Ett par dagar innan min telefonintervju med Strandeds nya förmågor Heinz & Heinz, bryter jag mot mina vanor och köper Aftonbladet. I den köpta kvällstidningen står till min förvåning en artikel om de tilltänkta intervjuobjekten. I rubriken får de epitet “Morgondagens Björn & Benny“. Den naturliga reaktionen kommer blixtsnabbt: Stackars satar!
Heinz & Heinz är annars något så ovanligt som ett nytt svenskt sångförfattarteam som, trots sina vitt skilda bakgrunder, kompletterar varandra på ett anmärkningsvärt sätt.
De båda Heinzarna är egentligen en. Heinz Liljedahl är tjugoåringen som blev uppmärksammad när han tillsammans med Reeperbahns sångare Olle Ljungström ingick i Heinz & Young, en rockduo som LP-debuterade för lite mer än ett år sedan. Innan dess syntes Heinz Liljedahls namn på bland annat Lustans Lakejers och Mockba Musics skivomslag.
Thomas “& Heinz” Olaussons namn dök för första gången upp i offentlighetens ljus när han stod som medförfattare till två av låtarna på f d Dave & The Mistakes-sångerskan Tove Naess’ grovt underskattade debut-LP “Isn’t It Crazy”. Innan dess hade Thomas, förutom en sexårig sejour i USA, ett förflutet som klassiskt skolad pianist. I USA spelade även Thomas med i diverse Glenn Miller-spelande storband.
Men i ungefär ett år har det nu varit Heinz & Heinz som har gällt för de båda. Aktivitetsområdena är många. Under telefonintervjun försöker Thomas Olausson att reda upp begreppen en smula:
— I stort sett kan man säga att Heinz & Heinz sysslar med tre olika saker. Först och främst samlar vi ihop material till vår första LP som vi ska spela in någon gång innan hösten. Förutom det skriver vi låtar åt andra artister. Slutligen skriver vi filmmusiken, bland annat åt reklamfilmer. Bland våra kunder i den genren finns ICA och SAS…
När jag ringer till Heinz & Heinz arbetar de båda för tillfället med instrumentalmusik som de hoppas att Lasse Åberg ska anta till sin nya film “Sällskapsresan Il“. Heinz & Heinz har dock inte någon garanti för att deras musik ska antas. De skriver som det heter, på spekulation. Thomas:
— Inom låtskrivarbranschen blir det ofta så att man får chansa och hoppas att någon spelar in det man skriver. Men Heinz & Heinz skriver inte bara på spekulation. Speciellt under senaste tiden har det börjat komma flera intressanta anbud.
— Även tidigare har vi haft beställningsarbeten. Ett projekt som var speciellt roligt var en låt som vi skrev och som blev musikaliskt tema till den svensk-engelska filmen “The Ninja Project“. Filmen blev väl inte så uppmärksammad här i Sverige, men lär ha gått tämligen bra i USA. Och det är bra med tanke på framtiden. Går de bra här så är vi nämligen inte alls främmande att orientera verksamheten mot USA så småningom. Speciellt naturligt känns det för mig som har så mycket rötter i USA.
Det viktigaste och för närvarande mest aktuella projektet är, som tidigare nämnts, Heinz & Heinz första LP. När du läser det här har duons första singel “Get away with murder”, redan släppts och, åtminstone textmässigt, måste singeln betraktas som något av det mest kontroversiella som släppts på Stranded-etiketten sedan Johan Vävares slaktarversion av Gunnar Wiklund-hiten “Nu tändas åter ljusen i min lilla stad” såg skivdiskarnas ljus för ett par år sedan. Thomas berättar om anledningen till texten:
—”Get away with murder” skrev jag när jag fick läsa dödsrunan över en amerikansk kompis som var med när Sovjet sköt ner det där koreanska passagerarplanet för något år sedan. När jag skrev texten var det inte bara sorgen över min gamla klasskamrats död som drev mig. Det var också det absurda faktum att stormakterna kan komma undan repressalier, trots att de regelrätt mördar människor. “Get away with murder” var mitt sätt att visa att man inte får acceptera sådant handlande.
Den egna LPn, berättar Thomas, kommer eventuellt att spelas in i en studio i Toronto. Att den kanadensiska studion är beredd att offra en månads tid på en okänd svensk grupp är på sätt och vis helt i den gubben i lådan-linje som Heinz & Heinz har följt hittills. Att samarbeta med så skilda företeelser som, tidigare nämnda, Pernilla Wahlgren och första singelns producent, Coste Apetrea visar om inte annat den flexibilitet som utmärker Heinz & Heinz’ arbete.
Och vem vet — en dag kanske de till och med brädar den riktige Heinz. Han som 1963 sjöng den underbara låten “Just like Eddie”, om ni minns…
Lämna ett svar