SLEEPING DOGS WAKE
Sugar Kisses
Hyperium 391 0083 2 (Hot Stuff) CD
****

Efter att på flera album ha ägnat sig åt profillös industrirock sadlar denna brittiska duo plötsligt om och släpper en av årets vackraste skivor. “Sugar Kisses” är hänryckande europeisk katedralpop som lånar stämningar från Dead Can Dance, Cocteau Twins, Curve och kanske en smula Enya. De flesta av sockerkyssarna är dämpade natthymner med lågmäld gitarr, försiktigt lunkande takt och Karin Sherrets viskande sång. I “Hold Me” låter Sleeping Dogs Wake stråkar glida in i ljudbilden och Karins små kärleksord kilar fram över en behaglig gåshud. Samma fenomen upprepas gång på gång.
Det enda problemet är att Sleeping Dogs Wake i vissa stunder låter en aning för kajal-romantiska och att Enya inte alls ligger långt borta. Men till skillnad från Karin Sherret brukar Enya aldrig berätta i intervjuer hur intressant det kan vara att onanera ute i naturen. Hon brukar inte heller uppträda topless med motiveringen “…grabbarna tar ju också av sig sina tröjor när det blir hett på scenen”. Med andra ord är den mörka skönheten Karin Sherret ganska provokativ. Samtidigt sjunger hon bättre än Enya. Och har snyggare bröst.
Sleeping Dogs Wake är inte heller bara graciös gothpop. “Roll Over” är gulligt rockig och singeln “Walk On” visar även den en mer rytmisk och taggtrådsskarp sida av bandet. Ändå är det i första hand de naiva och finstämda sångerna man vill åt. I “Waiting For Night” svävar musiken fram på små lätta moln och man sluter ögonen när man insett att hundarna slumrar vidare utan att vakna.