TRACKS ON WAX och AMIGO är hetast bland larmbolag. Men det finns fler.

De senaste två åren har vi inte bara sett en massa nya band växa upp som svampar runt om i landet. Precis som för sju-åtta år sedan startar man hellre en egen etikett än att låta sig hunsas och nekas av större bolag som inte är intresserade av marginella försäljningssiffror, och överallt förvandlas fans till affärsmän.
Förutom bandens egna engångsetiketter har vi fått en liten flora bolag som alla satsar till 100 procent för sina artister, trots att ekonomin inte alltid är den bästa. Garageland Records i Umeå, Box i Malmö, Rainbow Music och TCP i stockholmstrakten är alla exempel på välgörande företagsamhet och en vilja att föra fram ”alternativ” musik.

TRACKS ON WAX

Tracks On Wax i Lidköping är det bolag som vuxit sig starkast, och under sina 16 månader som skivbolag har man gett ut en hel rad med all rätt rosade singlar och LP-skivor med bl a Wayward Souls, Watermelon Men och Backdoor Men.
Precis som Beggars Banquet i London var Tracks On Wax en välkänd skivaffär för samlare och vanliga dödliga innan ägaren Jörgen Johansson fick höra en demo av en av sina kunder. Han föll för tejpen direkt, och resultatet av denna förälskelse blev Wayward Souls första singel.
— När jag började tyckte jag mest att det kunde vara kul att ge ut något, berättar han. Sen skulle jag kanske inte behöva fortsätta med det längre. Men nu vet jag inte, det har hänt mycket sedan dess.
Jodå, det har hänt en del. Bl a så har ju Watermelon Men fått ett stormande mottagande i England, och till våren ska man bege sig ner till Tyskland för ett par spelningar och ett TV-framträdande i München.
— What Goes On i England vill satsa allt, berättar Jörgen. De har t o m pratat om att hyra Rockfield Studios (Dave Edmunds hemmaarena) nästa gång Watermelon Men ska in i studion.

AMIGO

En person som verkligen hunnit bli det är Uffe Lindquist på Amigo. Under hans fyra år där har bolaget växt från att vara ett etniskt minoritetsbolag med flöjter från Bali och jazz på ECM som största säljare, till att bli den främsta exponenten för ny svensk rock — här finns The Nomads, The Bottle Ups, och flera andra band som distribueras via Amigo. Det var Uffe som satte ihop ”A Real Cool Time”-samlingen, och som tillsammans med Lennart Persson rotade fram förlorade pärlor från 60-talet och sammanställde ”Searchin’ For Shakes”, vår egen ”Nuggets”.
Själv skyller han på The Who att det blev så här — ända sedan Pete Townhends klassiska väderkvarnsvevningar har han varit ”förtjust i oväsen”, och på Amigo fick han en chans att göra något konstruktivt av sin förälskelse. Tack vare ett stort kontrakt har han lyckats exportera många svenska skivor.
— Det är roligt att svensk musik äntligen fått uppmärksamhet utomlands, och jag tror att The Nomads har en stor del i det. Det har blivit mycket lättare att sälja svenska band, och jag tror att när alla de nya banden kommit ifrån den värsta kopieringen och de mest påtagliga 60-talsinfluenserna, så kan det här utvecklas till något större.
— Det är kul att den här vågen har växt fram, tillägger han. För förutom de här banden är musiklivet fruktansvärt i Sverige. Det är ungefär som för tio år sedan.
Men han tänker inte ge upp, och i vår ska det bl a bli en ny singel med The Bottle Ups, fast då under det nya namnet The Legendary Bottle Up Quintet. Hans enda krav är att det måste vara en vokal framsida.
Och senare i höst ska det väl bli dags för The Nomads första, riktiga LP-skiva — ’Outburst’ var ju bara ett hopkok av MP-skivorna och avsedd för den utländska marknaden.
Förhoppningsvis tänder det också till hos Garageland, Rainbow Music och de andra bolagen.

Lämpliga utlandskontakter:
What Goes On Records, Yves, Vinyl Solution, 39 Hereford Road, London W2, England. Tel 01-2298010.
Midnight Records. PO Box 390, Dept O, Old Chelsea Station, New York, NY 10011, USA. Tel: 212-6752768.
Voxx Records. 2702 San Fernando Rd, Los Angeles, CA 90065, USA.
Closer Records. 100 Rue Dicquemere, 76600 Le Havre, Frankrike. Tel: 35-214262.
New Rose Records. 7 Rue Pierre-Sarrazin, 75006 Paris, Frankrike.