Varför började du att göra ett fanzine?
Svår fråga, jag vet faktiskt inte riktigt. Jag läste andra zines, och en del andra tidningar, och var helt enkelt sugen på att göra en egen. Det har åxå en del att göra med att jag fotograferar ganska mycket, och jag ville gärna publicera en del av det jag gjort. Bilderna är en stor del av VC.
Fördelen med att göra ett eget zine är ju att du helt kan välja själv vad du vill att det ska innehålla. Jag tycker att det är rätt kul att skriva om olika saker, och att diskutera saker med andra. Intervjuerna jag gör med band tenderar väl till att bli ganska så, vad ska man säga, politiska och sådär, och det är väl inte precis någon slump. Jag tycker själv att ett bands budskap är viktigt. Det är ju inte så att det betyder allt, men ett band med ett helt ruttet budskap, tycker jag är ganska så ointressant. Sen kan ju ett band ha andra egenskaper som gör det intressant, men det är en annan sak…
Egentligen tycker jag att allas synpunkter och idéer är av intresse — det finns inget som säger att liksom Snapcase har alla svaren bara för att dom är [var] ett otroligt bra band. Din morsa har säkert minst lika många bra synpunkter egentligen. Det skulle va kul att se ett zine innehållande intervjuer med VANLIGA människor — frågan är bara om någon skulle läsa det…

Hur länge har du hållt på med fanzinet? Hur många nummer har kommit ut och vilket nummer håller du på med nu?
Jag kan inte svara på vilket datum jag började eller ens vilket år faktiskt. Jag hade haft funderingar på det väldigt länge, innan jag väl gjorde liksom första intervjun. Första numret kom ut förra hösten, och andra numret på våren efter. Det är dom enda som blivit klara än så länge. Mitt mål är egentligen att göra ungefär fyra per år, men det senaste året har jag ju bara gjort två [eller 2,5] så jag har väl en bit dit. Tyvärr så är det så att jag inte har så mycket tid. Just nu så tar skolan upp bra mycket mer tid än jag skulle önska, plus en massa annat skit, men jag ska försöka få ut trean så fort som möjligt.

Hur länge tror du att du kommer att hålla på?
Så länge det känns kul och meningsfullt, inte en dag längre. Det är allt jag kan säga…

Vad skulle kunna få dig att sluta?
Motivationen är det viktigaste, om inte den finns så lägger jag av.

Hur distribuerar du ditt zine?
Jag brukar själv försöka sälja lite på spelningar ibland, mest när jag har ett nytt nummer ute. Annars så får jag hjälp av diverse underbara dedikerade människor som driver distro och liknande. Utan dom skulle det inte finnas någon punk/hardcore-scen.
Tyvärr så är ju portot så jävla dyrt så det går ju knappt att skicka grejer. Exempelvis så kostar det 40 spänn att skicka ett zine till USA, och bara inom landet så kostar det ju 10-15 spänn. Som tur är så finns det ju sätt att komma runt det, plus att det då finns distros som kan sälja lokalt.
Nån gång så har jag även fått hjälp av folk jag känner som spelar i band, som varit på turné i Europa och sådär.

Varför heter det Verbal Communication?
Hmm, jag hade en del namn på gång, och jag hade mer eller mindre bestämt mig för ett annat, då jag valde detta. Det betyder egentligen en massa saker, men ursprungligen så kommer det ifrån en diskussion jag hade med en annan person, som i sin tur ursprungligen handlade om liksom bästa sättet att förändra. Vi hade väl mestadels ungefär samma åsikter, och i alla fall så fick det en stor inverkan på mig, och jag har även efteråt funderat en del på det. Jag tycker att Verbal styrka är något väldigt stort. Om du ska förändra världen så har du antagligen en idé om VAD det är du vill förändra, och oavsett vad det är så finns det bra och mindre bra sätt för att nå framgång. Den personen som är duktig på att uttrycka sig verbalt, antingen i tal eller skrift, tror jag har möjlighet att göra stor inverkan på andra. Vissa tror att det enda som gäller är att vara tuffast i stan, och liksom spöa folk varje lördag-kväll för att skaffa sig vad dom tror är respekt, och dom tror att folk ska lyssna på dom då. Men jag tror att det är helt fel, dom kommer bara att bli mindre respekterade då dom håller på så. Generellt så tycker jag att verbal kommunikation är första steget i en konfliktslösning. Det är en stor fråga, som antagligen skulle kunna täcka hela Promenade, men då skulle väl ingen köpa det så…

Vad är det jobbigaste med att göra ett zine?
Svårt igen… Att skriva ner en bandad intervju kan vara rätt så segt, för det tar sån otroligt lång tid. När det strular med datorn, man glömmer spara och det blir nått jävla fel så att man förlorar det man jobbat med i ett par timmar. Att vara försenad till en deadline så att man får sitta 40 timmar i sträck… Hmm, vad mer? Jag vet inte. Oftast så är det kul, det är ju därför man häller på.

Vad är det roligaste med att göra ett zine?
Det är helt enkelt kul! Även om jag skulle sluta med det så skulle jag ändå göra typ samma saker, gå på spelningar och sådär… Jag gillar allting med det egentligen. All respons är kul. Man får väldigt mycket kontakter med människor som man kanske inte skulle få annars…

Vilken är den bästa respektive sämsta intervjun du gjort?
Jag ogillar att rangordna. Vad kännetecknar en bra intervju? Jag är nöjd med de flesta intervjuer jag gjort. Jag gör alltid live / öga mot öga konversation. Jag har väl gjort någon som suger rätt mycket åxå men den spar jag till mina memoarer…

Hur trycker/kopierar du ditt zine? Hur mycket kostar det och vart gör du det?
Jag har än så länge inte haft råd att trycka det [=kopierar]. Man måste antingen göra jättestor upplaga, vilket jag inte gjort, eller också får man ta mer betalt, men det går ju inte… Det kopieras på Samhall. För dom som inte vet så är Samhall verksamhet för handikappade/utvecklingstörda, som annars är förtryckta grupper i samhället. Många har ingen möjlighet att få något jobb, inga vänner, folk skrattar åt dom på stan. Så Samhall tycker jag är en skitbra grej som alla borde kolla upp. Det finns på en massa ställen. Alla driver olika verksamhet, inte nödvändigtvis tryckeri, men det finns en del som gör det i alla fall…

Handskrivet, skrivmaskin eller dator? Varför?
Dator. Det passar mig bäst. Jag tycker att utseende/layout är viktigt och jag tycker att det görs bäst på dator.

Vilka andra zines inspirerar dig och har du några förebilder?
Alla andra zines inspirerar mig — att säga något annat vore att ljuga. Jag inspireras av allt, layout-mässigt alla typer av trycksaker, tidningar och sådär, och i övrigt allt. Jag försöker att inte ha några förebilder.

Hurdan har responsen varit?
Bra! Jag tycker att det är jättekul när folk skriver eller kommer upp och snackar direkt på någon spelning eller sådär. Ibland så tar det lite tid för mig att skriva tillbaka. Periodvis så är jag borta en hel del, andra gånger har jag en massa att göra… Skäll på mig om ni får vänta!

Vad är ett bra fanzine i dina ögon? Vad ska ett bra fanzine innehålla?
Fan va svårt! Jag tycker inte att det finns någon mall som säger ”så här ska ett zine se ut” och ”det här ska ett zine innehålla”. Det kan vara helt individuellt och det beror lite på vad det är för zine. Ett bra zine är snyggt och har ett bra innehåll — men vad är snyggt och vad är bra innehåll? Omöjligt att svara på! Det finns en massa snygga zines. Det beror inte på att dom ser ut som Expressen eller nåt sånt, inte alls. Det finns en massa sätt att göra ett snyggt zine på.
Om man har intervjuer tycker jag att man ska försöka göra dom som direkt kommunikation. Det känns i alla fall bäst för mig. Det kan bli bra även om man skickar en lista med frågor, men jag har även sett alltför många exempel på då det inte blivit bra. Vid direkt [verbal] kommunikation har man dessutom möjlighet att ställa följdfrågor, och liksom gå in på ett ämne och verkligen diskutera det. Oftast så är det roligare att läsa en sån intervju också.
Innehållet är ju också helt omöjligt att svara på. Man ska väl försöka hitta en egen grej. Vissa saker har blivit jävligt uttjatade dom senaste åren, och det känns kanske lite, vad ska man säga, överflödigt att liksom skriva om straightedge till en person som redan är straightedge. Jag tycker liksom att allt det där är bra grejer, det är bara det att om man tjatar det för mycket så blir det liksom istället så att folk skiter i det, och det kanske får motsatt effekt.

Varför gör du det här zinet egentligen? Har du något syfte eller mål med det?
Jag gör det som jag är intresserad av och det jag tycker är kul. Jag har inget syfte eller mål, men jag HOPPAS att andra ska gilla det, att det ska finnas ett intresse. Förhoppningsvis så kan man bidra, om än väldigt lite, till att hålla en scen vid liv, att presentera nya idéer och kanske nya band.

Har fanzinet någon speciell inriktning?
Nej, egentligen inte. Jag vill skriva om allt som intresserar mig, och som jag tror kan intressera andra. Än så länge har det mest varit musik, och intervjuer med olika band, och det är väl kanske det som det kommer att vara mest av i grund och botten. Men förhoppningsvis kommer det även att bli en del annat.

Vad är punk för dig?
Ännu en grej som skulle kunna ta upp hela Promenade. Det korta svaret: Punk är nästan mer en attityd än en musikstil. Jag vill absolut inte ge mig in i att försöka tala om vad som är punk, eller vad som är hardcore, eller vad som inte är punk/hardcore, det finns det redan för många som gjort. Jag tycker att det kan vara ganska så individuellt. Många gånger är det dessutom så att han/hon som tycker sig vara mest punk, som har mest åsikter om vad punk är och inte är, faktiskt själv inte är det alls. Han som springer runt och snackar om att han är så jävla punk betyder oftast ingenting i det långa loppet. Den som snackar mest droppar ofta först.
Jag tycker i alla fall att punk är mer än att vara cool och att se cool ut.

Drömnummer?
Nix! Egentligen inte. Jag ska försöka göra allt bättre, bättre intervjuer, bättre layout och sådär. Det är nog allt…

Vad skulle du aldrig ha med i ditt fanzine?
Svårt… Säkert en jävla massa men… Jag har med det som intresserar mig eller som är av intresse/betydelse för andra. Sånt som jag inte håller med om kan jag antingen välja att inte ha med, eller också ta med det med en förklaring till varför det är helt ruttet, vilket nästan är bättre.

#1
SLUT [intervjuer med Refused, Snapcase, Sick Of It All, Ignite + en del annat]

#2
Intervjuer med Straight Faced, Dog Eat Dog, Sea Shepherd Conservation Society, en artikel om Chiapas, Mexico, skriven av Marcos från Zapatista National Liberation Army, recensioner, foto, och diverse. ENGELSKA. A4. 20 spänn.

#3
Förhoppningsvis ute snart.

Johan Andersson
Verbal Communication Fanzine
p.o. box 80
386 22 Färjestaden