Adress: Prästvägen 22, Gävle
Studioyta: ca 100 m2 totalt inkl studio, kontrollrum och isorum
Mixerbord: Soundcraft Serie 2
Bandspelare: Tascam 16-kanals, Otari MTR-10 2-kanals mastermaskin samt Revox, Technics och AKAI 2-kanals bandspelare
Efterklanger: Masterroom fjädereko, Great British Spring
Monitorer: JBL 4311, B&W, Infinity samt Auratone
Delayer och övrigt: Korg SDD 3000, Roland 501 Delay, Harmonizer HM80, dBx kompressorer samt Rebis ljudbearbetningssystem, Aphex Aural Exiter

I studion finns också ett flertal instrument bl a flygel, trumset, olika förstärkare samt gitarrer.
Gävle Ljudstudio har egen kassettkopierings-anläggning där man i normalhastighet själv laddar kassetterna med valfria längder.

DEMO PÅ STÖRT

I Hille, strax norr om Gävle, är Gävle Ljudstudio belägen. Ett f d bageri som redan 1977 blev inspelningsstudio. Det var gruppen Mora Träsk som ville ha egna inspelningsmöjligheter och därför införskaffade en 8-kanals utrustning som sedermera blev 16.
Under åren har flera ombyggnader gjorts, men studion är kvar på samma adress, Prästvägen 22. Kvar finns också Mora Träsk, om än bara med två medlemmar, Leif Walter och Gert-Ove ”Pricken” Smedlund, bägge välbekanta från diverse barnskivor och barnprogram i TV.

Att det skulle vara någon nackdel att ha studion utanför själva stadskärnan vill Leif Walter inte hålla med om.
— Det är skönt att det är utanför stan, men slipper en massa spring från utomstående folk som inte har i studion att göra. Att jobba i studion är en oerhört känslig grej, att ha obehöriga människor eller spydiga kompisar i kontrollrummet kan direkt förstöra studiostämningen, även för erfarna musiker.
En annan fördel att ha studio utanför själva stadskärnan är naturligtvis den ekonomiska. Hyra av lokaler blir oftast billigare, vilket direkt avspeglar sig i studiohyran.
På Gävle Ljudstudio kostar det 150:- per timme inkl moms och tekniker. Ett 16-kanalsband kostar 100:- att hyra.
En annan klar fördel som studion har är att man satsat på en egen kassettkopieringsanläggning, från vilken grupperna direkt kan få med sig demokassetter att sälja. Inspelning på dan och man kanske kan ha en säljbar kassett redan på kvällen!
— För nyetablerade och unga grupper är det en fördel att göra kassetter, menar Leif. Gör man en singel så blir väntetiden minst en månad och under den tiden hinna grupperna oftast utvecklas så mycket att när skivan väl kommer är man inte längre motiverade att sälja plastbiten.
Studion i Gävle har valt att köra kopieringen med normalhastighet och man laddar också kassetterna med valfri längd. Det betyder att grupperna kan spela in nästan hur lite och hur mycket musik som helst.
Under intervjuns gång kommer vi också in på det här med skivdrömmar. Leif Walter har åtskilligt med erfarenhet från den sidan och kan med distans se hur branschen egentligen fungerar.
— Det här med skivdrömmar är mycket större än var många tror. Det krävs så många faktorer för att det ska bli en kommersiell grej. Branschen är hård, och det är bara de som jobbar strikt målmedvetet som klarar sig. Många vill också ha hjälp med distribution och liknande, men jag brukar säga att ”gör en egen skiva, sälj den själv. Då vet ni precis hur pengarna går”. Ingen blir miljonär, men det kan kanske gå ihop trots allt.
Hur är det då att driva studio i Gävle? Ja f n är man ganska ensam i regionen, även om nya studios är på gång. Kundunderlaget sträcker sig från norra Uppland och mälardalsstäderna i söder till Sundsvall i norr. Verksamheten går dock i vågor, mycket beroende på att studioförbundet hyr in sig med sina cirklar i slutet av varje termin.
Nu ska dock direkt sägas att Gävle Ljudstudio inte på något sätt är beroende av studiecirkelverksamheten, vilket många andra studios faktiskt är. Tvärtom är ekonomin ganska god, är det tomt i bokningen under en kortare tid så är det inte hela världen, menar Leif.
Men ett sådant faktum att allting rullar, betyder dock inte att man har planer på att expandera rent tekniskt. Leif förklarar varför:
— Grupperna som kommer hit har oftast begränsade ekonomiska resurser. De gör sina första inspelningar och ett skivbolag blir kanske intresserad av gruppen. Skivbolaget i sin tur har kanske en egen studio, vilket direkt ställer en sådan här studio åt sidan. Därför finns det ingen anledning att satsa högre!
Tack vare en hyfsat ekonomi så har dock Gävle Ljudstudio kunnat anställa en person. Johan Sundström har via AMS fått möjlighet att jobba som tekniker. Vill det sig väl kan det också bli en permanentning av anställningen.

DÖLJER BRISTERNA

Att jobba med nya och oerfarna grupper, hur är det egentligen?
— I en studio av den här ”viktklassen” får man ofta dölja bristerna istället för att framhäva talangerna, säger Leif Walter på ett skämtsamt sätt. Många förstår inte vad den här ”attacken” i musiken kommer ifrån, dvs att allting sitter där det ska. Gruppen vill ha den där ”ultrastöten” som dock inte finns, p g a att basen och baskaggen inte fungerar ihop. Nästa gång gruppen kommer till studion har basisten och trummisen kanske tränat ihop, och då blir det genast bättre ”skjuts” i musiken!
Leif har också noterat att grupperna är väldigt nervösa vid första besöket i studion och redan efter några timmar börjar man bli trötta.
— Klämmer sen gruppen en bärs i samband med mixningen så tror de snart att de är på hitlistan. Det brukar dock istället betyda ommixning dan efter!
Som låtskrivare och sångare har Leif en del synpunkter på hur grupperna jobbar.
— Även om sången har en ointressant text så tycker jag att den ska höras. I gemen tycker jag också att den största bristen hos grupperna är att man inte lägger ner mer tid på att göra bra melodier. Det behövs egentligen inte så mycket för att en hitlåt ska födas. Istället står grupperna och lägger ner all tid på att programmera rytmboxar och liknande. Med en bra låt behöver inte tekniken vara så avancerad!
Ett gott råd från Leif Walter på Gävle Ljudstudio.