Car Skid And Crash? Ännu ett underligt gruppnamn som sedan snabbt försvinner i glömska? ”Inte alls” säger SLITZ Per Wirtén. Han har hittat en färsk stockholmsduo som kan sin William S Burroughs.

Car, Skid & Crash betyder ordagrant översatt Bil, Sladd & Krasch.
Car, Skid & Crash är namnet under vilket Thomas Fröling och Erik Svahn gör musik. De är två pojkar på 22 år i italienska kläder, och utifrån ett svenskt perspektiv gör de både fräck, frän och originell musik. I ett internationellt perspektiv är de mitt i nuet.
— Författaren William Burroughs betyder mycket när det gäller arbetsmetoden och själva skapandeprocessen. Men vi har väl också en del gemensamma intressen med författarbohemen från New York, som nonsens och skräpkultur. Vi gillar ju precis som han också att röra vid tabubelagda fenomen som porr, våld och sadism. Vi vill betrakta och titta på det förbjudna.
Cut up är en teknik som innebär att man klipper sönder det man skrivit, blandar om bitarna och sätter ihop dem i en ny ordning. William Burroughs har använt den tekniken liksom David Bowie gjort till vissa låttexter.
— Vi vill inte medvetet spegla vår tid men det handlar väl också om det. Men inte med moral utan fascination.
Cut up skapar förvirring, intryck, rörelse och tempo. Det saboterar författarens eller musikerns ursprungliga uppsåt, men kan också vara det enda sättet att beskriva det trasiga, sönderslagna och spruckna.
— Våra skivor måste ha dynamik. Först ett höghus som rasar, så en vacker bild från en öde strand, så ännu ett hus som rasar samman.
Det började med den lika lekfullt som smart paketerade kassetten ’TV-dinner’ med fyra låtar. Med den tog de första steget mot kultrykte. Strax före jul släppte skivbolaget Mekano sin första LP, en samlingsskiva där Car, Skid & Crash bidrog med låten ”William S Burroughs”. Där visade de att deras musik också kan vara vacker och mjuk. Och lyssna, låten är bara uppbyggd av röster som bearbetats och getts samma funktion som normala instrument (basröst, trumröst, etc). Ett enda instrument har smugit sig med, ett piano.
— I somras försökte vi skriva texter, men det gick inte så bra. Det blev bara beskrivande, känslosamt eller kladdigt. Så vi gick till en porrbutik på Klara Norra Kyrkogata och förklarade för gubben vad vi ville ha. Han plockade fram det allra snaskigaste, och sedan använde vi de texterna istället för våra egna.
Låttitlar. ”David whips Goliath”, ”Arizona – I was young once”, ”269 wet photos”, ”Life magazine”, ”William S Burroughs”.
— Det blir inte effektsökeri så länge vi arbetar med kärlek.
Collage innebär att man tar bitar från olika håll och sätter samman till något eget. Och Car, Skid & Crash stjäl ohämmat ljudeffekter och röster från film och TV. En annan favoritkälla de har är amerikansk reklam-TV.
— Vi vill inte skapa något beskrivande utan något som i sig själv skapar bilder.
De använder collage- och cut-up-teknik när de experimenterar fram sina låtar. Ovanpå rytmen lägger de melodier, ljud, oljud och röster som tillsammans bildar en målning, som kan skifta mellan det brutala och det nästan storslaget vackra. De har jämförts med Cabaret Voltaire och Art of Noise. Men, som de själva säger, är det bara tekniken de har gemensam med de grupperna. Musiker de själva beundrar och tagit intryck från är Laurie Anderson, David Byrne och Brian Eno.
— Vi har fått arbeta mycket med att komma bort från den vackra musiken.
Car, Skid & Crash är just nu aktuella på en tiotums-singel och längre fram i vår planerar de och skivbolaget Mekano en första LP-skiva.
— För är det något som är enkelt med synthar, så är det att göra vacker musik. Därför måste man beundra Cabaret Voltaire för att de trots det lyckats göra så rå musik.
I Mekanos annonser står det ”Leksaker är fantastiska”. Det gäller också i högsta grad som devis åt Car, Skid & Crash.
— Det är både viktigt och roligt att arbeta med en helhetsidé. För oss är bilder, förpackningar och film runt musiken viktigt. Vi skulle verkligen vilja ha möjligheten att arbeta med film också. Vår musik fungerar så bra tillsammans med rörliga bilder. Och spelar vi någon gång live blir det nog performance-aktigt.
Cut up betyder att man skär sönder och blandar om det man själv gjort. Slutligen blir det faktiskt musik, låtar, inte bara misch-masch och en massa ljud.