Beroendeframkallande musik eller bara droger…? KieTheVez är här med nya albumet Opium.

KieTheVez startade sin musikaliska bana 1986 i en förort norr om Göteborg. Det gick ända fram till 1993 innan första maxin “Replenish My Mind” släpptes på det då nystartade skivbolaget October. Efter detta har bandet släppt ytterligare fyra singlar och fullängdaren “Three Empty Words”. Nu släpper snart bandet sin andra fullängdare “Opium”. Vi i bastun tyckte att det var aktuellt att bjuda in de heta grabbarna KieTheVez i bastuvärmen för att kolla vad som stod på.

I Sverige finns det som sagt en uppsjö av mindre synthpopsband. Varför valde KTV just detta tema?
— “Det hela började med att Tomas och Jörgen gillade Pet Shop Boys. Vi ville också ha ett band och så blev det. Vi insåg dock att mellan 86-89 gjorde vi konstigt nog musik vi inte själva tyckte var speciellt bra. 90 bestämde vi oss för att satsa på den musik som vi tyckte om själva — synth och independent. Så formades KieTheVez sound och att det blev just i synthgenren beror mestadels på att vi (speciellt då) lyssnade på den typen av musik. Idag tycker jag att vi har lite mer mer av vanliga popinfluenser men våra rötter kommer alltid vara i synthgenren. Vi valde inte synth-temat. Det föll sig mer naturligt”.
Med alla dessa synthpopsband måste det vara svårt att slå sig fram?
— “Syftet med att bilda KTV var inte att tjäna pengar utan att ha roligt och att få skapa. Om man bär på en massa idéer och tankar om låtar och texter blir det till slut så att man vill få ut det. Att ha ett band är liksom länken mellan den man bär inom sig och världen. Visst är det svårare att få uppmärksamhet med många band inom samma genre men det är både positivt och negativt. Det positiva är att det sprudlar av kreativitet ute i stugorna i Sverige. Det är många som arbetar och skapar och det tillför en kvalitetshöjande effekt. Idag finns det så många synthband att det liksom självsanerar sig självt. Det negativa är att media ibland kanske inte orkar bry sig. Då de pumpas med information om hundratals olika band blir resultatet att det inte bryr sig om ett enda. Ibland kanske det också är så att det blir för många band som alla egentligen är väldigt bra men som aldrig får en riktig chans att visa det. De drunknar i överflödet. Avslutningsvis så tycker jag dock att det är positivt med mycket band. Det är roligt att Sverige håller sig långt framme och att det finns så mycket skaparglädje inom synthgenren. Lite nytänkande kan man dock längta efter ibland, men då kommer man in på svåra frågor. Vad är synth, och vad är inte synth. Är synth allt som spelas på synthar eller skall det till mer faktorer. Jag önskar ibland att synthfolket kunde släppa in lite nyskapande, och inte vara så konservativa. Men Sveriges synthfolk är ändå världens bästa publik”.
Ni har ju en ny platta OPIUM ute nu, kan ni berätta lite om den?
— “Skivan har tagit form under ca 2 år. Första året efter “Three Empty Words” spelade vi en hel del så det fanns inte så mycket tid för att sitta i studion och komponera. OPIUM har varit ett tvåårsprojekt och under dessa två år har mängder med idéer och små arrangemang bollats fram och tillbaka. De har förändrats, sparats eller kasserats. Vi var inte riktigt nöjda med ljudbilden på “Three Empty Words” så vi försökte hitta det som vi kände fattades och det har tagit tid. OPIUM har tagit form efter ca: 3o talet låtidéer som presenterats inom gruppen och för skivbolaget. 20 talet låtar valdes ut och en demo tog form. Ur de 30 låtarna valdes 15 ut och dessa arbetade vi vidare med. Förfinade och förändrade tills vi var helt nöjda med låtarrangemang, ljudbild och sång. Något som man tydligt kan peka på, som en jämförelse med “Three Empty Words”, är att på OPIUM är allt mer genomtänkt, mer genomarbetat. Allt har ett syfte och en mening. Sångarrangemangen är en ganska tydlig punkt där man klart märker skillnad. Sången är mer genomarbetad och vi har arbetat mer med körer och stämmor som vi älskar. Det kanske märks? En annan skillnad mot “Three Empty Words” är att vi spelat in det mesta i vår egen studio (Coeur Noir Studios). Därigenom har vi inte behövt bry oss om tidspressen som annars kan uppstå i en studio där man betalar 500 kr/h. Detta har också påverkat produktionen då man kan känna en mer homogen känsla genom hela skivan.
Mixningen gjordes på STUDIO i av Urmas Plunt vid Gothenburgh Sound. Här lades den sista touchen på och vi arbetade fram ett djup i ljudbilden som vi saknat. Vi var mycket nöjda efter de 10 dagar som mixningen tog. Sedan tog vi en välbehövlig semester och lade OPIUM på hyllan ett par veckor. Sammanfattningsvis kan man säga att OPIUM är en skiva som har ett annat djup än “Three Empty Words”. Man behöver kanske lyssna på skivan många gånger innan man kan ta åt sig låtarna. Det är kanske inte lika självklart och enkelt som tidigare produktioner. Men när OPIUM fått snurra ett tag är jag övertygad om att de flesta inser hur mycket bättre produktionen och låtarna är jämfört med tidigare releaser. Namnet OPIUM symboliserar det vackra och det outforskade, en resa som lyssnaren tar del av genom ett spektra av känslor och uttryck. (Vi är dock inga drogliberaler om någon tror det, tvärt om!) Skivan är kanske mer melankolisk och svår än den förra, men variationen finns där precis som på “Three Empty Words”.
Långsamma låtar blandas med snabbare saker. Lite olika ljudbilder blandas med genomarbetade texter. Texterna är något som vi arbetar mycket med. De är enligt oss 50% av uttrycket. Texterna ger låtarna ett djup och en mening. Det är sedan upp till var och en att tolka texterna. Det finns aldrig en rätt förklaring eller mening med en text, det är något som individen själv skall utveckla, då ger det någonting till lyssnaren.

Ni mixade ju för inte så länge sedan Sombre View. Finns det några mer KTV mixar på gång?
— “Nej, inte vad vi vet. För ett tag sedan var det aktuellt med någon mix på någon av Statemachines första singlar, men det blev aldrig av. Vi arbetar helst med vårt eget material. På tal om mixar, så är “Canit See This” singeln något för remix-älskare. Den innehåller 9 spår, en massa mixar, ett nytt spår och lite annat godis.”

Ni har nyligen blivit introducerade på den Amerikanska marknaden, har tycker ni att det har gått?
— Mycket bättre än vad vi trodde från början. “Three Empty Words” (US version) säljer riktigt bra och vi är faktiskt förvånade över att marknaden är så stor “over there” inom synthgenren. Det skall bli spännande att se hur “Canit See This” singeln och “OPIUM” tas emot av den amerikanska synthpubliken. Det skulle vara kul att göra en liten USA turné men det är bara något som vi har funderat på. Det finns inga ju konkreta planer ännu.

Varför släpper ett välkänt internationellt etablerat synthband en skiva på svenska?
— “Jag antar att du menar “År Som Blad”? Ja, det var ett litet experiment för att se hur publiken reagerade på synth på svenska. Vi hade en idé om att ge ut OPIUM i en svensk och en engelsk version men det blev inte av. Däremot så mottogs “År Som Blad” väldigt bra. Vi ville se om det gick att skriva texter på svenska som togs på allvar och om de gav samma känsla och budskap som engelska texter. Kanske blir det så att vi ger ut något mer på svenska längre fram. En liten rolig grej är att från början var det tänkt att det var Röd Blick som skulle vara singelspår (Destinies) men “År Som Blad” blev så bra efter mixningen att det blev den som blev första singelspåret”.
Hur ser ni på svensk synthpop jämfört med t.ex. amerikansk och kontinental europeisk?
— “Det finns en (enligt oss) stor skillnad mellan svenska och europeiska synthband jämfört med amerikanska. Amerika så verkar det som om man är mer noga med att hitta bra sångare. I Sverige är det ofta så att man sjunger hellre än bra och att man kanske lägger mer arbete på musiken än på att repa sång och arbeta med sångarrangemang. I Sverige och Europa tycker jag däremot att det finns mer nyskapande, lite nya grejor. Jag fått känslan av att i USA så ska alla sjunga som Andy Bell eller Martin Gore medan i Sverige och Europa så är det mer eget. Jag vill inte peka på olika band som gör bra eller dåliga grejor men det finns så många band så det täcker hela registret. Allt från uruselt till lysande. Svensk synthpop kanske står för kvantitet istället för kvalitet ibland om man jämför med Europa och USA. Men det är i Sverige som utvecklingen inför framtiden kommer ta form, det lovar jag!

Jämfört med andra svenska synthpopsband kan KTV verka en smula oproduktiva. Finns det några sidoprojekt som har hindrat KTV’s skapande?
— “Det kan hända att folk tycker vi är oproduktiva. Men vi tycker att det är bättre att vänta med att släppa material om det inte är riktigt genomarbetat. Vi skulle kunnat släppa en skiva för 1 år sedan men då hade vi inte varit nöjda. Det är ofta ett problem tycker jag, att många grupper inte låter materialet genomarbetas ordentligt utan släpper produktioner som känns ofärdiga bara för att få ut skivor snabbt och i tid. OPIUM har blivit uppskjuten vid ett flertal tillfällen och det beror på att vi inte varit nöjda, att det inte varit färdigt. Det finns ju också en del sidoprojekt, bland annat bandet Xhile som jag och Tomas spelar i tillsammans med Tony Svensson (som har hand om ROMO NIGHT i Göteborg). Vi har också arbetat med filmmusik till filmen ÖDEN av Mikael Kyrklund samt lite annat smått och gott. Detta har dock inte varit några anledningar till att uppföljaren OPIUM tagit tre år att göra. Albumet kändes inte moget att släppas för än nu. Vi har byggt en studio, det har tagit en del tid, men förhoppningsvis skall nästa skiva inte ta lika lång tid.

Vad kommer att hända på KTV sidan under den närmaste tiden?
— “Just nu är det en del promotionarbete och liknande. Vi skall försöka komma ut och spela en del i vinter. Vi börjar arbeta med ett nytt album i vår och vi har väl lite planer om att det kommer om ca 1,5 år. Låtar skriver vi dock hela tiden. Vi kommer förhoppningsvis göra en ny video till nästa singel som vi inte bestämt vilken det blir ännu. Det gjordes en video till “Canit See This” som vi hoppas mycket på”.

Har ni något ni vill säga till era lyssnare ute i välden?
— “Kolla in KTV Officiella Hemsida på: [http://www.octoprod.se/ktv], och TACK till alla er därute!”