De tog c:a fem minuter att skriva.

Personligen tycker jag de är rätt roliga…
Tja, det kan man väl diskutera… (skratt)

Varifrån fick ni inspiration till t.ex. ”Född ur fel hål”?
Född ur fel hål är ett skällsord liksom, du är dum i huvudet — du är född ur fel hål. En slags idiotförklaring av någon och ja, född ur fel hål låter väl rätt kul, tyckte vi på den tiden. Och så skrev vi en text om det.

Fick ni någonsin nån intervju som Kurt-Urban?
Nej, det minns jag inte, men det tror jag inte.

Startade ni som ett plojband eller?
När de startade var det väl mest som ett plojband, de skulle ha hetat Knulla Utan Kondom tyckte den första sångaren, men det var det ingen som ville. (skratt) Då tog de namnet Kurt-Urban Karlsson i stället.

Blir ni ofta påminda om K.U.K. när ni är ute och spelar?
Typ i varje intervju…

Ja, men när ni är ute och spelar? När ni spelade i Färjestaden i februari nån gång ropade jag efter ”Mu”. Händer det ofta?
Nej, inte direkt, men för det första kommer vi knappt ihåg låtarna och sen kan ju inte Mathias dem och han vill inte och vi vill inte… Visst, alla utom Mathias var ju med i K.U.K. men det är i alla fall ett helt annat band.

OK, vi går över till Adhesive, ungefär när bytte ni namn, medlem & språk (ej musik)?
Vi slutade med Kurt-Urban runt nyår 93-94. Vi spelade aldrig ute och repade knappt. Vi gjorde en sista inspelning bara för ha som kul när man är 100 år och lyssnar på det & tänker ”fy fan vad pinsamt”. Sen spelade vi inte på ett tag. Och sen ville vi spela nåt som vi själva ville. Sånt vi lyssnade på själva, och då bildade vi Adhesive, vi var väl tre. Micke, den andra Kurt-Urban-gitarristen var väl med på nån repning, sen ville inte han vara med. Vi spelade tre ett tag och sen frågade vi Mathias, för vi visste att han kunde spela gitarr, och så började han med oss…

Spelade Mathias i något band innan?
Han spelade trummor i ett thrash metal/speed metal band, dubbla baskaggar och sånt. Det var i typ juni 94, då började vi.

Tycker ni att skillnaden mellan K.U.K. och Adhesive är så stor musikaliskt sett? Ta t.ex. ”Ängens härskare” från Tjöplusta hade inte den, med en engelsk text, varit en typisk låt på ”Yoghurt”?
Jo, det kan jag faktiskt hålla med om. Den var ju ganska sen, de nyare låtarna var ju nästan sånt som vi kör nu, fast lite enklare. Det var ju melodiöst och det är det ju fortfarande. Vi har alltid gillat att spela sån musik.

Ni har säkert läst nånstans om det här med att spela skatepunk i dessa tider, med trender och så. Slobax, som spelade innan er i Färjestaden, körde oxå svensk trallpunk när ni gjorde det.
Ja, men jag har läst en intervju med dem där de verkligen sa att ”vi spelade trallpunk förut men det var inte inne så vi började spela skatepunk i stället”.

Va? Sa Slobax det?
Ja, antingen i nån intervju eller om de sa det själva, jag kommer inte ihåg. Det kanske var i den här Promenad…

Promenade, ja. Det är möjligt.
Men vi började 94 & det var väl då som det började bli inne. Jag tycker definitivt inte att vi började spela skatepunk bara för att det var inne. Vi lyssnar på sån musik och vi gillar det. Vi hade definitivt inget sånt i tankarna när vi startade Adhesive.

Men ni måste väl ha märkt reaktionerna?
Jo, men det får ju alla band som spelar melodiös punk. Det är väl typ Satanic surfers och Randy och Millencolin som inte får de kommentarerna eftersom de var först med att köra sån musik. Men Millencolin har tidigare spelat trallpunk i flera olika band, och Randy hette ju Heffa Klump och spelade trallpunk.

Jo, det är sant. Vad tyckte du annars om spelningen i Färjestaden?
Jo, det var ganska kul om jag inte minns fel. Vi sålde rätt många skivor.

Jo, det kommer jag ihåg. Det var rätt många som aldrig hört talas om er och så gick de dit och blev impade och så köpte de skivan.
Mm, det var jävligt kul faktiskt. Jag tror inte vi hade fått ut vår nya skiva då.

”Sideburner”, nej.
Vi hade väl bara med oss ”Yoghurt” & den är ju inte hälften så kul som ”Sideburner”.

Ännu tidigare gjorde ju ni en demo som hette ”Trust & burn”, vad finns att säga om den?
Förutom att den är rätt ogenomtänkt & dålig, finns det väl inte så mycket att säga. Den tog slut ganska fort och vi har fått jävligt bra recensioner på den, konstigt nog. Själva tycker vi den är jävligt pinsam att lyssna på, falskt och otight.

Den där låten ni hade med på Tjöplusta 2.
Ja, den valde Micke på Brööl ut själv.

”Lost and found” heter den väl, den var med på demon eller?
Ja, den är ju helt jävla värdelös.

Ja, den är väl det sämsta jag hört med er.
Han sa typ, jag tar ”Lost and found” och vi bara ”öhh?” och han ”vi har redan skickat iväg grejerna redan”. ”Jaha”, typ.

Mm, ni släppte alltså ”Yoghurt” på Brööl, den skivan har väl gått rätt bra, ni har väl sålt rätt mycket?
Jag vet inte riktigt hur mycket den sålt, 1000 ex kanske. Anledningen till att vi hamnade på Brööl var att vi kände en kille som heter Örjan, som spelade tillsammans med Micke. Vi skickade ju runt demon till en massa skivbolag och så svarade Brööl att de ville göra en skiva och det tyckte vi att vi kunde göra. Men det slutade med att vi fick betala en helvetes massa pengar.

Mm, jag ska fråga lite om det sen. Eh… vad var det mer jag tänkte på? Jo, ni har väl gjort en nypress på ”Yoghurt”?
Mm, det har vi gjort. Vi ändrade labeltrycket och sådär. När vi gjorde nypressen på ”Yoghurt” så bytte Micke (Brööl) presseri. Och då tänkte vi att vi kunde lika gärna göra nytt labeltryck eftersom det inte kostade nåt extra. Eftersom ingen vet hur namnet ska uttalas tog vi med fonetiska skriften på hur det ska uttalas. Så då stod det ”Ädisiv”.

Ni är trötta på att höra ”Ädesajv” & sånt?
Ja, precis.

Ni lämnade alltså Brööl och det har ju även Venerea gjort.
Ja, vad jag har förstått så hatar Venerea Brööl, typ att han hade rippat dem på hur mycket som helst. De hade fått ett förslag på att göra en fullängdare, och det kontraktsförslaget var nog det roligaste jag hört. De skulle inte få nånting i princip. 7 och ett halvt tusen för att spela in fullängdaren…

Oj då. Tycker ni lika illa om Brööl?
Jag vet inte hur illa de tycker om honom, men vi skulle inte rekommendera några att släppa skiva på Brööl. Om de inte vill betala en massa pengar.

Jag intervjuade Venerea i förra numret och då sa dem att han skulle börja om och skärpa sig.
Ja, det vore inte fel. När vi medverkade på Epitone 2, då fick han en ny låt av oss att ha med på skivan, och vad vi fick för det var var sin skiva. Han hade inte betalt ett öre för att nåt av banden skulle vara med på skivan. Banden fick betala inspelning och sånt helt själva. Och så får man en skiva per medlem i bandet… Fast egentligen skulle vi bara ha fått två skivor, men då sa vi: va fan, vi kan väl få en var i alla fall. Och så fick vi det.

Hur hamnade ni då på Ampersand?
När vi hade gjort ”Yoghurt”, då slutade det med att det blev jävligt dyrt. Vi sålde massa skivor själva, så vi har ju gått runt på det, men det är ju ganska mycket pengar att ligga ute med. 10-12 000 varje gång man ska göra en skiva. Vi spelade in en promo som kostade 4000 att spela in, vi var i studion en vecka & spelade in åtta låtar som vi skickade runt till skivbolag och så fick vi brev från Ampersand ganska snabbt och han (José) ville att vi skulle ringa direkt. Det gjorde jag & så frågade han om vi ville göra en fullängdare. ”Självklart” sa vi.

Är ni nöjda med ”Sideburner” då? Hur har responsen varit?
Jävligt bra, utom i Expressen & Close Up. Det var Martin Carlsson i Expressen & Mikael Sörling i Close Up, men Sörling har aldrig gillat oss, varken nu eller som Kurt-Urban.

Vad gillar han egentligen?
Jag vet inte riktigt, han är mycket inne på käng och anarkistpunk. Men oss gillar han inte, eller i alla fall inte mig och min sång. Men vi är väl ganska nöjda med skivan, det är vissa grejer man skulle kunna ändra på, men så är det ju alltid.

Det här med din sång, det är ju du som sjunger mest, det står ofta i recensionerna att typ med bättre sång blir Adhesive ett av Sveriges bästa band. Hur känner du inför det?
Nej, men vaddå. Vad ska jag göra? Tycker folk att jag sjunger dåligt får de väl göra det. Jag sjunger sämst i bandet, men det är ju jag som sjunger.

Hur kommer det sig att du sjunger mest, om du nu sjunger sämst i bandet?
Det är väl för att när vi startade Adhesive hade jag sjungit i Kurt-Urban, så jag hade väl vanan. Men på skivan sjunger ju Micke och Matte var sin låt och det kommer att bli mer sånt i framtiden också. Inte för att det klagas på min sång, utan för att det är roligast. När vi har tre sångare ska vi ju utnyttja det. Egentligen har vi fyra, men Samsa spelar ju mest trummor.

I era recensioner nämns ofta Samiam som en inspirationskälla, är det så?
Vill du höra nåt kul? Det uttalas ”Samajam”. Det fick vi höra på B-rocken. (Jag vet, jag var också där. /red) Jag trodde de hette ”Säjmiäm” för det har jag alltid sagt. Det var lite kuriosa. Nej, men Samiam har vi knappt lyssnat på alls förutom nu på sistone. Vi har ju fått några recensioner där vi jämförs med Samiam, jag tror det var i Pie Mag…

Ja, jag har läst det på flera ställen bl.a. i Benzine.
Ja, just det och nån annanstans. Jag förstår inte det riktigt, det är kanske för att det är lite moll och såna där grejer. Ledsen musik…

Mm, vilka är favoritgrupperna? Voodoo glow skulls vet jag…
Ja, de lyssnar vi på, det är ju partymusik. Sen lyssnar vi på Black Flag, Circle Jerks, Iron Maiden, mycket kängpunk, Final Exit, Refused, rätt mycket faktiskt.

Ni lyssnar inte på nån svensk punk längre?
Jo, det gör vi. Jag har en massa tuffa gamla singlar à la Strebers, Asta Kask som jag sätter på ibland.

Var det influenserna på K.U.K.-tiden, Asta & Strebers?
Nej, det var mycket Bad Religion. Texterna vet jag inte vad de influerades av… (skratt)

Nej, de liknar väl inte några andras…
Nej. Men som sagt mycket Bad Religion. Bad Religion är väl en stor inspiration för alla melodiösa band i dessa dar, kan jag tänka mig.

Om jag inte såg alldeles fel var ni på Bergslagsrocken allihopa?
Inte Mathias.

Inte Mathias, okej. Vad tyckte ni om den, vilka var bäst?
Jag tycker att Refused var jävligt bra, jag tror aldrig jag sett dem så bra som de var på B-rocken. Sen tycker jag Shield var rätt kul, det var skön stämning & så är sångaren i Shield jävligt rolig. Samiam var oerhört bra, det var en överraskning, jag har bara hört deras nya skiva som Mathias har. Rancid blev jag besviken på, jag tycker att Operation Ivy var bättre.

Mm, det är väl ungefär samma medlemmar.
Det är två från Operation Ivy som är med i Rancid. Jag gick därifrån efter ett tag.

Ja, det gjorde jag också faktiskt.
Civ var svinbra också, jag höll på att slå ihjäl mig på den spelningen. De var skitbra och bra stämning, alla var glada och så. Det var roligt på B-rocken. Det enda jag inte förstod var varför de inte sålde vegetarisk mat utan man var tvungen att fråga om det. Rimligtvis borde det vara en jävla massa vegetarianer där, men de sålde bara korv och köttbullar och sånt. Det fanns veganmat att äta, men då var man tvungen att fråga efter det i cafeterian, det fanns ingen skyltning om det.

Mm, märkligt. Hur går det med ert zine? Vilka zines gillar du?
Det är många. Jag köper zines så fort jag kommer åt. Hymen, Scenkross, Pie Mag, Paska, Subdive, Pyreno tycker jag är bra.

Det är ett straightzine va?
Ja, det är ett straightzine från Vänersborg. Higher Quest har jag läst också, rätt okej, men lite väl straight-inriktat. Benzine gillar jag väl också, han gör bra intervjuer.

Hur går det med ert zine? Ni håller väl på med nåt?
Vi har gjort ett nummer men det blev sådär. Lite ogenomtänkt som de flesta debutnummer. Vi håller på med det andra numret nu, det blir intervjuer med Final Exit, Svart Snö, Nasum med flera. Det är på gång.

Jag har för mig att Micke Claesson hade nåt soloprojekt som hette typ Krossade knäskålar, stämmer det?
Ja, det är sant. Han fick faktiskt jävligt bra recensioner på det. Det var ett totalt skämtprojekt, han spelade in det hemma med en kassettbandspelare, en liten keyboard med inbyggd trummaskin och så satt han där och spelade. Jag har inte hört det men jag vet att han har gjort det. Han har mycket hyss för sig…

Har ni några sidoprojekt nu då?
Nej, inget speciellt. Matte & Samsa var med i nåt popband förut, men de har slutat. Jag & Micke har inte tid med nåt annat, för det tar så mycket tid med våran orkester. Jag jobbar dessutom.

Apropå ingenting, på tacklistan till ”Yoghurt” tackar ni Wladimir & Gunilla Samsonowitz.
Ja, det är dem som är på omslaget.

Det är dem som är på omslaget!
Ja, det är Samsas mamma och pappa.

Ja, jag kunde tro det. Förresten, Geir Pedersen, det låter norskt…
Ja, det är sant. Jag är från Norge.

Hur länge har du bott i Sverige (Kassler är i farten!)?
Sen -79. Jag bodde i Norge i sex år, lite drygt.

Nu bor du i alla fall i Katrineholm, hur är det där? Är scenen död efter K.U.K.?
Nej då. Det finns många bra band här nu. Där vi repar finns det drygt tio band. Allt från pop till brutalt Pantera-stuk. Captor har ju släppt skivor & så där och ett band som heter Indomitors, de spelar Alice in chains blandat med Megadeth. Sen har vi Mind Trigger som har fått bra recensioner. Sen har vi skateband och hardcoreband typ Refused-aktigt.

Det finns ett zine som heter Terrorpop, han bor väl i Katrineholm. Håller han på än eller?
Han håller väl på vad jag vet. Jag känner honom inte. Han är äldre, runt 30. Han har ju inte vidare kontinuitet, vad jag hörde senast skulle han komma ut med nåt nummer det här året i alla fall.

Jahopps. Eh… framtidsplaner, när kommer nästa skiva?
Nästa skiva tror jag kan komma ut i början av nästa år, om vi hinner få ihop tillräckligt med bra låtar. Annars är det rätt lugnt. Vi har inte så överdrivet mycket spelningar. I september ska vi på turné med Pridebowl på helgerna. I oktober/november ska vi på europa-turné med Stoned.

Stoned? Vad tycker ni om dem?
De är snälla. Personligen tycker inte jag deras ska-låtar är något vidare men de har väl gjort några käcka låtar.

Nästa skiva, blir det en singel eller fullängdare?
Nästa skiva vi kommer att släppa blir en singel från ”Sideburner”, ”On a pedestal”, i mitten av september.

Blir det outgivna låtar eller live/covers?
Det blir en fyralåtars. ”On a pedestal”, en osläppt låt som heter ”All for nothing” och så är det en cover med Iron Maiden & en cover med Operation Ivy. Anledningen till att vi gör en singel är att vi ska göra en video på låten.

Är ”On a pedestal” den bästa sången på ”Sideburner”, enligt er?
Jag vet inte, jag tycker ”Scotty” är rätt käck & kul att spela, ”Thousands times”, ”Bubble burst” är rätt käcka. ”Nothing is won” är rätt kul att spela också. ”On a pedestal” är rätt käck och så där men den är så gammal. Den var med på demon. (Tack Geir för det käcka svaret! /red)

Okej, är det nåt jag glömt att fråga om eller vill du tillägga nåt?
Nej, jag vet inte, allt är väl redan frågat. Tack för att du ville intervjua oss. Får vi fri ex och när kommer numret ut?

Självklart får ni fri ex & det kommer i september/oktober nån gång.
Typ av tio intervjuer man gör får man tre fri ex…

Är det så dåligt?
Ja, det är ganska dåligt faktiskt. På B-rocken gick det runt en kille och sålde ett zine som hette Hohnie, från Nyköping & då gick jag fram & sa att vi var lovade ett fri ex för att vi var intervjuade. ”Nej, det kan jag jag inte ge”. Så då var jag tvungen att köpa ett ex för att kunna läsa intervjun. Så det var lite surt.

Ja, det är dåligt eftersom banden oftast (Ha! Ta åt dig, Putte.) lägger ner mycket tid på att svara.
Jo, precis. Och sen är det oftast brev utan svarsporto som kommer, & då svarar man på frågorna i alla fall & då tycker man att man kan få ett fri ex.

Mm. Det var väl vad jag tänkt fråga om. Du ska ha ett stort tack.
Tack själv & hoppas det går bra med tidningen. Ser fram emot att läsa det.

Jaha, så var den längsta intervjun i Trall-Metall magazine:s långa och ärofyllda historia avslutad. Geir nås enklast genom följande:
Geir Pedersen
Fredsgatan 44
641 32 Katrineholm
Tel: 0150 / 59563