Nya management-, skiv- och produktionsbolag som åstadkommer mer än ett stilla och tryggt plask i den svenska rockpoolen hör inte till vardagligheterna. I princip har det varit EMA-Telstar som med sina femton år i produktion och managementbranschen kontinuerligt och framgångsrikt lyckats servera publiken artister och grupper.
Men nu har ett nytt svenskt bolag tagit sig an uppgiften och det på ett sätt som indikerar en spännande fortsättning. Under paraplybolaget ERDA har ett antal människor bildat fyra olika bolag som i kombination ska serva band och artister i mellanklassen och ge dem samma möjligheter att nå sin speciella publik som EMA ger sina stjärnor.
— Det är vår kärlek till den uppåtsträvande rockmusiken samtidigt som vi i förlängningen vill hjälpa och underlätta för svensk ny rock, säger Lars Nylin, freelance och nu en av delägarna i ERDA som svar på varför de i dagens musikklimat startar upp ett sådant här bolag.
Ovanstående är inte bara ett svar utan även en programförklaring på vad ERDA står för och vill göra. Med idealism och kärlek till rocken i hjärtat och professionalism och en modern affärsidé i hjärnan har man stora chanser att skapa en hållbar plattform för banden på klubbnivån.
— Vi vill få ut den bra musik som finns i Sverige och samtidigt ta hit utländska band som ligger på klubbnivå. Det är relativt lätt för ett band att nå det plan där de säljer 2000-3000 plattor, gör en eller två turnéslängar i Sverige, men sedan är det svårare att komma vidare. Banden hamnar lätt i en trygg tillvaro där de vet vad de har. Kombinationen av besvären att gå vidare och chansen att misslyckas gör att det är lätt att stagnera. Vårt bolag ska underlätta och göra att banden kan koncentrera sig på musiken istället för att fastna på högar av praktiska problem. Inom de olika bolagen har vi också själva våra speciella områden, säger Lars Nylin.
Fem människor i Sverige plus en i USA och en i England jobbar med ERDA:s olika verksamheter. Blackout Productions, Wire Records, In Fight Productions och ACT är namnen på de bolag som sysslar med turnéer, produktioner, management och skivor.
— Vi började som en utveckling av Kolingsborg i Stockholm. Grundidén när Kolingsborg bildades som ett slags Folkets Hus där massor av föreningar gemensamt skulle driva stället föll inte så bra ut. I samband med att nya människor -82 tog över driften blev jag inblandad för att göra pressreleaser. Bland människorna på Kolingsborg och bland andra av mina vänner växte sedan tanken att ta vidare konsertverksamheter som fanns på Kolingsborg och göra något mera med våra kontakter och vår kunskap om ny modern rock. Det rullade sedan på snabbare och snabbare för att till slut förvandlas från idé till verklighet, fortsätter Lars Nylin.
Under hösten har man nu med utgångspunkt från Kolingsborg arrangerat konserter och turnéer med band och artister som exempelvis Tom Verlaine och Smithereens. De sistnämnda har även gjort Wire-Records första produktion, en licensprodukt som sålde bra. Nu har Wire-Records ett tjugotalet licensproduktioner på gång. Bland de för närvarande åtta svenska band som man jobbar med finns Dead Scouts, Nomads, Twice A Man och Reptile Menwalk. Bland annat har man gjort en turné med Nomads i Holland som även innefattade ett TV-framträdande. I den närmaste framtiden har man bland annat utländska grupper som Kajagoogoo och Aztec Camera!
— Vi vill jobba med ny rock men använder vida ramar, förklarar Lars Nylin.
ERDA har alltså inte mjukstartat sin verksamhet. De konserter och turnéproduktioner de under hösten har gjort har fallit god jord. Därför satsar man ännu hårdare under våren.
— Vår styrka och vårt trumf är vår breda kontaktyta nedåt. Vi har massor av kontakter, speciellt på independentsidan. De artister och grupper vi jobbar med söker själva kontakt, de jobbar och känner för musiken på ett likartat sätt som vi. EMA som faktiskt kan kallas Europamästare på högre management och är väldigt skickliga saknar denna undervegetation. Vi ser oss inte som konkurrenter utan som komplement eftersom vi vänder oss till olika målgrupper och artister. Vi jobbar helt enkelt på olika nivåer, avslutar Lars Nylin.
I artikeln benämndes bolaget som ERPA vilket inte var korrekt. /blaskoteket
Lämna ett svar