Oprofessionalism…
Oärlighet…
Inkompetens…

PK Musik

I musikbranschen, får man tillbaka det man ger — karma, i det här fallet, kommer tillbaka i form av Red Hot Rock Magazine.
Vi inviger denna spalt genom att tilldela Per på PK Music, en av Sveriges mindre promotors, det första Red Hot Rock fuck off-pris.
Den som arbetat inom musikbranschen i Göteborg en längre tid är väl bekant med Pers legendariska glömska. Det är människors naivitet som talar när de säger att stackars gamla Per är en schysst kille, som helt enkelt glömmer bort saker när han jobbar på projekt tillsammans med andra. Enligt Red Hot Rocks sätt att se, är Per i själva verket en oärlig person som övertygat andra att han är en schysst kille som glömmer.
Red Hot Rock har ingått flera överenskommelser med Per och började promota hans konserter bara för att upptäcka att Per inte höll sin del av avtalet — en så enkel uppgift som att sätta vår logo på hans tryckta marknadsföringsmaterial.
Det är konstigt att Per aldrig verkar glömma att sätta sitt egets företags namn på allt han jobbar med. Red Hot Rock har givit Per flera chanser att rätta till sina misstag (ingen är felfri) men förgäves.
Den senaste händelsen som orsakade Red Hot Rock att hedra Per med vårt fuck off-pris var hans agerande i samband med Dios göteborgskonsert i september. Red Hot Rock och Per kom överens om att de skulle samarbeta kring denna konsert. Det beslutades att detaljerna skulle utarbetas senare men att Red Hot Rock skulle börja promota konserten genom sin radiostation. De tog i hand på detta som gentlemän.
Ett möte var inbokat några veckor senare. Per, naturligtvis, glömde att komma, utropade “fan, jag sitter i ett annat möte. Jag ringer dig senare idag”.
Per ringde aldrig. Red Hot Rock, som lärt sig sin läxa, bokade inte något nytt möte utan marscherade in på Pers kontor (han hade glömt att stänga dörren) och lämnade över en skriven överenskommelse. Per hävdade att han hade bråttom och att han inte hade tid att fatta något beslut (angående överenskommelsen på en sida som en åttaåring enkelt skulle ha läst, förstått och gått med på eftersom det var fördelaktigt för båda parter).
Nästa gång vi talade med Per, meddelade han att biljetterna till konserten sålde mycket bra och därför behövde han inte samarbeta med oss (tack så jättemycket). Red Hot Rock var vänlig att informera Per att ett samarbete med oss inte skulle kosta honom någonting, att det var bra för folk i branschen att hjälpa varandra att promota varandras projekt. PK vägrade att ge sig men sa ändå att han ville samarbeta med Red Hot Rock på framtida konserter.
Red Hot Rock Magazine kommer aldrig att samarbeta med PK Music.
Nästa gång Per står på randen till konkurs, kommer inte Red Hot Rock att vara där för att hjälpa Per promota de konserter som inte säljer så bra som han skulle vilja.
Per kunde bara ha sagt “Nej, jag väljer att inte samarbeta med dig på denna konsert” eller “Nej, jag väljer att inte samarbeta med dig på någon konsert överhuvudtaget”. Istället väntade han tills Red Hot Rock hade hjälpt honom att sälja en massa biljetter och sedan bestämde han sig för att inte samarbeta med oss. “Inte den här konserten. Nästa gång”. Red Hot Rock har hört detta uttalande en gång för mycket från Per.
Red Hot Rock har beslutat att fortsätta promota Dios konsert i Göteborg trots Pers oärlighet och oprofessionella beteende, på grund av vår passion för Dios musik, vilket är det viktigaste, vår respekt och beundran för Ronnie James Dio som människa.

Vi väntar oss inte att alla promotors är lika kompetenta som EMA Telstar och Motor, men vi kräver åtminstone ärlighet och en mininivå av professionalism.

Red Hot Rock tilldelar på grund av detta Per från PK Musik det första, bandklippande Red Hot Rock Magazine fuck off-pris.