Violent Gandhi bildades i Uddevalla i slutet av 1990 som ett studiecirkelband. I allra första början var bandet ett tidsfördriv och föga seriöst. Originaluppsättningen innehöll Anders Wiik och Toni Lindsten, ansvariga för det musikaliska, samt Björn Bratt på sång. Influerade av Front Line Assembly och dess likar spelade de EBM. De gjorde ett flertal konserter i Göteborg, bland annat som förband till Mobile Homes.
— Det har aldrig varit några problem att hitta speltillfällen, men än idag har vi inte spelat i vår hemstad. Det finns en stor musikförening och det myllrar av grupper, men arrangörer och lokalpress bryr sig inte om vår musik.

Kassetten “Prototype” släpptes, ett alster bandet inte vill kännas vid idag. De har också medverkat på samlingskassetten “Sights From the Evil Eye” och medverkar med två låtar på “Sounds From the Electric Café”, också den en samling. Meningsskiljaktigheter om den musikaliska inriktningen gjorde att sångaren Björn lämnade Violent Gandhi julen 1991. Anders berättar:
— Björn blev mer och mer intresserad av att spela musik i stil med Ministry och därför blev det oundvikligt att vi gick skilda vägar. Idag spelar han själv under namnet Guineapig och släpper snart en kassett.

Det blev Anders som fick axla rollen som sångare, efter att en del andra provsjungit. Det är också han som gör huvuddelen av musiken. Planer på att lägga ner och starta om med nytt namn, ny musikstil och ny sångare lades åt sidan, men i praktiken genomfördes ju ändå förändringarna. Dock inte namnbytet då bandet känner att namnet är inarbetat hos publiken. Musiken av idag är inte EBM, utan snarare synth-pop.
— Att kalla vår musik synthpop ger ingen heltäckande bild, säger Toni. Vi vill inte bli placerade i något fack som så många andra synthband. Vemodigt, melodiöst, kraftfullt och vackert är ord som beskriver musiken.
Anders inflikar:
— Ekon från den tiden vi spelade body finns i dagens Violent Gandhi, men vi är inte enkelspåriga och vi vet naturligtvis inte heller hur vi kommer låta i framtiden. Därför kan en beskrivning idag inte gälla i morgon. I vilket fall har vi alla tre bred musiksmak och det hjälper oss att hitta en egen stil och inte bli klichéartade.

Att bandet satsar 100% seriöst på det de gör råder det inget tvivel om. Det märks inte minst på scenshowen. Thomas Nilsson ansvarar för ett tvåprojektorers bildspel med vackra foton som visas under liveframträdena. Robert står vid sina livetrummor, en naturlig position för en hockeyspelare, kan tyckas. De poängterar också hur viktigt det är att vara nykter och göra ett bra jobb.
— Publiken betalar för att se oss och då vill vi göra vårt bästa. Festar gör man ju efteråt. Vi har själva en del dåliga erfarenheter från detta.

Låttexterna handlar om vardagshändelser, men tidigare var texterna ett svårare kapitel. Björn skrev djupa och deppresiva texter som var svåra att förstå. Anders, som ju är låtskrivare nu, hävdar att det är viktigt att lyssnaren förstår och kan följa med i texten.
Framtiden handlar om skivor och fler spelningar. De tänker inte släppa någon mer kassett och arbetar därför febrilt på skivkontrakt. Den 21:e november spelar de förband till Elegant Machinery i Göteborg.