Det har gått precis ett år sedan debutnumret av Sound Affects kom ut. Med anledning av detta tyckte vi att det var dags att formulera vår första “riktiga” ledare, där vi talar lite om var tidningen står och vart den är på väg.
Det finns några viktiga saker att poängtera. Först och främst: Sound Affects är i grunden ett fanzine. Det kan vara på sin plats att understryka detta, eftersom vår ambitionsnivå ligger så pass mycket högre än vad som är vanligt hos de flesta andra sådana publikationer.
I det begreppet ligger att vi bara skriver artiklar om sådant som redaktionsmedlemmarna själva gillar — fanzine betyder ju “fan magazine”. En självklarhet kanske, men eftersom åsikten att vår inriktning är för “smal” och att vi är så “överdrivet positiva” till allting ibland har framförts, krävs det en förklaring.

Vår målsättning är att nå ut till så många läsare som möjligt, alltså inte enbart de allra mest hängivna popfansen. Men detta kommer aldrig att innebära att vi schackrar med vår övertygelse och säljer våra själar. Det skulle aldrig falla oss in att börja skriva om band och musik som inte berör oss ett dugg, bara för att skapa någon slags balans på tidningens innehåll.
Däremot kommer vi att bredda oss något genom att öppna våra spalter för fler skribenter, personer som har en LITE annorlunda musiksmak än vår. Vi jobbar på att hitta sådana, och har även börjat knyta till oss korrespondenter i utlandet.
Vi vill dock understryka att den profil och inriktning Sound Affects har nu kommer att ligga i grunden även framgent. I detta har vi ett starkt stöd från er läsare (se “Enkätresultat” längre fram i tidningen) och det känns skönt i detta utslätningens tidevarv.
I princip drivs Sound Affects som ett hobbyprojekt, men vi sticker inte under stol med att vi vill komma lite längre än så. Framåt höstkanten tänker två av oss syssla med den här roliga, men tidskrävande, hobbyn på heltid. Det borde innebära att tidningen utvecklas ytterligare några snäpp och att ni läsare får ännu mer information än vad som bjuds nu. I förlängningen hoppas vi även kunna ge ut tidningen oftare än de tre gånger per år som gällt hittills.
Till sist. Sound Affects är inte någon politisk tidskrift, och vi har alltid varit noga med att enbart skriva om musik i våra spalter. Det kommer vi att hålla hårt på även i fortsättningen. MEN, när det gäller det tryckta ordets frihet känner vi att även vi måste ta bladet från munnen och stå upp till försvar för denna heliga princip.
Det makalöst fräcka och motbjudande tilltaget att uppmana till mord på en författare — enbart på grund av det han skrivit — och till råga på eländet locka med blodspengar och en plats i paradiset till den som utför dådet, saknar motstycke i världshistorien. Det har med rätta upprört människor över hela världen och har för alltid givit ayatollah Khomeini och hans anhang en hedersplats bland historiens ärkeskurkar.
Religion är alltför sällan av godo — när den slår över i fanatism är den alltid av ondo. Det finns många vidriga regimer på vår jord — både på höger- och vänsterkanten — men det torde stå klart att inga av dessa kan tävla i barbari med det islamiska Irans fundamentalister.
Rätten att fritt få uttrycka sig i tal och skrift är kanske den allra viktigaste fri- och rättigheten i ett demokratiskt samhälle. Den måste vi till varje pris slå vakt om, var och en på sitt sätt och efter sin förmåga (speciellt när vissa tunga och viktiga instanser fegt hukande sviker sitt självklara ansvar).
Därför gör vi denna gång ett avsteg från våra vanliga principer, och dedicerar detta nummer av Sound Affects till Salman Rushdie.