Först var det Rockamöllan och sedan blev den Onna Taas Band och sedan blev det Ronny Carlsson. Hela tiden med Eslöv som utgångspunkt, hela tiden med en grovskånsk stämma som låter svårmod och kamp och smärta. Men också okuvlighet.
Ronny Carlsson har kommit med en nya LP, ’Reserverat’ den här gången på skånska Amalthea. Sist var han på EMI, men soloplattan där, ’Gryningsljus’, försvann utan att lämna några djupa spår efter sig. Trots flera kvaliteter.
Textmässigt är den nya plattan en enhet.
— ’Reserverat’ är mer privat än tidigare, förut har jag försökt lösa mindre världsproblem. Men den är ändå politisk, fast på ett annat plan. Och fogden och prästen får sig en känga…
— Ändå är texterna skrivna under en lång period. Två låtar är översättningar från John Hiatts LP ’Hanging around the observatory’. Översättningar rätt av.
Musiken är mer blandad, du måste lyssna på många olika genrer?
— Ja. Jag är så trött på den är reggae-stämpeln jag fick med Rockamöllan. Jag har aldrig varit rasta, men dom där rastafärgerna går aldrig ur. Nu får jag höra att jag är country, bara för att det finns en country-låt med på ’Reserverat’.
Det västindiska finns på ”Mässa för kör och oljefat i A-dur”.
— Musiken är arrangerad som en helhet trots att det är många olika låtar och stilar.
’Reserverat’ handlar mycket om konflikter och sorg, om ensamheten.
— Någon måste skriva om den tråkiga verkligheten… Jag ser den och det bistra, men jag är inte tungsint för det. Om folk är ärliga känner dom igen sig i låtarna. Ensamheten är en folksjukdom, och det finns många som blir glada av att höra att dom inte är dom enda som har det så. Att bära ett plakat där det står ”Ner med ensamheten” skulle inte göra samma nytta.
— Sedan vill jag att det som händer i texterna skall finnas i musiken också. Det går inte att tjoa till när texten är sorglig.
Ronny Carlsson skriver låtar hela tiden, och har bl a bidragit med texter till Dan Tillbergs plattor. De sånger som finns på ’Reserverat’ är plockade ur en stor hög, skrivna under flera år.
— Det här är ett enormt sovrat urval. För mig är det ett konstnärligt krav, kommersiellt kanske det inte är rätt urval.
Han slipar länge på texterna, väljer ord, söker synonymer. Nu vill han prova hur det är att skriva på engelska.
— Texterna tar minst ett halvår, ibland ett år. Jag har bara gjort en text på 10 minuter, det var ”Nightlight” med Rockamöllan som jag skrev medan vi stämde instrumenten och väntade på en kille. Den kom trea på Europatoppen.
Till den här plattan repade Ronny Carlsson in låtarna med ett studioband och spelade in. Nu har han fast grupp igen med sex musiker, men det är svårt att få spelningar.
Han överlever och han försörjer sig fortfarande på musiken. Och skulderna till gamla skivbolag inskränker sig till några hundralappar…
På baksidan av omslaget finns en krossad gitarr.
— Det var min älsklingsgitarr, den har varit med ända sedan Rockamöllan. Och så råkade jag sätta mig på den, det var en olyckshändelse där tre personer samtidigt bar sig dumt åt. Men jag tyckte den skulle få vara med åtminstone på omslaget. Och det syftar på raden ”jag sprängde min gitarr med en enda sång” från titellåten.
Det finns flera textrader som är värda att ta fram på ’Reserverat’. Ronny Carlsson har känsla för språket och orden i sången, och undviker rockklyschorna.
— Jag älskar orden. Det är mitt sätt att slåss. Jag är rätt svag i armarna.