Stiltje. Svensk rocktorka. Lågkonjunktur. Har det hetat. Men dessa beskrivningar av det svenska popklimatet har inte Thord Eriksson och Lars Nylin lyssnat på.

Om Tom Wolgers gjorde en cover skulle det handla om Nat King Cole. ”Route 66” eller ”You’re Nobody ’til Somebody Loves You”.
Följdriktigt är det inte svårt att gissa att den musik som Tom och sångerskan Irma Schultz gör under etiketten ”Irma & Tom” är sval, vemodig och… cool.
— Det är ödets ironi — när jag nu hittat min form är det jag experimenterat med under flera år plötsligt ”trendigt”. Men vad kan jag göra åt den saken? Jag kan bara jobba vidare.
Tom har fått läsa att Irma & Toms singel ”Body & Soul” är ett ”billigt Sade-plagiat” (från det negativa lägret) eller ”en fräsch Sade-pastisch” (från det positiva lägret). När han i själva verket gjorde samma vemodiga ScandiSoul (Toms egna benämning) redan på sina första singlar 83-84.
— Ingen ska veta var vi egentligen finns. Vi ska dyka upp i överraskande sammanhang. Vår profil ska hållas samman av Irmas röst och mitt sätt att skriva låtar.
Det säger han en eftermiddag i maj, när han just står i beredskap att sätta sin namnteckning under den närmaste framtiden. Dvs Irma & Tom förmodas i dagarna sätta sina namn på de streckade linjer som ska leda till internationell ära!
— Vi började göra demos förra sommaren: I våras var vårt bolag på Midem-mässan i Cannes med det materialet. Och responsen blev enorm!
Den 11/6 är det TV-premiär för denna utsökta duo (TV1 kl 19.55). Senare i månaden väntar fransk TV.
— Jag skriver som jag mår. I höstas blev det mörka stämningar.
Ska vi gissa att Tom just nu lutar åt dom ljusa färgerna på paletten?