I dessa ondskans tidevarv, där man är dum ifall man slår vad med någon om att det inte finns 50 svenska DM band, är det svårt att höra vad som är vad. Entombed poserar i Okej, då blir man ju lite lessen på utvecklingen. Inget nytt hörs med mindre man slänger på Tiamat’s senaste Lp. Man blir klart imponerad av att de lyckas göra DM som inte låter Morbid Angel/Entombed. Klart lyssningsvärd, och det är faktiskt en av de få nya DM vinylerna jag tycker är bra… Det är lika svårt att låta bli att lyssna på den som det är att hålla sig nykter en fredagskväll. Den slår omkull en som ett sex-pack dansk dynamit. Grabbarna experimenterar med det mesta och man hör tydligt mycket klassiskt ihop blandat med brutal DM, allt i en salig röra med svett och andra kroppssafter. Plattan blir lika rolig och mystisk som ett studiebesök på Tuborgs ölbryggeri, och om man får provsmaka, då åker man gärna dit fler gånger. Vi pratade med bandet när dom var här i Malmö för ett tag sedan…
Varifrån får ni eran inspiration?
— Från allting, allting man lyssnar på, allt man gör, allt man ser, vad som helst. Man tycker något är häftigt så det stannar i huvudet sen så kanske man gör någonting av det. Man tänker inte på det, det kommer bara undermedvetet.
Men där är väl en hel del klassiska influenser på plattan, eller?
— Jag lyssnar inte så mycket på klassiskt, det finns ju en hel del saker som är sköna liksom. Man lyssnar ju på en del annan musik som i sin tur är inspirerad av klassiskt musik. Mycket hårdrock är ju influerad av klassiskt.
Hur är det att vara på Century Media?
— Det är bra när det funkar. Det finns grejer jag skulle vilja ändra på, typ att arrangera grejer i god tid. Så fort något händer är dom ute i sista sekunden. Dom ser hellre att när det strular så fixar dom problemen efterhand. I stället för att se till att det inte fanns några problem, det är jävligt jobbigt ibland, speciellt när man skall iväg någonstans. Det som är bra är att dom är jävligt seriösa, dom har rätt bra budget liksom. Dom kan satsa på bandet, och där är rätt så lite personal så man kommer ganska nära dom, bra kontakt. Vad som visar både deras bra/dåliga sidor är omslagen. Dom lägger mycket pengar på design, så lay-outen är snygg. Sen är där felstavat och grejer. Dom klarar inte av att göra allt rätt liksom. Skulle dom göra allting rätt hade dom varit jävligt bra, men jag skulle inte vilja byta.
Om Earache hade ringt och velat signa er, hade ni hoppat på?
— Nä, Entombed och Morbid Angel är inte stora för att dom ligger på Earache liksom. Dom är stora för att dom har lyckats bra, musiken är bra.
Hur är det att vara ute och turnera, är det som ni hade tänkt er?
— Det är jävligt kul när det funkar. Det är också mindre roligt när det inte funkar. Som typ när våran bassist satt fast i Helsingborg, han hade fått andra uppgifter än vad vi hade…
Hur tycker ni att DM har förändrats sedan starten?
— Det är ju kul att det går bra i o m att jag spelar själv. Det är ju kul för alla polarna som spelar i band, men ibland blir det lite mycket. Alla band som släpper plattor idag borde kanske inte göra det.
Vad tycks om att den liksom har vuxit ut ur undergrounden?
— Det är tråkigt när det blir så mycket snack om pengar hela tiden. När band som har varit polare i en så där 5-6 år, verkligen dödspolare och hjälpt varandra, helt plötsligt börjar bråka med varandra. Typ inte vill snacka med varandra för några sketna pengar. Jag vill inte säga några namn, men det pågår bråk mellan vissa band i Sthm. Vi är inte inblandade i något bråk, vi är polare med dom vi har varit polare med hela tiden. Men om detta kommer att fortsätta kommer vi att bli tvungna att kasta oss in i bråket, och det är jävligt trist. Det blir mer en tävling, typ det kommer ett stort band till Sthm, Death, Sepultura eller vad som helst, och så skall det vara ett lokalt förband. Och vi säger att t ex Grave får spela. Jag blir inte lack, jag blir glad om dom får spela, det är kul för dom. Men det blir mer och mer typ: ”Vi har ju sålt mer plattor än dom, varför får vi då inte spela?!”. Sådant är jag jävligt ointresserad av.
Vill ni kalla Tiamat och annan DM underground numera?
— Det är det inte längre hur man än försöker. Man kan inte säga att man är ett underground band längre. Vi har inte sålt så mycket så vi är väl underground. Inte som Entombed, dom är med i listan och sånt. Dom spelar väl någon sorts underground musik, men Entombed är väl knappast underground längre.
Om ni blev lika stora som t ex Entombed, skulle du då hålla kvar på din attityd och sådant då?
— Det hoppas jag, det har jag gjort än så länge i alla fall. Men jag skulle gärna vilja tjäna $ på musiken. Jag har ingen lust att jobba, men jag vill ha pengar så jag klarar av att bo i en lägenhet, käka mat… som en vanlig månads lön. Jag skulle inte ha någonting emot att tjäna asmycket med $. Kunde jag skulle jag gärna göra det. Gladeligen. Men jag tänker inte offra något för att göra det. Vi spelar in plattor med det vi vill släppa, sen vet vi ju inte hur det kommer att sälja. Om vi någon gång säljer as mycket plattor, då är det inte mer än rätt att vi skall ha pengar för det. Jag menar, vem skulle annars ha det? Det är ju inte rätt att skivbolaget skulle tjäna miljoner på oss, det gör dom ju ändå. Säljer vi så vi tjänade en miljon, då skulle jag vara stolt.
Hur mycket har ni sålt än så länge?
— Jag vet inte riktigt, skulle tippa att det senaste ligger runt 30 000. Det mesta i USA och Tyskland. I Sverige cirka 2-3 000.
Om ni hade släppt plattan i -85, toro du ni hade sålt lika mycket då?
— Njanej, men liksom hade vi släppt en platta -85 och funnits än idag hade vi kanske sålt 150 000.
Vad lyssnar ni på idag?
— Mest gammalt typ Iron Maiden, Saxon och sådant som var bra för 5 år sedan.
Tror ni den riktiga hårdrocken kommer att dö ut? Numera finns det ju nästan bara blöj eller death metal?
— Det blir ju alltid sådär liksom. Folk influeras av en musikstil och sen kommer nästa generation och tillsätter någonting eget, så blir det hela tiden, nya stilar. För mig spelar det ingen roll om det dör ut. Jag har inget sådär jättekrav att se dom live. Jag skiter i om Saxon existerar eller inte. Jag har fortfarande dom där Saxon plattorna kvar, och dom kommer jag säkert att lyssna på när jag är 70 år. På så sätt kommer det aldrig att dö ut. Jag var och kollade på Saxon förra året, då var det 400 personer där och typ 2 långhåriga. Dom flesta var i 25-30 års åldern, korthåriga och kunde alla texterna. För 5 år sedan var dom små och långhåriga. Så därför lever den kvar, men man märker inte det
Vad tror du blir framtidens musik, kan det bli ”värre” än nu?
— Jag tror att alla stilar kommer att blandas. Man märker det redan nu när hip hopare börjar lyssna på Entombed. Typ hip hop band med döds metal texter eller death metal band med hip hop takter.
Vad skall era barn lyssna på för att driva dig till vansinne?
— Jag kan inte tänka mig att det blir så. Dom skall få lyssna på vad dom vill. Det enda skulle vara om dom spelar något med mycket rasistiska texter. Då skulle jag be dom att skärpa sig.
Vad handlar era texter om?
— Dom handlar inte om så mycket. Mer sådär om tankar och grejor. Rätt så mycket om döden och vad som händer efter döden.
Så var det med det, tack till Johan och de andra i bandet.
Lämna ett svar