Det gick väldigt snabbt för Jens att bli signad med hans nya projekt DEAD SILENT SLUMBER… När man lyssnar på hans material är det dock inte svårt att förstå varför!
Ok, jag lämnar över ordet till Jens Rydén…
Hallåjsan Jensa. Hur känns det att vara student igen då? Fått lära dig något av intresse?
— Tjena! Nu är jag faktiskt inte student längre, måste jag nog påpeka… Jag valde att inte fortsätta läsa efter jag var klar med Nivå 1, så numera jobbar jag för fullt istället. Men, men, musikskolan var jäkligt rolig i alla fall, och visst lärde jag mig mycket intressanta saker.
Du gick ju då i samma klass som din gamla trumslagare Matte Holmgren, ni hittade inte på några nya projekt tillsammans?
— Matte pluggar vidare på musikskolan nu, medans jag jobbar… Så det var förra läsåret som vi gick i skolan tillsammans. Det var klart mäktigt, men vi startade aldrig några nya projekt sådär… Det räckte liksom med att vi lirade på ensemblelektionerna, då vi bl.a. körde lite covers med bl a UNLEASHED. Ha ha!
Matte var ju med och gjorde lite prylar under inspelningen? Gjorde han en bra insats, och vilka fler var med och gästade sessionen?
— Matte la lite vanlig kör/stäm sång på plattan och det blev kanonbra. Han är faktiskt en jävel på att sjunga! Förutom honom så lånade jag in en jäkla massa annat folk också… Ann, från ett relativt okänt popband vid namn LUCKY, fixade tjejsången på titelspåret. Jensa Carlsson från PERSUADER sjunger Heavy Metal sång på första låten, han har också en stark pipa (inga mesiga falsett-grejer där inte). Adde från BLEEDING gästar på sologitarr, kör värsta toksolot à la DEICIDE. Ulph som spelar med EMBRACING fick lägga två gitarrsolon. Han gick också på samma musikskola som jag och Matte, han är en sån där riktig gitarrbög som kan lira hur fort som helst osv. Sen har vi Christer från DISORGE som lägger ett metalsolo han med. Och slutligen fixade ljudteknikern fram en tjej som spelar Cello på en låt, jag var aldrig i studion när hon spelade in låten så jag träffade henne aldrig. Men ljudteknikern fotade henne i alla fall och när jag framkallade rullen så visade det sig att hon inte var så snygg som jag hade hoppats på, ha, ha! Nåja, hon spelade bra i alla fall, även om hennes insats inte är så värst framträdande i låten.
Var det några problem under inspelningen? Hur lång tid tog det och vart du nöjd med resultatet? Det var ballerina du använde dig av igen va?
— Jepp, det är Ballerina Audio. Jag är klart nöjd över ljudet, tycker att det blev bättre än på NAGLFAR-skivan faktiskt. Det var en rätt knepig inspelning rent allmänt, mest pga att jag var tvungen att jobba under inspelningen. Så först var man och jobbade från morgonen fram till sex typ, sen var det bara att slänga i sig lite käk och direkt pallra sig iväg till studion och spela in så länge man bara pallade. För att sen åka hem och sova och sen upp och jobba igen… osv. Så inspelningen tog över en månad totalt sett, men jag spenderade ungefär 130 timmar i studion sammanlagt.
Strul? Naturligtvis, kan man göra en inspelning utan att någonting fuckar upp sig? Den här gången var det datorn vi spelade in på som var lite väl instabil… Kraschade ibland upptill 10 ggr per dag. Sen hade vi också något mystiskt problem med att mikarna börja mullra på något oförklarligt sätt. Vi hittade aldrig felet, men mullret försvann ändå så då var det bara att köra vidare. Dessutom var det lite småstrul med midikablar, sync och liknande, men det räknas väl mer eller mindre som obligatoriskt antar jag!
Det tog inte lång tid för dig att bli signad. Tror du att det enbart beror på att du skriver bra musik eller tror du att det var ditt namn som lockade Hammerheart?
— Jag hoppas givetvis att jag blev signad för musikens skull, men jag är rätt säker på att många skivbolag lyssnade noggrannare på demon pga att jag är med i NAGLFAR. Jag har sagt till Hammerheart att jag vill att dom tonar ned hela “featuring Jens of NAGLFAR”-grejen, det känns liksom så jäkla krystat. Jag tror att folk skulle köpa plattan i alla fall.
Hur kom det sig förresten att just Hammerheart fick din kråka på sitt kontrakt, det var väl fler som var intresserade. Antagligen för att de hade bästa dealen, men kan du specificera litet mer?
— I slutskedet valde jag mellan 3-4 bolag kan man säga och Hammerheart visade klart bäst intresse, så det kändes rätt att signa för dom. Dessutom lyckades jag förhandla till mig en bra deal också, så det var ju även en bidragande faktor.
Jag har signat för två skivor bara, vilket innebär att jag snart kan byta till ett annat skivbolag ifall Hammerheart sköter sig dåligt. Sen tycker jag också att det är bra att börja upp på ett mindre bolag som pushar plattorna för att sedan kanske gå över till ett större bolag efter man har fått ut namnet lite mer.
D.S.S. låter litet som tidiga NAGLFAR fast ändock inte riktigt ändå. Hur definierar du själv musiken? Hur kom det sig att du startade D.S.S. egentligen? Du har ju haft rätt stor succé med NAGLFAR ju.
— Att D.S.S. påminner lite om NAGLFAR beror nog mest på att jag har använt en hel del “NAGLFAR-riff” som jag skrivit, men som dom andra i bandet inte gillade. Bortsett från det tycker jag inte att musiken är det minsta lik NAGLFAR. Jag kan inte komma på någon vettig beskrivning… Det är lite pompig horrordöds över det hela, men å andra sidan så är låtmaterialet så jäkla varierat att den beskrivningen faller ändå. Jag startade D.S.S. mest för att få göra saker som jag själv vill, dvs skriva helt egna låtar och texter, att experimentera fullt ut utan att ha någon bandmedlem klagandes över axeln osv. Det är ju jävligt kul att spela i band, men ibland är det otroligt skönt att kunna sköta allting helt själv, att ha full kontroll liksom!
“In The Glare of The Moon” måste bara vara en av de kasserade låtarna från NAGLFAR, det är så jävla mycket NAGLFAR-känsla över den. Både vad det gäller titel och textmässigt. Om så inte är fallet, är det möjligt att du hamnade i en tidswarp som förde tillbaka dig några år där du hämtade inspiration och sedan komma tillbaka och skriva låten?
— Fel! Det är inte ett enda gammalt NAGLFAR-riff i den låten, faktiskt! Titel och textmässigt kan jag väl dock hålla med om att det är lite åt “Vittra”-hållet… Men det har ju liksom blivit så för mig nu att jag bara skriver en låt rakt upp och ner, det är sällan jag tänker på vilken stil det blir över den, eller var jag hämtat inspiration ifrån. Det är nog inte omöjligt att dom gamla NAGLFAR-takterna satt i huvet då den här låten kom till, men i så fall var det nog ganska omedvetet!
Hur går du tillväga när du skriver musik? Spelar du in på dator eller porta? Skriver du först ett riff och spelar in det för att sedan prova ut nån slinga eller bakgrundspryl? Eller du kanske gör som jag och tänker ut alla prylar i huvudet efter att du gjort en grund?
— Det är lite olika hur jag sätter ihop låtarna. Börjar väl oftast med att sätta ihop lite riff med gitarren, kolla vilka som passar ihop osv. Sen brukar jag börja programmera trummor i Cubase, samt testa ut lite stämmor med synten. Själva arrangemanget brukar jag sen tänka ut i huvet, typ när jag åker buss eller liknande. Sen spelar jag in skiten på portan och filar till alla detaljer så att låten känns “rätt” i slutändan. Men ibland kan jag kläcka ur mig en lät på en timme, bara sittandes och manglar på gitarren liksom!
Hade du trott att resultatet skulle bli så jävla bra som det blev när du klev in i studion? Du verkar ha nått din formtopp, om man säger så, redan på debutalbumet… Hur skall du lyckas att överträffa detta då?
— Jag hade i och för sig spelat in demoversioner av de flesta låtarna innan, så jag visste på ett ungefär hur det skulle bli. Men sen var det en jävla skön känsla i studion under slutmixen, när vi hade filat till alla detaljer och fick höra gästmusikernas insatser osv. Det blev ett riktigt lyft då.
Om jag är i en formtopp är väl svårt att säga, själv tycker jag att låtskrivandet går bara bättre och bättre. Dessutom har jag trots allt filat ganska länge på dom här låtarna nu, så det skulle kännas rätt ruttet nu i efterhand om skivinspelningen hade blivit dålig. Men jag håller nu på med låtar till nästa skiva och jag är övertygad om att den kommer bli lika bra!
Hur mycket tid lägger du ner på gitarrspel? Kör du några solos själv eller är det bara inlånade musiker som får spela solo, varför?
— Du, jag tränar alldeles för sällan! När jag gick musikskolan hade jag lite disciplin och kunde sitta och öva gitarrläxor osv, men nu har jag gått tillbaka i gamla vanor och sitter mest och slöplinkar framför TVn. Så utvecklingen går lite segt nu, men det går framåt i alla fall. På plattan kör jag faktiskt ett solo själv, i “Lick the Wound”, sista låten. Det är ju ett busenkelt solo egentligen, men jag tycker att det låter sjysst ändå. Och det är ju en rätt soft låt, så jag tror inte riktigt att det skulle passa med en sånt där gitarronani solo i vilket fall.
Sen att jag lånade in gästmusiker till andra gitarrsolon är lite av en kul grej tycker jag. Dels gillar jag gitarrsolon i vettiga mängder och tyckte att det skulle passa i vissa låtar, sen lånade jag in lite olika killar för att få lite variation mellan solona. Sen är det skoj också att låta polare vara med på ett hörn sådär. Jag kommer nog låna i gästmusiker tills nästa platta, men ska då försöka låna in helt andra snubbar!
Har du gjort layouten själv? Jobbar du mycket med layout nu för tiden? Vilka band har du gjort åt och hur mycket pengar tar du för att göra t.ex. en 12 sidig booklet och jewel box inlay?
— Självklart gör jag all design åt D.S.S. själv. Jag menar, Hammerheart Records är ju inte direkt kända för att ha snygga booklets om du förstår vad jag menar! Jag vill ha full kontroll över den biten, och då måste jag helt enkelt göra det själv!
Jag har dragit ner en del på layoutjobbandet, men jag hjälper alltid polare när dom ska släppa skiva… Priserna varierar lite beroende på olika faktorer, men jag brukar i snitt ta mellan 3500-4000 spänn ungefär. Det är nog alldeles för billigt egentligen, men jag nöjer mig med det ändå eftersom det fortfarande är ett extraknäck. Jag håller inte räkningen på hur många layoutjobb jag gjort, men någonstans mellan 20-30 stycken tror jag.
Omslaget till Entombed In The Midnight Hour vart förbaskat bra, men även fotona på dig är jävligt proffsiga. Vem är det som tagit dem? Hur länge har du sparat för att få så långt hår? Vad är hemligheten Jensa? Ett speciellt balsam/shampoo eller att inte tvätta sig alls, eller vad?
— Om vi säger så här, om man aldrig klipper sig så blir det ju långt förr eller senare! Men, dum som man är så toppar jag det sällan, så nyligen “toppade” jag frillan med typ 15 cm eftersom det var så jävla risigt. Men nu växer det fort som faan igen!
Kul att du gillar omslaget! Fotona är tagna i en fotoateljé här i Umeå, av en fotograf som brukar plåta de flesta metalband härifrån (bl a Naglfar då). Så jag tänkte ut en massa idéer som hon, Ingrid fotografen, genomförde på ett skitbra sätt. Jag vill bara bli plåtad av proffsfotografer nu för det är helt klart värt pengarna. Man ser ju direkt när det är amatörbilder och det är inte så värst snyggt tycker jag. Med riktiga fotografer vet man ju att skärpa och dylikt är på topp, men sen gäller det nog också att man har lite idéer och förslag själv också.
Vilka program använder du dig av och vad har du för dator och jobbar med? Har du gått någon utbildning för detta? Hur kommer du på idéer och koncept för att göra layouten? Några layouter som du är totalt missnöjd med idag som verkade jävligt bra när du gjorde dem?
— Bilder, bakgrunder osv gör jag i photoshop (såklart). Sen sammanfogar jag bild och text i antingen PageMaker eller QuarkXpress (är dock jävligt nyfiken på Adobes nya program InDesign). Det är liksom grundstenarna, sen använder jag andra program också för att få till vissa speciella effekter och dylikt, typ Illustrator, Freehand, Streamline, Bryce, Painter mfl.
Idéer brukar jag bolla med bandet jag jobbar med. Tycker att det viktigaste är att bandet själva blir nöjda över resultatet. Jag är väl inte totalt missnöjd med någon hittills, men nästan allihop skulle jag kunna ha gjort bättre! Lyckas alltid slarva till det på ett eller annat sätt, ha, ha!
Hur lång tid tog det att skriva materialet till plattan? När startade du egentligen D.S.S. vilken titel kommer albumet att ha? Kommer det att bli några limiterade prylar som bild LP eller digi-pack CD? Tröjor då?
— Det mesta är skrivet mellan 1997-1999 kan man säga. DSS startades 1997, men jag har använt en del grejer som är äldre än så. Bl.a. låten “Blood Collapse” som är från 95/96 och skrevs åt NAGLFAR, men dom andra killarna gillade inte den så vi använde den aldrig, men istället för att slänga bort den så tog jag med den på D.S.S.-plattan!
Plattan kommer ut på CD samt LP (fast jag misstänker att LPn kommer se förjävlig ut eftersom Hammerheart själva fixar layouten till den). Dom föreslog en limiterad digi-pack version, men jag tackade nej till det. Jag fattar liksom inte vitsen med digi-pack längre, alla har det så det är ju inte “exklusivt” nu för tiden. Sen rycker jag att digi-pack är oftast allmänt fula, i alla fall efter något år eller två. Jag föredrar vanliga CD-boxar i alla väder!
Det kommer komma två olika tröjmotiv samtidigt som plattan släpps, om allting funkar som det ska. En TS/LS tröja med skivomslaget i vanlig ordning och en annan huvtröja med lite stilrenare design. Jag hoppas att Hammerheart anlitar ett bra tryckeri, så att det inte blir några såna där sork-tröjor! Titeln på skivan äro Entombed in the Midnight Hour.
…Evil som få!
Metal-scenen väntar och har väntat i flera år, förgäves verkar det som, på att Dusk Magazine #5 skall komma ut. I några äldre intervjuer jag läst har du sagt att det är på G, men inget har hänt. Blir det något nytt nummer eller är det helt nedlagt?
— Det blir tyvärr inget Dusk #5, alla sådana planer är helt nedlagda. Det vore ballt att göra ett till nummer, bara för eget intresse liksom, men som det är nu räcker tiden inte till.
Du lär ju ha fått in en hel del recensions material till femman, nån aning om hur mycket det rör sig om?
— Puh, ingen aning! Om man bara räknar Cd-skivor så jag tippa på mellan 200-400 stycken, fatta om man skulle sätta sig ned och recensera allihop, fy fan vilket jobb! Dom flesta skivbolagen har dock slutat skicka promoskivor nu, tack och lov!
…Fast det är ju aldrig fel med lite nya skivor och sånt. Gratis är gott heter det ju!
Köper du några fanzines själv idag? Några favoriter? Demos då, har du någon koll på alla nya band runtom i Sverige?
— Fanzines köper jag nästan aldrig om jag ska vara ärlig, det ska vara ifall jag hittar någon blaska med en rolig NAGLFAR/D.S.S. intervju eller recension. Annars klarar jag mig gott med de zines jag får gratis. Jag tycker att Bestialisk Mangel, MetalWire, Serenity och några fler är de bästa svenska fanzinen i dagsläget
På demofronten ligger jag också rätt lågt, faktiskt. Det kommer liksom så jäkla mycket skivor att hålla rätt på, så jag pallar inte att ha koll på alla nya band som dyker upp. Visst är det kul att lyssna på demos lite nu och då, men generellt känns det som att jag klarar mig bra på de plattor jag har i skivsamlingen.
Vad lyssnar du på för musik själv hemma då?
— Det blir mest döds- och black metal kan man väl säga. Favoritskivorna just nu är nog nya SAMAEL, KOVENANT, NIGHTWISH, ROB ZOMBIE och ett nytt finskt band som heter FINNTROLL (!).
Du har ju flyttat till Holmsund nu från Umeå. Hur kommer det sig, det enda som finns att göra där är väl att hyra film, köpa läsk och snacks på Statoil, eller käka skrovmål? Krogrundan får man ju åka till Ume’ för i alla fall!
— Holmsund är ju helt klart en trist liten håla, men det är ju inga problem att ta bussen in till Umeå. Främsta anledningen till att jag flyttade till Holmsund är att det är värsta bostadsbristen i Umeå, att hitta en vettig lägenhet är smått omöjligt nästan! Men hittar jag en lägenhet inne i stan så flyttar jag ju tveklöst, men annars funkar det bra att bo i Holmsund.
Visst, ska man supa så är det bara att åka in till stan, och det gör man ju varje helg i vilket fall som helst!
Du har inte haft några planer på att flytta till nån annan stad i Sverige, eller kanske utomlands?
— Nja, inte direkt. För tillfället undrar jag lite varför man bor kvar här egentligen, det händer liksom inte så mycket nytt direkt… Och brudfronten ska vi inte ens tala om! Men det skulle bli så jävla krångligt att repa med bandet om man skulle flytta osv, så det blir nog att man stannar kvar här resten av livet…
Några nyheter angående NAGLFAR du vill dela med dig av?
— Vi jobbar med nya låtar till nästa platta. Vi ska in i studion i april är det tänkt. Men nu har vi lyckats bli kickade från replokalen (igen), så vi måste hitta en ny illa kvickt!
Ok, vi avslutar väl här. Lycka till med Entombed in The Midnight Hour!
— Tack själv för en trevlig intervju! Kolla upp D.S.S. plattan imorgon, idag kan det vara försent!
Ha, ha… Ja, ja… Gör som han säger bara, men jag råder er dock att kolla upp plattan på en gång eftersom den spöar skiten ur det mesta jag har hört på senaste tiden.
Det gick dock inte så bra för Jens att få Hammerheart att tona ner “Jens of NAGLFAR” prylen… Titta på sidan 20 så förstår ni…
[från Hammerhearts helsideannons /blaskoteket]
Lämna ett svar