Nordik Beat-invasionen fortsätter. Efter Titiyo, Papa Dee, Rob ‘n’ Raz och Leila K har nu ännu en svensk slagit sig in på den internationella dansscenen. Latte Kronlund, med ett förflutet i Zzzang Tumb och Reeperbahn, har just fått kontrakt med Arista i London.

KRONLUND stod vid spisen häromdagen, lätt vinrusig och glad i hågen, och lagade till något snitsigt åt sin bästa flicka. Radion var på, inrattad till Kiss FM förstås, då plötsligt Lattes egen komposition, “Where love lives”, ljöd ut ur lådan.
— Och jag mår så bra. Jag har har nog aldrig mått bättre i hela mitt liv, var Lattes kommentar till Slitz som råkade ringa minuterna efter denna milstolpe.
Latte Kronlund är den okända medlemmen i den internationellt inriktade svenska dansklanen Nordik Beat. En i den närmsta vänkretsen som också har ett litet finger med nästan överallt.
Han har skrivit låter ihop med Papa Dee till dennes debut-LP (“Thrill night”), jobbat med Magnus Frykberg och Titiyo (samarbetet med Titiyo släpps under namnet Black Plastic Magic), likaså med Jon Rekdal och sjungit på Army of Lovers LP.
Dessutom är han, precis som hela Telegram-gänget, kontrakterad till Arista i London. Där han också bor sedan sex år.
Men att kalla Latte Kronlund för “okänd” är naturligtvis ett grovt övertramp i svensk rockhistoria. Latte startade redan 1980 omskrivna Zzzang Tumb som kom att bli grogrund för så många svenska artister. 1983-84 ingick han i Reeperbahn. Och apropå Zzzang Tumb är det högst troligt att han hjälpte till att döpa ett engelskt skivbolag.
— John McGeoch (ex-Banshee) producerade vår LP och berättade då att han och Paul Morley skulle starta ett skivbolag (som blev Zzang Thumb Thumb). Så vi var först.
I London har Latte Kronlund gått på filmskola i 2,5 år och gjort reklammusik för både svenska och engelska reklamfilmer. Bland annat Televerket, Guinness, Singapore Airlines, Allemanssparandet, Petit Danones fromage frais, herrparfymen Takim och Piaggo (vespan).
— Man måsta vara stark för att hålla på med reklammusik. Du kan ha lagt ner hela din själ på att göra någonting riktigt bra och så kommer byrån och vill ha något annat. Studiomusiker och reklammusikmakare — det är samma grej.
Som reklammusikmakare jobbade han ihop med Beatmasters, som hade ett eget “jingle”-företag innan de började skriva excellent list-dans. Och där Beatmasters var för tre år sedan — där är Latte nu idag.
— Det tar en otrolig tid innan man skriver på ett kontrakt här. Hela förra hösten ägnade jag mig åt att utvärdera vilka erbjudanden som var bra och sen ska advokaterna snacka och sen upptäcker man att det har gått nästan ett helt år, säger Latte. Latte har inte ett konventionellt skivkontrakt. Han har istället ett förlagskonstrakt med BMG (som äger Arista), en produktions-deal med Arista tillsammans med sångerskan Alison Limerick och ett producentkontrakt med BMG på en serie plattor under namnet Black Plastic Magic, limited edition dansmusik bara för klubbarna.
— Alison Limerick bestämde jag mig för att jobba med första gången jag träffade henne, vilket var 1984. Hon har en otrolig röst — och så har hon varit med i “Starlight Express”.
— Hon är Aristas nya storsatsing och jag skriver och producerar hennes låtar. Singeln “Where love lives” ska komma i november, men det kan man å andra sidan inte vara helt säker på. Allt ska nämligen först dissikeras och diskuteras — så att det blir helt imagemässigt rätt. Image ska finnas med i allt här i London.
— Alison är en trevlig ung svart flicka från Hackney som sjunger och dansar jävligt bra. Men just nu diskuterar dom om det ska vara “trainers” (basketskor) eller inte på promotionbilderna. Och om det inte ska vara det — ska det i så fall vara pumps eller barfota? Jösses alltså, suckar Latte.
Till “Where love lives” har det nya producent-paret Frankie Knuckles och David Morales (sist jobbade de ihop på Robert Owens solo-LP) även gjort en remix som är menad att plöja ner dansgolvet. En remix Latte själv är väldigt osäker på: “Sången är ju nästan helt borta!”
Det är dansgolvets hårda verklighet som är Lattes nästa projekt. Och till Black Plastic Magic har Latte gjort tre låtar med tre olika sångare — Titiyo, Claudia Fontane (som sjungit med alla från Beatmasters och Soul II Soul till Hothouse Flowers) och en rappare.
— Låten Claudia sjunger på heter “Orgasms & screams”. Skivbolaget undrar så klart om jag inte ska kalla den något annat — men hela groovet är baserat på det citatet, som förresten kommer från William Burroughs. Att bli prytt räddhågsen inför två oskyldiga ord som “Orgasms & screams” kan kanske för oss Hans Nestius-liberala svenskar verka lite ociviliserat. Men kom ihåg att vi alla drar våra gränser olika. Latte har till exempel personlig erfarenhet från en liknande situation.
— Army Of Lovers var i London och spelade in med Magnus (Frykberg) som producent och när jag kom in i studion satte Alexander Bard fram ett notställ med texten till LP-spåret “Dog” och sade: “Där, sjung”. Det är en lite skum text. Ärligt talat så är den mer än skum.
— Det var intressant att upptäcka att det går så fort att medverka i nåt subversivt. Jag menar, jag trodde jag bara skulle hälsa på Magnus och Titiyo och när jag går därifrån har jag sjungit en text om tidelag. Där blev jag nog lite chockad.