Hej och hå! Här har vi då en fin-fin intervju med ett av Sveriges bästa band (enligt mig alltså). Hoppas det duger. Intervjun är besvarad av hela bandet innan Sala-spelningen den 24/1 -92.

KÄNNER NI ER STÖRRE OCH STARKARE NU NÄR NI ÄNTLIGEN FÅTT UT ER FÖRSTA PLATTA?
Nej, men våra axlar har ju växt ungefär 2. Tvärtom så känner vi oss svagare i och med att folk alltid vill pressa oss till att spela sist, ”headlina” alla konserter vi gör och det avskyr vi, vi lider av s.k. ”headlinophobi”!! Dock är det ju självklart tillfredställande att veta att vår platta finns tillgänglig över hela Europa. Ändå är det lite konstigt när folk förväntar sig att vi skall vara annorlunda bara för att vi gjort en lp, för oss är det bara en extra lång demo med bättre distribution och spridning. Vi är fortfarande fyra luffare från Västmanland som inte fattar vad som händer…

ÄR NI NÖJDA MED DEN? LJUDET ÄR FAKTISKT LITE KRASSLIGT…
Den är ok, får duga sommarstuga men visst är ljudet åt skogen och framförallt produktionen är långt ute. Man skulle vilja höja bas, gitarr, sång och knåpa ihop ett acceptabelt trumljud + spola vissa urgamla hits som ”Angst” och ”Beautiful Views” och kanske främst rasselorgien i ”Safe Murder…” som är obizarr som djävulen själv. Men på det hela taget är den som sagt en ok debut.

VISSA TEXTER ÄR FAKTISKT RÄTT ROLIGA OCH ANNORLUNDA. FÖRKLARA ”BORN BIZARRE”!
Hm, personligen anser jag ”Born Bizarre” vara den sämsta texten på skivan men historien är den att jag hade låttiteln i huvudet länge men kunde inte komma på nån vettig handling som passade så till slut valde jag den väl inkörda ”serial killer” grejen som inte är så särskilt nyskapande eller kul. Lyckades dock peta ihop några ”catchy” rim så slutresultatet blev väl ok ändå. Generellt i texterna försöker jag framförallt göra intressanta originella historier med viss humor mer än världsviktiga åsiktstexter. Mina åsikter är alltför normala för det!

GILLAR NI KORV STROGANOFF?
Förutom Vegge-Toza som avgudar allt som innehåller malda djur så kan vi andra definitivt peta ner en och annan portion K.S. plus spaghetti. Extra info: Vänta på nya KENTIK BROSK låtar, däribland en som heter just ”Kings of korv stroganoff”!

ÄR NI INSPIRERADE AV BOKEN/FILMEN ”DET” MED TANKE PÅ OMSLAGET OCH TEXTEN ”EVERYTHING’S FLOATING”?
Vi är inte ett jävla dugg inspirerade av ”Det” men däremot hade jag en tanke på den gamla knasdåliga filmen ”Killer klowns from outer space” när jag gav Paw Nielsen (tecknaren) instruktioner. ”Everything’s Floating” är bara ett försök till att lätta upp en dyster situation + att idén verkade ganska orginell…

MED TANKE PÅ ATT ASBEST ÄR ETT FARLIGT GIFT, HAR NI SNIFFAT DET NÅGON GÅNG?
Damn sure. Hojas luftgångar innehåller asbest så svaret blir definitivt yes!

NI ÄR JU GANSKA TIGHTA LIVE. REPAR NI OFTA?
Jo, jo tighta live? Fnys, hur välrepade vi än är så lyckas vi alltid strula till det live och få’t att låta klockspel. På sistonde har vi överdoserat repningarna totalt och plockat in ett snitt på 2 repningar/vecka… antar att vi arbetslösa fnask skulle kunna repa dagarna i ända och låta som en Metallica skiva live men då skulle vi antagligen förlora lite charm, en TRIB spelning skall vara lite dålig.

VAD LYSSNAR NI SJÄLVA PÅ?
TOZA: Motörhead, Soul Asylum, Scream, Northside, Doggy Style.
HOJAS: Eek-A-Mouse, Macka B, Reggae Team, Kalle Bah, Linton Kwesi Johnston.
STEVEN: Paul Simon, Wonderstuff, Wendy & Lisa, Van Halen, The Sandmen.
FORSBERG: Curve, Smashing Pumpkins, Helmet, Soundgarden, Pennywise.

VEM ELLER VILKA GÖR LÅTARNA?
Forsberg gör texterna. Steven och Toza kommer upp med riffen under allas influens sätts hitsen ihop en efter en… no big deal.

VAD TYCKER NI OM SIGGES SEXIGA FRISYR?
Det var det fulaste vi har sett sen vi såg hans gamla cowboyhatt. Sigge är fulare än elefantmannen. Han ser ut som fjällräven märket! Reklam uppträdande snart?

KOMMENTAR TILL MUSIKEN SOM PRODUCERAS I SVERIGE?
Dödsbanden är besatta av Belsebub och inte alls särskilt super-upphetsande! Det saknas bra rockin’ hc och man önskar ju att Krunch fortfarande fanns så dom kunde visa var skåpet skall stå. Bra band hursomhelst är dock Cry, Raped Teenagers, Dim Reflections, High Tech Junkies, Wunderbaum, Blue Turk, Furbowl, Public Vision, som dock är speed-metal, he he (det har jag faktiskt aldrig tänkt på, red), Union Carbide Productions, The Nomads m.fl. Harvey Wallbanger är dock liveuppträdandets mästare absolut!

LÄNGTAR NI ALDRIG TILLBAKA TILL DEN TID DÅ NI HETT PENTAGRAM?
Jo, varje dag för i såna fall hade vi legat på Roadracer, haft en lp ute vid namn ”Oath of the mutilated corpse” och sålt massor av plattor till insnöade 12-åringar med feta planböcker och hela Earachesamlingen. Livet skulle leka och varenda krona skulle gå till nya blankare skinnrockar. Vi vore tuffast i hela världen…

DRICKER NI KIR OFTA?
Måste göra dig besviken och avslöja att vi hellre läskar oss med Villa Franca eller Hojas hemgjorda + ev. en puta Lambrusco.

FRAMTIDSPLANER?
Vi spelar in en video till ”Born Bizarre” nu i helgen den 25-26/1 plus att vi fortsätter repa och knåpa på nya rock klassiker, sk evergreens. Den 1/2 spelar vi i Norberg och efter det hoppas vi på nya konserter att boka in. Kontakta oss så kommer vi och manglar för en spottstyver. Var inte blyga, vi är billigare än potatis.

SISTA KOMMENTAR?
Stöd din scen och öppna ögonen för alternativ musik. Tvinga Kosmopol, Headbangers Ball + de andra att visa vår ”Born Bizarre” video och lev ett hektiskt liv!!!!

Tja, det är väl bara att tacka Tribulation för intervjun och deras schyssta svar. Jag önskar er lycka till och hoppas att vi syns någon gång mer här hemma i Uppsala. Lycka till med er bisarra video!