Jag kommer ihåg första gången jag hörde Anatomi-71. Det var utgåvan ”Lobotomerad Vid Födseln” som fick mig att jubla av entusiasm. Jag fastnade direkt för gruppens vansinniga musik och de humoristiska texterna med glimten i ögat. Bandets gitarrist Limpan ställde gärna upp på ett snack med Slavestate.
Varifrån kommer namnet Anatomi-71? Stämmer det att ni startade för tre år sedan?
— Ja, vi bildades någon gång 1999, minns inte riktigt när. Bandnamnet är hämtat ur ett gammalt fotoalbum.
Ni kommer ju från Björneborg (som ligger någon mil utanför Kristinehamn). Det säger ju inte så mycket egentligen. Personligen så har jag varit där en gång och det räckte gott och väl. Björneborg har väl bara stoltserat med några medlemmar i band som Palefat och Grisgrinder förr i tiden. Men hur ser det ut nu inom musikscenen? Både i Björneborg och Kristinehamn?
— Egentligen är vi nog mer Kristinehamnsbaserade. Björneborg har väl inte och har väl aldrig haft någon musikscen att räkna med. I Kristinehamn finns det dock lite band, om än inte lika många som förr. Värda att nämna är väl The Flap Jacks (typ Anti-Flag/ Rancid), Warfare Incorporated (metal), Avskum (kängpunk), Misconduct (hardcore) och Burst (ångestmetal). Även om de sistnämnda inte är så Kristinehamnsbaserade längre. Annars är musikscenen rätt död. Inga spelningar och så vidare.
Ni kör ju med ”hemlig” identitet. Varför kör ni med ett sådant koncept?
— De där hemliga identiteterna har vi slopat för längesedan. Vi brukade säga att vi hade de för att vi var rädda för att få stryk. Men ärligt talat så var det mest en kul grej, som förövrigt kanske inte var så jävla kul.
Där ser man. De hemliga identiteterna var i vilket fall som helst: Fritz Haber, Antonio Egas Moniz och Paul Muller. Tre män som om jag har fattat det rätt bland annat har uppfunnit saker som stridsgas, lobotomikonsten och DDT. Men för att reda ut allting så vem gör egentligen vad i bandet?
— Sättningen ser ut så här: Ulf-bas, Limpan-gitarr och Pärra-trummor (spelar även gitarr och bas på inspelningarna). Sjunger gör väl ingen, men skriker gör vi alla tre ungefär lika mycket.
Var ni aktiva i några andra band innan Anatomi-71?
— Ja, en jävla massa som inte finns idag. Främst punk och hardcore. Just nu spelar Pär i The Flap Jacks och även i McMurphys tillsammans med mig.
Vad har influerat er musikaliskt? Läste något om Kanadas Dahmer och Skitsystem. Men jag tycker mig höra lite Slayer slingor lite här och där. Är de också en influens?
— Det sitter väl i bakhuvudet ungefär hur en Anatomi-71 låt ska låta. Men inspiration får man väl av det mesta mangel. Dahmer, State of Fear, Disrupt, Skitsystem, Avskum ibland även från metalband som Slayer.
NOCTURNUS VS MORTICIAN PÅ EN ÖDE RYMDSTATION?
Hur skulle ni vilja beskriva er musik? Jag läste ett omdöme om er att ni skulle låta som om Noctumus skulle slåss mot Mortician på en öde rymdstation långt in i framtiden. I någon recension stod det att läsa att sången påminner mycket om Satyrs (Satyricon). Tycker du att det stämmer?
— Det där omdömet är förmodligen menat om Nemo som vi splittade cd med. För jag fattar inte vad vi har med rymdstationer att göra. Vi har jämförts med band som Hud, Krunch, Satyricon, S.O.D och en massa annan dret i recensioner, och oftast har man inte hört banden de skriver om. Skulle jag beskriva vår musik så är det väl skrikig, ilsken punk som ibland går över i lite grind. Om man räknar in texterna och ljudbilden så tycker jag att vi låter ganska egna. Jag kan inte komma på något band som låter som oss i alla fall.
Anatomi-71s texter är för mig en väldigt nöjsam historia. Första gången jag läste dem så skrattade jag igenkännande åt bandets små anekdoter. Små historier som för mig som bor enbart ett fåtal mil från galenskaparna i Anatomi-71 kanske får ut mer utav än till exempel en göteborgare, eftersom lyrik oftast är väldigt lokalbaserad. Men vissa låtar besitter riktigt sanna reflektioner som till exempel ”Diskonsum” men med given Anatomi-71 touch. Går ni enbart in för att skriva humoristiska, lokalbaserade texter?
— Vi gjorde det förut, men nu har vi avverkat alla lokala original att skriva om så nu går vi in för mer genomarbetade texter. Om än absolut inga stereotypa kängtexter. Även om folk ser våra texter som roliga finns det nästan alltid en tanke bakom. Dessutom känns det roligare att ha något vettigt att säga när man trots allt får ge ut skivor som säljs i vanliga affärer.
Finns det ingen risk att ni blir klassade som ett ploj-band med sådan lyrik?
— Nej, men kanske som ett pojkband. Jag tycker i och för sig att det är mer intressant med en text som handlar om hur mycket vi hatar modeoffer, än en text om exempelvis krig som så många andra band i samma genre fastnat för.
Ni har ju sjungit om allt från feta personer och halva ananasringar till lokala knarkare. Men är det något ämne som är tabu för er att sjunga om?
— Tabu och tabu. Vi strävar väl åt att bli mer än mer provocerande på de nya låtarna vi filar på. Men självklart så skulle vi aldrig skriva en rasistisk låt. Har även svårt att se oss göra en kärlekslåt.
Av recensionerna att döma bar ju ert material fått bra kritik. Men har ni aldrig blivit riktigt sågade?
— Nej, det har varit genomgående bra, konstigt nog. Det bästa omdömet vi fått var när Garderob Webzine recenserade första demon och Linus Forsberg skrev ”Så cp att jag blir rädd”.
Hur har det sett ut med publicitet för Anatomi 71s del? Har ni figurerat mycket i press och så vidare?
— Det blev en del när vi turnerade med Hammerfall och Bon Jovi förra året. Bland annat så blev vi omslagspojkar på Aftonbladets Puls bilaga och intervjuade i Veckorevyn. Nej, ärligt talat inte så mycket. Vi har gjort en del zineintervjuver och blivit recenserade här och var.
LOBOTOMERAD VID FÖDSELN
Anatomi 71 har genom åren gett ut en hel del material Personligen så ligger ”Lobotomerad Vid Födseln” mig varmast om hjärtat Men vilken utgåva är bandet mest nöjd med?
— Split cd’n, även fast den känns lite som en samling då den innehåller låtar som vi skrev redan 1999. Man tycker som alltid att det senaste materialet är bäst.
Jag har fattat att ni nuförtiden är utspridda lite runt om i landet. Hur påverkar det ert musikskapande?
— Just nu har vi medlemmar i Kristinehamn, Göteborg och Lund. Självklart gör det att man inte kan repa så ofta, vilket gör att allt segas ner också. Vi ska dock ta oss i kragen och jag hoppas vi har material så vi kan fixa en inspelning till sommaren.
Anatomi-71 har även spelat in en cover på The Kristet Utseendes ”Bärs Som Bärs”. I mina ögon är det en helt genial och egen version som bandet har åstadkommit. Är det kristna utseendet ett favorit band?
— Nja, men vi gillar dem. Jag tror att de har varit en inspirationskälla även om det inte märks så mycket. När det visade sig att det skulle göras en tributeskiva till dem så var vi inte sena att hänga på, även om den aldrig verkar bli släppt. Just den låten har vi spelat i replokalen plus att den är ganska kort. Vi gjorde om den lite, ökade tempot och lade på en grindslinga, sedan spelade vi in den.
Jag läste i er biografi att ni skulle medverka på ett soundtrack till en film som heter ”Radioactive Nazi Zombies Must Die”. Hur blev det med den saken?
— Ja, vi gjorde en låt till den filmen plus ett par noiseremixer som också kom med vad jag vet. Vi har dock inte fått någon kopia av filmen så jag vet inte om den blev bra. Vår låt blev dock skitdålig, lång och sömnig.
Ljudet på Anatomi 71’s alster tycker jag låter väldigt eget. Jag kommer inte på något band som har just den ljudbild som bandet har. Det låter fett men ändå inte riktigt som en studioinspelning. Jag frågar Limpan om det stämmer.
— Allt vi släppt är i sann DIY-anda inspelat i hemmet. Fördelarna är ju att vi aldrig haft några större omkostnader plus att det blir ganska eget. Till nästa släpp så kommer vi att låta ännu fetare.
Hur har det varit med liveframträdanden för Anatomi 71’s del?
— Vi har inte spelat live ännu, om man bortser från några åskådare i replokalen. Och frågan är om det blir något sådant. När vi bara är en trio blir det lite tunt med bara en gitarr, plus att det är svårt att skrika skiten ur sig samtidigt som man hanterar sitt instrument. Det tycker vi i alla fall.
Jag har fått för mig att blackmetal inte är bandets favoritgenre. Särskilt efter låten ”Skär Av Dig Hela Jävla Armen Då För Fan Om Du Törs”. Vad beror det på?
— För det är så jävla löjligt. Inte för att vi är så insatta men mycket blackmetal verkar handla om mobboffer som ger igen mot omvärlden genom att sminka sig som pandor och spela väldigt snabbt på sina trummor. Vi är också väldigt antireligiösa men i ett sekulariserat land som Sverige är det fan mer uppseendeväckande att säga att du är kristen än att säga att du inte tror på gud. Vår låt ”Skär Av Dig Hela Jävla Armen Då För Fan Om Du Törs” sammanfattar ganska bra vår syn på blackmetal.
Bandet släppte sin split cd med bandet Nemo via skivbolaget Rage of Achilles Records. Bolaget kan stolt visa upp akter som bland annat Cult Of Luna. Men hur fick A-71 kontakt med det bolaget och hur ser kontraktet ut?
— Vi har inget skrivet kontrakt. Vi spelar bara in prylar och så ger Duncan ut dem om han tycker det är bra. Det var han som hörde av sig till oss och frågade om vi ville släppa en cd. Han hade hört oss på internet tror jag. Vi har aldrig skickat demos till skivbolag och sånt.
Vad tycker ni om dom övriga banden på bolaget? Har ni några favoriter?
— Har knappt hört några… eller jo. Cult Of Luna är väl ok, lite Burst sådär. Sedan så ska han ju släppa Today Is The Day också, dom har man ju hört. Aven Circle Six tror jag skulle ge ut en skiva där. Känner en medlem där och de är bra. Folk jämför dom med Neurosis men jag tycker inte att de låter så mycket som dem.
Ni splittar ju med bandet Nemo. Var det ert val att få göra en split med just dem?
— Nej, det var Duncan som valde det. Det hade varit roligare att få göra en egen skiva, då hade förmodligen omslaget blivit snyggare. Synd att de inte har bättre ljud och riktiga trummor, för det är ju ganska säng och originell musik.
Har ni berättat för bolagsbossen Duncan vad era texter handlar om?
— Ja, fast jag tror inte riktigt att han förstått riktigt ändå. Det känns ju lite fränt att ge ut en skiva på ett engelskt bolag med låttitlar som ”Ni Ska Inte In I Örebro” eller varför inte ”Du Är Inte Ni Med Mig Gubbjävel”.
Jag känner att min fantasi börjar tryta och börjar styra intervjun mot sitt slut med en fråga om framtiden. Vad blir nästa steg i Anatomi-71’s mangelmission?
— Göra ett tiotal låtar. Vi har redan texter till dem färdiga, som vi sedan ska spela in i en studio och ge ut på något sätt. Dessutom ska vi medverka på en samling som Jörgen Fahlberg från The Kristet Utseende ska knåpa ihop. Visst ja, det blir förmodligen pins och t-shirts också. Räkna med mer Anatomi-71 i vilket fall som helst.
Något mer att tillägga?
— Tack för intervjun, den var kul. Några visdomsord till Slavestates läsare. Tänk själv, ifrågasätt auktoriteter. Det är lätt att bara hoppa på tåget men det är lika lätt att lägga sig på spåret. Bli frälst av vår mangelmission eller lev kvar i träsket och ruttna i evighet. Amen.
Med de väl valda orden så avslutar vi det hela. Jag passar på att tipsa alla som inte hört Anatomi-71 att införskaffa deras musik på en gång. Ni kommer inte att ångra er, jag lovar.
Lämna ett svar