För ett antal år sedan fick jag en kassett på posten från ett skivbolag som nu mera bytt namn till ’October P’. Kassetten innehöll bland annat två live låtar med ett band som jag vid det tillfället aldrig hade hört talats om. Detta var långt tidigare än Ep’n ’Girls & Flowers’ och medverkan på samlingen ’Elementary A’.
Kliche har nu släppt cd’n ’Sky Blue’, som det kanske har varit lite väl tyst om. Jag beslöt mig då att ringa upp bandets keyboardist Ronny Johanesson för att få lite svar på livet, universum och allting…
Producerades om tre gånger
Efter albumet ’Sky Blue’ innehållande hits som ’Take’ och ’Rope on your back’ blev det inga stora spelningar eller trevliga singlar… Vad hände?
— Skivan tog ju som sagt flertalet år att spela in om man säger så. Den spelades faktiskt in i början av nittiotalet och sedan producerades den om tre gånger. Det är ju faktiskt så att den är så pass gammal så att det hörs att temat känns lite mossigt. Jag tror att det är huvudanledningen till att den inte slog så, och sen kom det ju plattor vid samma tillfälle med bland annat ’Sombre View’, ’Esrange’ och ’StateMachine’… Listan kan göras lång.
Det släpptes så mycket att ’Sky Blue’ drunknade i mängden av annan, kanske mer lättsmält synthpop.
Vad är era största inspirations källor när ni gör er musik?
— Jaha du, det är ett rätt stort sortiment. En hel del ’Kraftwerk’ blir det ju och så mycket amerikansk progressiv underground techno… Förbannat skumt om man säger så.
Det finns väl en jäkla massa folk som sitter hemma och tror att vi lyssnar igenom hela ’Depeche Mode’ samlingen varje gång vi går in i studion och gör en låt.
Det har i och för sig hänt att jag fått springa ner till en polare och kolla igenom alla DM texter, så man inte skrivit något som de redan skrivit. De har ju gjort så förbannat massa låtar… Personligen lyssnar jag knappt på musik längre. Det känns så omotiverat när man spenderar så mycket tid i studion, så när man kommer hem får det faktiskt vara lite tyst.
Inget mer att hämta
Ni låg ju först på ’October P’… Vad var det som fick er att byta till ’Memento Materia’?
— Jag vet faktiskt inte riktigt. Det kändes som om det inte fanns så mycket mer att hämta på October och sen hade ju Memento visat intresse för att släppa ’Sky Blue’, så det kändes rätt att byta.
När ett samarbete inte funkar så är det bara att packa väskan och dra vidare till nästa. I det här fallet från October till Memento Materia.
Majoriteten av Sveriges synthband kommer ju från Sydsverige, hur är det att vara synthare i Uppsala?
— Innan fanns det faktiskt en hel del synthband i Uppsala, typ ’Inside Treatment’, ’Scapa Flow’ och ’Cultivated Bimbo’, men de är ju inte så aktiva längre om man säger så.
Men nu är det rätt dött faktiskt. Man läser ju om band i Sydsverige som har diverse mix utbyte med varandra och spelnings utbyte med ytterligare någon annan.
Det ger ju faktiskt bra mycket mer spelningar om man har sådana projekt. Det blir faktiskt rätt tråkigt när andra band kommer ut och spelar med varandra medan vi sitter här uppe i norr och fryser…
Ett avslutat kapitel
Ni har ju under förra året medverkat på flertalet samlingar, bland annat ’Monument 2’ och ’Electronic Fields’, är det inte bättre att släppa ett par singlar?
— Som vi sa innan så är ju plattan ’Sky Blue’ rätt gammal. När den väl släpptes fanns redan låtmaterial till minst en hel platta till färdig, så vi anser faktiskt ’Sky Blue’ som ett avslutat kapitel i KLICHE’s historia.
Vi tycker väl att det är lämpligare att satsa helhjärtat på vårt nya material, som känns lite fräschare.
Vad har ni för relation till de andra October-banden?
— Vi känner inte så många mer än kanske ’Children Within’. Vi har faktiskt gjort ett par mixar åt varandra och det fungerade ju rätt bra, så det blir kanske något mer av det samarbetet i framtiden. vi får väl alltid hoppas.
Problem med copyrighten
Varför heter ni KLICHE och inte Kliché?
— Nej det blev problem med copyrighten. Det fanns typ ett band som hette ’Kliché’ och ett som heter ’Cliché’, så vi sa att, nej men vi heter inte Kliche utan Klicke, vi bara stavar det så för att det ska vara coolt och det gick dom på, men vi uttalar det Kliché i alla fall.
På cd’n ’Sky Blue’ finns en hel del trevliga spår, men jag och ett antal andra saknar guldspår som ’Girls & Flowers’ och ’Nothing Remains the Same’… kommer dom på någon singel kanske?
— Jaa du, den frågan har jag hört tidigare… Det kommer förhoppningsvis ett par singlar på nästa platta, om ’Memento’ tycker om materialet som vi gjort, och det hoppas vi ju. (jag också /förf. anm.) Någon kul re-mix skulle alltid vara trevligt.
DM plagiat…
Ni har ju blivit klassade som ’Depeche Mode’-plagiat och det mer än en gång… hur ser ni på det?
— Nu är det ju så att vi inte gillar DM så mycket… Inte jag i alla fall.
Depeche är ju klassade som ett av världens bästa band och det beror ju helt på hur kritiken om att vi plagierar DM är riktad.
Okej om de säger att vi låter som DM, så är det ju faktiskt en riktigt bra komplimang, men om de säger att vi vill låta som DM så är det jävla skitsnack, då vet dom ju inte vad dom snackar om! Kan man sen som musiker inte ta lite dålig kritik har man tagit fel jobb. Dålig kritik kan ju till och med ibland vara riktigt rolig. jag satt och asgarvade när jag läste Martin Söderströms (Release) recension av ’Sky Blue’. Han skrev att han var förbannad över att en grupp kunde få släppa sådan meningslös skitpop, den upprör ju inte en enda människa.
Det var ju uppenbart att han var förbannad och då lyckades vi ju uppröra någon… ha!
Många irriterar sig på att det släpps så mycket identitetslös och intetsägande synthpop med fruktansvärda sånginsatser… Vad säger du om det?
— Om du menar att vi spelar synthpop, så är det inte något som är förutbestämt. Vi sätter oss i studion och börjar med en låtidé och om det sen blir synthpop så är det inte vårat fel.
Och jag skulle väl inte kalla oss renodlad synthpop heller för den delen. Ta en låt som ’Take’ , den är ju mer rockinspirerad, och ’Monument’-mixen på ’Another Lie’ är ju nästan åt triphop hållet, låt oss kalla det popig synth… Att de sedan släpps mycket synthpop just nu är väl inget större problem, det är ju rätt stor variation på det. Sen kan det ju givetvis diskuteras hur bra det är…
Vad kommer att hända på KLICHE fronten i det närmsta?
— Jag vet inte riktigt… Vi jobbar ju på den nya plattan och vi får hoppas att Memento Materia vill ge ut den, för den blir nog lite fräschare än den förra om den nu kommer någorlunda i tid. Spelningar får vi ju alltid hoppas på men dom kommer inte flygande överallt.
Ja då är det bara att önska KLICHE all lycka i framtiden och hoppas att det inte tar fyra fem år innan deras nya platta kommer…
Lämna ett svar