Låt oss presentera Blind Date som skall återkomma i varje nummer av Schlager framöver.
Blind Date är ett musikmöte mellan en musiker och en musikjournalist. Vi spelar ett antal plattor för dem. De vet inte vad det blir. Efter varje låt ska dom försöka säga några väl valda ord om musiken. Därefter berättar vi vad det var dom hörde.
Blind Date är ingen tävling för kalenderbitare. Mer ett samtal om musik förr och nu.
Lennart Wretlind. Sammetsrösten nummer ett, sen lång tid tillbaka. Mest känd för Tusen och en låt. Framspringer numer i Eldorado.
Mats ”Matte” Borg. Slår på trummor i Raketerna, stockholmsbaserad fartorkester. Tidigare Grisen Skriker.
ZION STEPPERS
HELL DRIVER
Hemliga Bolaget
Lennart: Nja, det här var ju svårt att gissa.
Matte: Det kom ju in en svensk röst där, jag trodde aldrig att det var svenskt. Men den var tråkig.
L: Det skulle kunna vara en Spectrum-pryl.
M: Ja, när du säger det så känner jag igen rösten, den där the Push. Jasså, Zion Steppers.
L: Nä, den var tråkig.
ROLLING STONES
2120 SOUTH MICHIGAN AVE.
Inspelad -65.
L: Är inte det här en gammal Stones som heter nånting som adressen till Chess Records kanske?
M: Va, var det Stones. Den var ball, kul. Bra dansmusik.
BERITS HALSBAND
BERITS HALSBAND
Forsa Ljud
inspelad -75.
L: Det låter som om det var inspelat för tio år sen, men jag har ingen aning om vad det är.
M: Litet så där halvfumligt, jag hörde en miss där på trummorna.
L: Jag kan tänka mig att han som spelar fiol är litet mer berömd än dom andra. Det kanske var något som inte var avsett att ges ut.
B-52S
ROCK LOBSTER
Warner Bros -79
M: Det här är den fiffigaste produceringen jag har hört. Den går skitlänge ett tag när han bara ligger på bassträngen sen går han upp på gitarren så kommer basen in och det blir helt enormt.
L: Ja det är en bra låt. Den är så spinkig men ändå så bra. Det här är en av de få New Wave-låtar som spelades på mellanvågsstationerna i USA. Mitt i all smet.
M: Texterna är det enda jag inte gillar på den här plattan. Nonsenstexter, inget kul, men musiken är jävligt bra.
MARITZA HORN
ÖGON från LPn TÄNK OM
Metronome -80
L: Jättebra, bäst hittills.
M: Inte fan är det bäst. Men det är bra. Det är en platta jag skulle sätta på. Det är häftigt att lyssna på. En god tårta.
L: Det här är det bästa hon har gjort. Och så är Björn J:son Lind med och han är magnifik, helt enorm.
M: Okey, jävligt skön Muzak.
L: Va!!
M: Ja, nej. Men det är inte bra. Det är häftigt.
ÅKE OCTAN
MODERNA POJKAR — MODERNA FLICKOR från SPOTLIGHT
Sonet -80
M: Är inte det här PY Bäckman? Nähä.
L: Rätt bra. Blåset kommer in fint.
M: Nä, det här är alltså gänget som inte hängde med i nya vågen och försökte på efterslängen. Lite Uggla så där.
L: Jag säger ändå: lovande.
M: Om det kommer en ny våg till. Ha, ha ha!
THE WHO
SO SAD ABOUT US
Polydor -67.
L: Det försöker ju låta som Byrds.
M: Trummisen gillar jag. Det är väldigt få som liksom rattar det så där. Jag kommer att tänka på The Who, vissa körer låter som dom. Det låter som om det skulle vara gjort idag. Man hör tydligt hur mycket Jam har plockat här. Stämmorna, allt.
L: Det var en bra låt, den håller fortfarande.
M: Jävligt fräsch!
BRÖDERNA GRYMM
SVENSSON
Mistlur -80
L: Tja det är väl rätt bra men jag är inte förtjust i det.
M: Jag hajjar inte Peter Yngens humor i dom här texterna, det är liksom…
L: Vilka är det som spelar?
M: Det vet jag inte. Peter Yngen sjunger. Det skulle egentligen vara hemligt alltihopa, men det sprack. Dom som spelar vet jag inte vilka det är. Men det låter trist. Speciellt texterna.
Lämna ett svar