Besök hos Rolf Nygren, verkställande direktör på EMI, Björn Skifs skivbolag.
Där tror man inte melodifestivalen har någon större betydelse. I alla fall satsar man inget.
— Björn Skifs behöver ingen lansering på TV. Förra gången trodde vi på “Michelangelo”. Hade förberett en video med engelsk text om han skulle vinna.
— En singel släpper vi naturligtvis. Och lägger låten på en ballad-LP som vi ändå tänkt släppa med Björn.
Rolf Nygren tror inte att det går att lansera en artist genom festivalen. En hitlåt kanske, men ingen hållbar sak. Tar exemplet Forbes med låten “Beatles”. En typisk engångsgrej.
— Det är annorlunda med Karlssons Marianne. Hans bolag är uppbyggt på Wizex/Chips och den prylen. Han kunde också lansera Vargtass genom TV.
— Men vi är inte ett sånt bolag. Det finns inga människor här på bolaget som är intresserade. De har inget hjärta i den sortens musik.
Han tycker det är “trevligt” med festivalen, men egentligen är den otidsenlig.
— Det borde vara en poprocktävling. Det är dagens schlagerartister, inte ensamma vargar.
— Artisterna lyckas aldrig skriva så bra låtar till tävlingen som annars. Fastnar i Waterloospärrar…
Överhuvudtaget tror inte Rolf Nygren på reklamlansering av artister. Det är bättre att satsa de 200 000 på inspelningskostnader. EMI har också liten reklambudget, jämfört med andra svenska bolag.
— Vi tror nog mest på bio-reklam. Det skall vi testa. Visst är det uppenbart med TVs betydelse också, fast det går inte att skapa någon genom en melodifestival.
På EMI är det rockgrupperna Gyllene Tider, Ulf Lundell, Pugh Rogefeldt som säljer. Den åldersmässigt bredare schlagermusiken är utslagen.
— Utbudet är så enormt idag. En äldre publik hittar inte i affärer, eller i radio. Men jag vet inte heller vad som skulle vara en modern schlagermusik att spela in.
— Det hänger ihop med rockfixeringen på Sveriges Radio. Det finns ingen aktiv presentation av den musiken. Kvalitetsschlagern finns inte där.
— Istället är det på dansbanorna, bland Kicki Danielssons publik det skapas schlagers.
Rolf Nygren tycker annars att Björn Skifs är så nära en modern schlagersångare han kan komma. En kvalitetssångare i Jan Malmsjös klass. Han med klassiska “Stoppa världen”.
— Han kan göra vad han vill. Kanske en konflikt att han kan för mycket.
Idag finns det ingen självklart storsäljande genre för ett skivbolag att satsa på. Det är som en långsamt nedåtgående spiral.
— Jag tycker som sagt att det beror på massmedias fixeringar vid trender. Inte på skivbolagen.