Blipp spelar banal synthpop med relativt komplicerad och detaljrik ljudbild, tycker medlemmarna i bandet själva. Nu har de släppt en självfinansierad maxi med tre låtar som kort och gott fått heta Wipp! och sådant händer inte oftare borta i Dalaskogarna än att det renderar dem en intervju för Propaganda.

Efter en stunds pratande med Blipps! språkrör Mats Eriksson, textskrivare och programmerare, visar det sig att de inte alls är från Dalarna. Längre. Mats har flyttat till Stockholm och de två andra, Lars Mats, som programmerar och skriver musiken, och Anders Nygårds som sjunger, har flyttat till Uppsala.
— Fast det är bättre att ha det så här, tycker han. Det är inte längre mellan städerna än att vi kan träffas oftare än vi gjorde förut, då vi var splittrade mellan Uppsala och Falun. Mats hävdar dock bestämt att de fortfarande är ett dalskt band.
— Där har vi ju varit fram till alldeles nyss och dit kommer vi alltid tillbaka.

POETICA GROTESQUE

Blipp! var tidigare känt under namnet Poetica Grotesque. Mats, Anders och en kille till, numera utanför gruppen, bildade Poetica i början av 1990 och kallade sig så, därför att det var mer konstiga ljud än musik. Men redan första veckan kom Lars med och han satte igång att göra melodier.
— Fram till ’92 hann vi göra tre demos och medverka på en Mementosamling, men när vi hade nått dit, var vi trötta på att traggla gamla låtar, så vi valde mellan att lägga ner bandet eller förnya oss. Vid det laget var vi bara tre kvar, men vi kom fram till att vi ville vidare. Blipp är ett namn som väl beskriver musiken.
Skillnaden mellan Blipp! och Poetica Grotesque är att Blipp! är mer minimalistiskt och mindre stökigt. Musiken skall vara skämtsam, ironisk och den får gärna vara naiv, tycker Mats.
— Är det lite barnsligt och töntigt blir det kul och lättsamt att lyssna på. Vi är inte mycket för tunga och djupa texter, grupper med sådana tar sig ofta på alldeles för stort allvar och det blir lätt patetiskt. Bäst blir det när man sjunger på svenska.
Därför är det ingen större överraskning att de har Page som förebilder. Andra de lyssnar på och låter sig inspireras av är S.P.O.C.K och Kraftwerk. Live har det också börjat hända saker:
— Anders har fått backup på sången av två tjejer som även dansar. Det gör oss mer intressanta att se på. Körtjejerna har fått en liten kick av att vi fått ut vår singel, så de kommer säkert att finnas med på en kommande fulllängds-CD.
Jodå, målet för Blipp! är en LP. De ligger inte på något skivbolag, men det ser de mera som en fördel.
— Vi har ingen press på oss som det är nu och vi har en egen, mindre studio, som vi kan flytta med oss, dit där vi är och behöver den. Det är tänkt att den kommande lp:n skall bli en slags greatest hits av Blipp!, med de bästa låtarna som vi gjort fram till nu, i nyinspelningar. Det skall bli 90-talets bästa debutplatta är det tänkt, säger Mats full av tillförsikt.
— Det är väl inte alltför svårt, tillägger han kaxigt.

VILL HA SPELNINGAR

Målet med CD-singeln var att få uppmärksamhet, och än har den inte hunnit varit ute så länge, men den har i alla fall resulterat i en spelning i Uppsala i slutet av februari.
— Det vore trevligt om den kunde resultera i festivalspelningar till sommaren och skulle det dimpa ner ett fett skivkontrakt i brevlådan är det klart att vi inte säger nej, är det sista Mats från Blipp! säger för den här gången. Men det lär inte ha varit den sista.