DE HAR GJORT MER FÖR DEN SVENSKA FÖRORTEN ÄN VAD JANNE JOSEFSSON KAN DRÖMMA OM. DE ÄR HIPHOPPIONJÄRERNA FRÅN SLUTET AV DEN RÖDA LINJEN SOM PÅ 10 ÅR BARA SLÄPPT TRE ALBUM. DERAS HIT “BLEND DOM” ÄR TROLIGEN DEN BÄSTA HIP-HOPLÅT SOM GJORTS PÅ SVENSKA.

Ni har hållt på ett tag nu, har ni lärt er nåt sen -91?
Dogge: Allt är mycket lättare nu. Vi är äldre och har hittat vår rytm, vad vi vill göra.
Chepe: Vi har vår egen label, egen studio och vi gör våra egna omslag. Latin Kings har kontroll helt enkelt. Det visste vi inte att man kunde ha för tio år sen.
Vad har ni på gång med Redline Records nuförtiden?
Chepe: Vi har just signat Fattaru. Grymt bra.
Salla: Vi jobbar med många grupper från hela Sverige och så hjälper vi Daddy Boastin att spela in lite låtar.
På tal om skivbolag så känns det som Petters Bananrepubliken har monopol på svensk hiphop både på marknaden och i media. Vad säger ni?
Salla: Vi skulle lätt kunna göra nåt liknande med Redline, men det är inte vårt mål. Man ska ge ut bra grejer, inte grejer som bara syns. Vi vill att folk ska komma ihåg det som släpps och inte bara glömma när de tröttnat på hiten. Redline records tävlar inte med Bananrepubliken eftersom vi inte håller på med samma prylar.
Men ni måste ändå tycka att det finns okända akter som förtjänar att synas och höras lite mer?
Chepe: Jo, det är klart. Det finns t.ex. en tjejrappare, Heli, som inte fått något kontrakt än. Det finns massor av bra artister som borde lyftas fram, men det kommer lösa sig för dem också så småningom. De kör lite för svåra stilar, men om de förenklar det lite så kommer vanliga svenssons också tycka det är ballt.
Vad lyssnar ni själva på nu?
Chepe: Vår turnéledare gillar Liberace!
Dogge: Lite rap och lite kubansk bolero. Det är sjysst.
Chepe: Ibland blir det för mycket hiphop, då tröttnar man och går över till reggae.
Salla: Man lyssnar igenom en massa gammal skit efter samplingar. Lyssnar man på hiphop så blir det ofta bara en låt, jag orkar aldrig höra en hel platta längre.
Chepe: Man lyssnar på det som kommer ut för att hålla koll, hålla sig uppdaterad.
Vad går ni igång på när ni är ute och festar då?
Dogge: Ecstasy!
Salla: Jag blir glad om man får höra Boogiedown Productions och gamla KRS-1.
Chepe: Beatnuts.
Salla: Alla Stockholms-Djs spelar bara R’n’B. Samma skit varje vecka. Man går hellre på nåt jävla popställe där de spelar riktig hiphop mellan all house och pop. Ibland drar vi på reggaeklubbar med Boastin och spanar in tjejerna.
Hur är det att vara ute i landet och spela? Tuffare än i huvudstaden?
Dogge: Det är skitkul att få komma ut och visa det man kan. Det är det vi älskar.
Chepe: Det är mycket mer trist attityd i Stockholm, i mindre städer är det mer avslappnat.
Dogge: Här är folk glada, i Stockholm har de flesta identitetsproblem.
Chepe: Mm, folk är inte med och röjer. Man vet att de skulle vilja men de vill inte bli svettiga. Och så kan ju någon råka trampa på deras gympadojjor. Jävla posers. Ute i landet är alla så fulla att de inte bryr sig om att spela coola.
Till sist. Hur ur svårt är det att tjuvkoppla en golfbil egentligen?
Chepe: Ha ha. Hur lätt som helst som helst. Det svåra är att inte bli upptäckt.

The Latin Kings lyssnar in Linköping

BASHIE — THE BLURRY INNAH
Salla: Det är bra. Fet musik, bra flow i rapen. Det är sånt jag gillar.
Dogge: Inga nyheter direkt, men helt ok. Det hade varit kul om man gjort samma sak på svenska.

PREZCOT — DEBATE OVER MORAL DECLINE
Salla: Det är ganska likt Looptroop. Sjysst.
Chepe: Lite för likt, kanske.

SHIP OF FOOLS — SAY WHAT
Salla: Den här plattan har jag. Ship Of Fools är skitbra, bland det bästa i Sverige just nu. Jag gillar Dj Chewbakas beats. Lite anonyma i hiphopsammanhang fastän de har hållt på länge.
Chepe: Det låter lite Premierinfluerat, men de har ändå en egen stil.

STACS OF STAMINA — NIGHTMARE MANIFESTING
Salla: Har hört lite innan. Brukar blanda ihop dem med Mics Of Fury från Göteborg.
Chepe: Det här är lite mer svårtillgängligt, lite mer underground. Jag gillar det.