Hannah Produktion heter ett produktionsbolag som startades för två är sedan av tre killar i Stockholm. Det speciella med bolaget var då och är även idag det sätt man jobbar på.
Istället för att fungera som ett vanligt management-skivbolag som jobbar från första kontakten med artisten till den färdiga plattan jobbar Hannah Produktion med den första biten men säljer sedan färdiga mastertejper till andra skivbolag.
— På sätt och vis kan man säga att vi lånar ut våra artister under kontraktstiden mot en viss procent. Bolagen slipper allt förarbete och kan säga direkt om de är intresserade när vi presenterar vår mastertejp på det färdiga materialet, säger Torkel Odeén som tillsammans med Dick Berglund och Fred Dahllöf är Hannah Produktion.
Det sätt som man jobbar på är vanligare i England och USA än i Sverige. I en sådan ”deal” blir de större bolagens huvudsakliga uppgift att pressa plattor, fixa omslag och sköta marknadsföringen.
— I början förstod de svenska skivbolagen inte riktigt vad vi ville. De var väldigt avvaktande och betraktade våra taper som demotaper. Men på senare tid har vi märkt en större öppenhet mot det här sättet att jobba. När vi höll på med Li Bergs platta ”Vill Du” lät Polygram oss faktiskt gravera plattan i New York vilket var generöst, fortsätter Torkel.
Men Hannah Produktion sysslar inte bara med plattor. Man producerar även jinglar, reklamkassetter, kort sagt allt möjligt inom ljudmediat.
För tillfället är bolaget inte någon heltidssysselsättning för någon av de inblandade utan de har alla tre andra jobb vid sidan om.
Men i takt med att den idé, som Hannah Produktion står för, växer och blir etablerad, växer också bolaget.