ULTRA VIVID SCENE
Same
4AD CAD 809 (MNW/MD)

Kurt Ralske är en drömmande ung man från New York som under namnet Ultra Vivid Scene släppt sin debut-LP med samma namn på det engelska bolaget 4AD. Normalt sett har jag inte mycket till övers för 4AD’s storvulet pretentiösa ”projekt” (Cocteu Twins, Dead Can Dance, This Mortal Coil, etc), men här har vi ett undantag från den regeln.
Ja, naturligtvis är omslaget, och hela konceptet, ”arty-farty” så det stör, men musiken på skivan talar ett delvis annat språk. Mottagandet i den brittiska musikpressen kan heller inte beskrivas som någonting mindre än extatiskt — jämförelser med Syd Barrett, Julian Cope, Only Ones, Velvet Underground, Television, Jesus And Mary chain, etc, har varit legio.
Det ligger en del i de referenserna, men själv tycker jag att House Of Love och Robyn Hitchcock är ännu mera näraliggande, och jag kan heller inte låta bli att nämna tidiga Suicide.
Musiken är kraftigt synth- och trummaskinbaserad, även om ett väl så vasst gitarrspel också är flitigt förekommande. Rösten är inget mindre än suverän, och påminner mycket starkt om just Robyn Hitchcock.
De bästa spåren är ”Lynn-Marie #2”, ”Mercy Seat” (egen låt) och ”Hail Mary”, men det är som en helhet den här skivan bäst avnjutes.
Kurt Ralske hör jag gärna mer av — men allra helst med ett riktigt band och mindre synthar…

4AD Records,
17-19 Alma Road,
London SW18,
England