När du slår dig ner i biosalongen är det mycket möjligt att du inleder med att lyssna på musik av din favoritmusiker. Rätt gissat — det handlar om reklammusik, som görs av allt namnkunnigare svenska musiker!

Du sitter i en biosalong och har just satt dig ordentligt tillrätta i den skönt nedsuttna fåtöljen. Chokladkakan ligger på fåtöljen bredvid din, inom angenämt avstånd.
Då dras plötsligt ridån isär och en fanfar förkunnar att det är dags för reklamfilm. Du suckar till och slötittar på reklamsnuttarna som du har sett förut, i väntan på att själva spelfilmen äntligen ska börja.
Efteråt har du ingen aning om att fanfaren som du hörde var komponerad av Tom Wolgers och att musiken till många av reklamfilmerna var kända rockmusikers anonyma verk.
I den svenska mediasektorn har det de senaste fem åren skapats en ny inkomstkälla för musiker som av olika anledningar inte kan livnära sig på de vanliga inkomsterna från STIM och ifrån skivförsäljning.
Det är musik som inte ska höras, musik som ackompanjerar ett i sammanhanget viktigare medium.
Det kan vara specialskriven musik för reklamfilm eller informationsfilm för företag. Men det kan också vara så kallade jinglar som används för att påannonsera program i radio och i TV.

Naturlig vänskapskorruption

Inom Sveriges gränser produceras varje år mindre än ett hundra reklamfilmer för den inhemska marknaden: Till detta kan man räkna ett okänt antal informationsfilmer som företag beställer för eget behov.
Ungefär hälften av dessa filmer behöver musik av något slag.
Här har musiker som Coste Apetrea, Anders “Henkan” Henriksson, Per “Cussion” Tjernberg och Tom Wolgers funnit sitt levebröd.
Mekano Film & Television AB heter en av de svenska videoproducenter som uteslutande använder sig av specialskriven musik till sin produktion. Mekano var tidigare även ett skivbolag, så kopplingen är naturlig. En av företagets filmskapare, Anders Skog, var själv en gång medlem i rockgruppen Ratata. Fortfarande använder företaget främst gamla Stranded-artister i samband med sina filminspelningar.
Tom Wolgers, Johan Kinde och Mauro Scocco heter några som har gjort musik åt Mekano.
Enligt bröderna Johan och Anders Skog på Mekano är “vänskapskorruptionen” naturlig:
— I en reklamfilmsproduktion är tidsmarginalerna ofta mycket snäva. Därför hinner vi inte leta efter speciell musik utan det gäller då att känna musiker som direkt förstår vilken sorts musik som man är ute efter.
Tom Wolgers är en av de huvudsakliga musikleverantörerna till Mekano. Sedan 1984 har en stor del av hans inkomster från specialkompositioner till videoproduktioner. Han menar att arbetet som sådant kan vara stimulerande ibland.
— Inte sällan märker jag att mitt kommersiella komponerande speglar av sig i mitt eget skrivande, två verksamheter som jag annars håller helt isär. Ibland kan reklamjobb innebära positiva överraskningar. I somras, till exempel, skrev jag en stråkkvartett till en finsk industrifilm som Swedenborgskvartetten spelade in åt mig. De blev själva mycket nöjda med det materialet som jag gav dem. Nu har jag fått en beställning på en ny stråkkvartett av dem.

Finansierar dyr teknik

Många av de musiker som tjänar pengar genom att specialskriva musik på samma sätt som Tom Wolgers satsar sina inkomster på dyrbar inspelningsteknik till den egna hemmastudion. Två optimistiska personer som försöker arbeta på det sättet är Mija Sundbye och Thomas Tibbert som tillsammans utgör produktionsteamet Hit & Run. Hit & Run är ett av de många företag och amatörkompositörer som försöker slå sig in på den allt hårdare marknaden för specialskriven filmmusik. I mycket professionellt utförda reklambrev presenterar sig Mija och Thomas för videoproducenter som varje vecka får musikkassetter från förhoppningsfulla. Hit & Run har, trots konkurrensen, fått in en fot i branschen.
— Vi skulle givetvis tycka att det vore toppen om man kunde leva på att göra musik åt företagsfilmer, menar Mija Sundbye och Thomas Tibbert. Än så länge går det inte, men vi fortsätter att kämpa. Vi har fått en del beställningsjobb. Pengarna som vi tjänar får än så länge gå till att bygga ut inspelningsstudion.
Det mesta som Hit & Run hittills har spelat in har varit syntbaserat i instrumenteringen. Men de nya inspelningarna som Mija och Thomas är ansvariga för har lättats upp med akustiska instrument. Dels anser de själva att de luftigare arrangemangen behövs, men dels anpassar de sig till en ständigt föränderlig marknad.

Mycket skräp

Ralf Karlsson, som är videoproducent på Drakfilm, anser att de flesta kassetterna som skickas in innehåller skräp:
— De kassetter som vi får in innehåller förvånansvärt mycket utslätad musik. Arrangemangen är helt syntbaserade vilket i och för sig duger bra på demostadiet, men inte sedan. Det är därför vi mest använder etablerade kompositörer som exempelvis Björn Isfält och Micke B Tretow.
De främsta konkurrenterna för musiker som Tom Wolgers och grupper som Hit & Run är dels det faktum att många videoproducenter vill ha musik som redan finns utgiven på skiva, dels att mycket av musiken till presentationsfilmer för företag kommer ifrån musikförlag som köper massproducerad filmmusik från utlandet, främst USA.
Ralf Karlsson på Drakfilm tror dock att “burkmusiken”, som han kallar den importerade reklamfilmsmusiken, är på tillbakagång.
— Det var säkert fyra eller fem år sedan som vi på Drakfilm använde musik på burk. Och jag tror att marknaden för specialskriven musik kommer att öka i framtiden.
På musikförlagen blir det sällan något bråk om rättigheter när kända svenska musiker knäcker extra för videoproducenter:
— Vi kommer sällan i kontakt med den delen av marknaden, berättar Stefan Lagström som är förlagschef på Sonet Music. De videoproducenter som tar kontakt med oss vill oftast ha redan utgivet låtmaterial med utländska artister. Och vi har aldrig kontrakt på en kompositörs totala produktion utan bara på det som exempelvis ges ut på en LP-skiva.
— Men om någon av de kompositörerna som är knutna till oss skriver reklamfilmsmusik så har vi inget att invända. De måste ju leva.
Den enda parten som som egentligen verkar ha problem med den allt mer växande marknaden är STIM, som ansvarar för att kompositioner och textförfattare får betalt när deras alster spelas:
— Det är inte alltid som videoföretagen vet vilka upphovsrättigheter som gäller, menar informationschefen Margitta Jardfeldt. De glömmer gärna bort att kompositören också ska få betalt när verket spelas.
Och det är STIM-pengarna som verkligen är den stora ekonomiska delen i det guldgrävarspel som för närvarande dominerar marknaden. Eller som en av de intervjuade uttryckte det:
— Tänk hur mycket STIM-pengar som Tom Wolgers får varje gång som de spelar hans signaturmelodi på Sandrew-biograferna…