Är ni av den äventyrliga sorten kan ni köpa hans första solo-LP om några dagar på skivetiketten Split Personality Records, utgiven av produktionsbolaget It’s Never Too Late Productions.
Själv kallar mannen sig Stig Vig.

Nolla, femma, sjua, etta, femma, nolla, tvåa, nolla. Telefonen klickar till några gånger, innan första signalen går fram och Stig Vig svarar i skivbolaget Silences studio.
Stig Vig mixar sin första solo-LP, det är onsdag kväll och på söndag måste den vara klar, annars så bränner han utgivningsdagen i mitten på september.
— Det går nog, säger Stig Vig på sin trygga norrländska med stockholmsinslag.
Stig Vig har spelat i Peps Blodsband och Dag Vag tidigare. Plus en massa mindre kända band, sedan han övergav Östersund på 60-talet. Nu är det Amazing Speedboats som gäller.

UTRIKET LOCKAR STIG VIG

— Det är ett nytt band runt sångaren Fixx Morelli, berättar Stig Vig på en knastrig telefonlinje. Vi börjar spela ute i höst, släpper en singel i september och förhoppningsvis en LP i februari 1985.
Dag Vag-fans kommer att känna igen sig — delvis.
— Jag spelar orgel och synthar numera, och så kommer vi att köra en del gamla Dag Vag-låtar, fast på engelska. Hela vårt material är på engelska.
Tanken på att slå igenom utomlands lockar Stig Vig.
— Det är det enda som hade kunnat rädda Dag Vag. Vi hade gjort allt som vi kunde göra här hemma. Vi försökte satsa på utlandet och översatte flera låtar till engelska, det är bra att de kommer till användning nu, skrattar Stig Vig.
Dag Vag var hela Sveriges dansband, med rötterna i musikrörelsen. Samtidigt har Stig Vig tagit avstånd från musikrörelsens mer flummiga drag. Låten ”Flyger” har anklagats för drogpropaganda och Dag Vag figurerade i spalterna ofta, inte alltid bara på musiksidorna. Ryktet att Stig Vig skulle hoppa av var ofta i svang.
— Jag var på väg ut i stort sett varje turné. Jag blev förbannad på vissa grejor, när de sedan blev bra så ändrade jag mig och ville fortsätta. Jag trivs bäst i en bandsituation.
Trots Amazing Speedboats start mot intressanta kuster, så är det alltså Stig Vig & De Fyrtio Röjjarna som först kommer på vinyl.
— Jag har jobbat då och då under vårens lopp i studio Rub-A-Dub som Bumpa-Berra mfl har i Stockholm. Den kommer att förmedla vissa stämningar från tidiga Dag Vag, men kom ihåg att saker och ting förändras på sex år.
Mina minnesbilder av tidiga Dag Vag på Musikverket i Stockholm grusas helt. Och reggae är det inte tal om.
— Vi slutade spela reggae i Dag Vag 1981 och Bob Marley dog, då gick luften ur musikformen, tycker Stig Vig. Det var ju mera afrikansk musik på slutet av Dag Vag.
Efter Dag Vags slutliga splittring sommaren 1983, efter flertalet medlemsbyten och efter en katastrofal folkparksturné där bandet, och särskilt Stig Vig, valsade runt i pressen, har det varit tyst om Stig Vig.

TYSTNAD TÄNKANDE TID

— Det har varit skönt, säger han. Jag har fått lite tid att tänka. Karusellen snurrade inte för fort. Jag var helt enkelt blasé på slutet.
Nu låter Stig Vig motiverad, nya solo-LP:n upptar all hans tid från det att han vaknar på eftermiddagen tills han går och lägger sig framåt småtimmarna.
— Jag har gjort grunderna själv med trummaskin och olika basar, vanlig elbas och syntbas förekommer 50-50 ungefär. Sedan så har jag försökt att tänka vad som har passat till varje låt och valt musiker därefter.
Gamla Dag Vag-kompisar finns med.
— Vårt förhållande är gott, och sedan så medverkar medlemmar från Imperiet, Commando M Pigg, Monaco Blues Band och Bill Öhrström på slagverk.
Lyssna själv, säger vi båda.