“Dead Unburied” heter tredje och senaste skivan med småländska Paganizer. Otacksamt förbisedd av de flesta, då skivan bär oss tillbaka till den tid då Stockholmsdöds var det tuffaste man kunde lyssna på. Sångaren/gitarristen Rogga Johansson var inte sen med att besvara de frågor Slavestate Magazine ville ha svar på.

Bandnamnet låter onekligen oldschool blackmetal, men så är inte fallet. Paganizer är tempostark death-metal i samma skola som Dismember, Necrophobic, Grave, Bloodbath, tidiga Entombed och Unleashed. Tredje skivan som sagt, men då kunskaperna är föga om denna akt ber jag Rogga ta bandhistoriken från dess begynnelse.
— Kul och ovanlig fråga… haha! Paganizer som band startade nån gång 1998 med en helt annan sättning, lirandes retro-thrash. Då sjöng jag bara, men efter att bandet mer eller mindre lagt ner på grund av den populära anledningen “musikaliska meningsskiljaktigheter” tog jag namnet och startade upp på nytt med ny personal. Precis när vi lirat in platta nummer två, “Promoting Total Death”, fick bolaget (Psychic Scream) problem med censuren och gick i graven, så inspelningen blev liggande tills Forever Underground fick nys om den och ville släppa den. Efter det har det rullat på rätt bra och i våras förra året lirade vi som sagt in tredje vaxet “Dead Unburied”, vilken vi är fett nöjda med.
“Dead Unburied” är en skiva i ren Stockholm/Sunlight anda. Hur försiggick inspelningen och hur lät målsättningen med skivan?
— Att inspelningen tog plats i Sunlight var väl en slump egentligen, eftersom vi var beredda på att lira in i någon liten hemstudio som på förra plattan. Men tydligen hade vi sålt hyfsat, så Bill på bolaget hostade upp en rejäl slant. Vi tyckte det kunde vara coolt att förverkliga en barndomsdröm, så vi ringde och snackade med Skogsberg och fick ett kalasbra pris. Så det var ju bara att börja repa… Eftersom Saddam verkar ha norpat vår första målsättning, världsherravälde, så nöjer vi oss med att försöka få ut plattan till så många som möjligt. Jag tror plattan pressades i bara tusen ex första omgången i juni förra året, men jag fick precis reda på att de skulle trycka tretusen nya i april så jag förmodar att den säljer ganska hyfsat, vilket känns jävligt bra.
Ni jobbade med Tomas Skogsberg, hur fungerade det? Saknade han den gamla eran med Dismember och Entombed bland annat?
— Att jobba med Skogsberg funkade helt kanon, förutom att han verkar ha en lite suspekt attityd till tid… Jag tror vi fick skjuta fram inspelningen både en och två dagar i sista minuten, men annars fungerade allt perfekt. Jag tror att han tyckte det var rätt kul att skruva fram ett gammalt gött dödsljud igen faktiskt, men jag har ingen större aning vad han tyckte om musiken. Förmodar att han hört det mesta vid det här laget.
Hur kom det sig att ni valde just Sunlight?
— Att vi valde Sunlight var som sagt en dröm, att få lira in i samma studio som “Into The Grave” och “The Winterlong” är satta på tape är coolt som fan. Sedan att ljudet är det i särklass grymmaste sedan tidiga Morrisound är ju en solklar bonus…
Dan Swanö (ex-Edge Of Sanity, Nightingale mfl) var även inblandad vid inspelningen. Allt flöt väl eller är det något som skall ändras i studioproceduren till nästa gång?
— Swanö mastrade plattan åt oss, vilket vi är väldigt tacksamma för, eftersom en ortodox mastering skulle ha kostat runt femtonhundra per låt… Det enda som kommer ändras i studioprocessen till nästa gång är väl att vi får dra ner på supandet under kvällarna innan, att lägga gitarrer är inte helt lätt med skakande händer och en andedräkt som försöker slå en medvetslös.

Paganizer + Vomitory = sant

Internet räddar många förberedelser. Läste på er hemsida att ett projekt med Tobias Gustafsson från Vomitory är på gång. Berätta mer… typ allt!
— Jo fan, Ribspreader heter det och musikaliskt hamnar det förmodligen ganska nära en mix av Paganizer och Vomitory, av hyfsat uppenbara skäl. Jag har haft kontakt med Tobben ett bra tag, så när jag hade en hög med låtar över frågade jag om han var sugen på att lira in något och på den vägen är det. Han har alltid varit en superb trummis så jag tror låtarna kommer bli kanon, även ljudet förhoppningsvis, eftersom vi lirar in i Soundlab med Mieszko från Nasum bakom spakarna. Fungerar allt som planlagt kommer vi spela in någon gång i maj och släppa debuten under sommaren, så det är något att se fram emot!
Paganizer är kontrakterade till Forever Underground, hur fungerar det? De är mer inriktade på USA/Kanada kan jag tänka mig, eller? Söker ni efter en annan deal?
— Det fungerar inte alls kan jag tala om, haha! Ärligt talat sköter de sig bra för att vara baserade på andra sidan pölen, men supporten till livespelningar är obefintlig vilket stör oss enormt. På senare tid har de också mer och mer inriktat sig på typisk US-döds som Prophecy och Reprobation, vilket förmodligen är det som säljer bäst därborta. Jag förmodar att svenskdöds inte ligger högst prioriterat för tillfället. Hursomhelst släpper vi nästa platta redan i april på gamla Repulse Records, numera Xtreemmusic. Dave på bolaget är kalas att jobba med och förhoppningsvis kan han göra mer för oss i Europa. Den som lever får se.
Skivan och bookleten är en rödbrun historia och är fin att glo på. Vem ligger bakom formgivning och sådant?
— Layouten har bolaget trixat till, men själva omslagsbilden är gjord av Mike Bohatch på Eyesofchaos.com som också gjort omslag till bland annat Visceral Bleeding, Rotting Christ och The Forsaken. Jag hade kollat lite på Mikes website och tyckte han var kanon och sa till bolaget att vi ville att han skulle göra ett omslag till oss. Det var tydligen okej, så vi körde på det och resultatet blev som sagt väldigt bra. Jag tror han tog runt femtusen spänn för omslaget vilket är rätt okej, så vi kommer förmodligen att använda honom fler gånger.
Spelningsfronten, hur ligger det till på den? Spelat mycket live?
— Helt jävla värdelöst ligger det till på den fronten faktiskt! Med nuvarande sättning har vi gjort en spelning hittills, på Nocturnal med Pagan Rites och Cold Existence. Eftersom bolaget inte har några kontakter här blir det inte mycket gjort, och när något väl händer går det som alltid åt helvete på ett sätt eller annat. Vi skulle egentligen vara på turné nu med Gurkkhas, men det rann ut i sanden precis som en sväng förra året med Seth och Diabolical. Hursomhelst, vi är inte speciellt bra live så det är skit samma… haha! Jag var ute som sessionsångare med Deranged på deras turné med Immolation och Deströyer 666 förrförra året och det var kul, gratis mat och sprit och så… Jag förmodar att en sväng med Paganizer skulle innebära mer jobb och mindre supa så jag gråter inte blod för att det är slött på livefronten än så länge.
Vad gillar du för musik och vad inspirerar? Stockholmdöds märks ganska väl i alla fall.
— Gotlandsdöds i alla fall, jag är gravt beroende av Graves första tre plattor. Annars är det, förutom tidig svenskdöds, mest Vader och mellanplattorna med Morbid Angel som snurrar tillsammans med svensk käng typ Disfear och Driller Killer. På nästa platta har vi faktiskt med en hyllningslåt till den svenska kängscenen, en ren känglåt med svensk text och allt som förmodligen kommer hatas av många trångsynta dödsnissar, haha!
Att koppla ihop bandnamnet Paganizer med paganism är för mig lika givet som att koppla ihop Systembolaget med att köpa ut öl åt Forsell på fredagseftermiddagarna. Sista riktiga frågan för idag blir att utveckla bakgrunden till bandnamnet.
— Ja, vad fan säger man? Namnet passade bättre till thrashprylen, men eftersom det var jag som kom på det tog jag med mig det när en platta ändå var släppt under det namnet. Tanken bakom är som du påpekar paganism, inte speciellt allvarligt menat utan mer som en fingervisning mot vad vi och vår musik tycker om religion överlag.

Antingen eller…

Innan vi är färdiga med Rogga så skall han få leka av sig lite, dock utan Martin Timell som ledare. “Antingen eller” heter den tio frågor långa leken, och Rogga har som uppgift att välja ett av alternativen och kommentera.
Slipknot eller Hammerfall?
— Hammerfall så klart! Senaste singeln “Hearts On Fire” är så sjukt dålig att den blir suverän. Knäck några bärs med den och inse att Slipknot inte bara ser ut som idioter…
Studio eller scen?
— Studio helt klart, inget slår känslan av att höra låtar man gjort själv växa fram och ta form. En helt klockren känsla.
Europadöds eller US-döds?
— Säger bara Vader och Vomitory, de klarar ensamma att motivera en människa att lägga ner det där jävla Cryptopsy-tramset som de sysslar med där borta.
Entombed eller Dismember?
— Dismember faktiskt, “Pieces” var första plattan jag köpte med dem av nån anledning och jag tycker den är skitbra, tvärtemot vad alla andra verkar tycka. Ett annat skäl är att jag hatar sången på andra Entombed-plattan “Clandestine”… får man säga det? (Nej, red/undertecknad anm)
Corpsegrinder eller Chris Barnes?
— Chris Barnes, jag älskar Cannibal Corpse och även första tre Six Feet Under-plattorna, tyvärr är nya SFU-plattan nån form av tribal jävla djungeldöds, så jag är frestad av att byta favorit till Corpsegrinder, som också har en helt suverän röst.
1983, 1993 eller 2003?
— 1993 får det fan bli, mycket bättre musik överlag än nu. Supa och knulla var fortfarande spännande.
Ozzy eller Anna Nicole Smith?
— Ozzy, Anna Nicole måste vara det fetaste dummaste cp jag sett på tv. Jag skulle lätt sitta av ett år på anstalt om jag dessutom fick slå in näsan på Bobby Trendy… ha ha!
Sport eller Fame Factory?
— Fame Factory slår det mesta, förutom Hockey-VM. Jag kollar skiten nästan varje dag och missar jag något tar jag igen det under bakfyllan på söndagarna när de kör hela veckans avsnitt. Det blir inte mycket bättre än Bert! Vi planerar att skicka ett promopack med Paganizer till honom, så nästa dokusåpa blir förmodligen “Paganizer – I dödens väntrum”.
Öl etter sprit?
— Både och! Starköl och hembränt med päronsoda fixar det mesta, om man inte är för generös med päronsodan alltså. Måste jag välja blir det ju förstås bärs, närmare perfektion i livet kommer man inte om man inte dejtar Shakira.
Göran Persson eller George Bush?
— Bush, eftersom han ju är öppet cp. Inget hymlande här inte, fram med kärnvapnen, så det blir lite underhållning typ. Jag minns Kuwaitkriget när jag gick i grundskolan, då gick man upp extra tidigt för att hinna se bombräderna på nyheterna, det är barndomsminnen det!