LIKSOM SPÅGUMMAN läser handflator och grafologen analyserar handstilar finner jag två typiska postpunksextiotalisters livslinjer i en enkel psykologisk studie av en skivhylla, centralt belägen hemma hos Stars on Mars-paret Sophie och Torsten.
På några decimeters avstånd från varandra i LP-avdelningen står ELO:s »Out of the Blue« och Hazel O’Connors »Breaking Glass«. Det skiljer bara två år mellan inköpen, men denna tid rymmer en ravin av tonårigt identitetssökande. Från ELO:s underhållande pop (i dag klassisk) till Hazel O’Connors intellektuella punkfeminism (i dag olyssningsbar).
— Ja, visst är det en kass skiva, instämmer Sophie. Men det var ett logiskt köp för mig vid den tiden, då jag sökte skapande, kvinnliga förebilder.
LP-hyllan bereder också halvannan decimeters utrymme åt det för denna generation så oundvikliga »Siouxsie and the Banshees/Simple Minds-sjoket«, som med sina skräckinjagande dimensioner symboliserar en allvarlig och ambitiös skivkonsumtion under åttiotalets första hälft. Vid det här laget var Sophie och Torsten naturligtvis själva involverade i Stockholms svartare rockscen, som medlemmar i underskattade Fem Snabba, vilket inte bara syns i obligatoriska The Mission-plattor utan främst i en påfallande tradig rad svenska sympati-för-kollegerna-köp, typ Abcess Exil, Ping Pong Show, Twice-A-Man, Imperiet och »Sveriges största singel III«.
Men Fem Snabba var bättre än de flesta av sina samtida konkurrenter. Hyllans influensbuskage är klassiskt välansat, med strategiska hörnstenar i Big Star och Beatles EP-box. Och rötterna till gruppens djupt imponerande album »Om hösten« odlas i ytterligare intressanta hörn av skivsamlingen, förslagsvis »Best of Tim Buckley« eller den vackra, kompletta CD-singelboxen med Cocteau Twins.
— Vår nästa skiva var ännu bättre, men skivbolaget vägrade ge ut den, berättar Sophie. De tyckte den var för jazzig och soft.
Vid den här tidpunkten var Fem Snabba så laidback att de somnade in av bara (den extremt låga) farten. Skivsamlingen bär mycket riktigt fysiska spår av att ha varit skött med synnerligen sporadiskt engagemang under åren kring decennieskiftet.
Men efter blott två månaders inaktivitet ombildades Fem Snabba som Stars on Mars, och nu bubblar skivhyllorna igen: Här trängs Ride med Teenage Fanclub med Daisy Chainsaw.
— Vi har gjort en Denim! utbrister Sophie, placerar ivrigt »Back in Denim« i CD-spelaren, och sjunger med Lawrence som om hon håller med i varenda textrad av »The Osmonds« och »Middle of the Road«.
— Vi har gått tillbaka till det förhållande man hade till popmusik när man var barn, fortsätter hon. Och som du kanske minns var det ju minst lika mycket allvar då, fast på ett annat, mera naivt, storögt och entusiastiskt sätt. Vi har jättekul igen, både när vi spelar och köper skivor!
Sophie har gått tillbaka till ELO, snarare än Hazel O’Connor. Till T Rex, »Heta högen« och Phil Spector.
— Torsten skaffar boxarna i vårt hushåll, men Spectorboxen är min! stoltserar hon (nåja, den var en julklapp från Torsten /RED:s anm), och fäster min uppmärksamhet på ett pålägg med Spector-klockspel på en av låtarna på gruppens debutalbum.
Själv tycker jag att det bästa med Stars on Mars är att de så skamlöst släppte en andrasingel (»Marshall Man«) som var karbonkopierad på den första. Det kallar jag »pop«!
— Åh, jag var bara så glad när jag skrivit »Motorcycle Baby« att jag skrev en till likadan och lika bra direkt efter! förklarar Sophie. Och guidar mig vidare genom sin och Torstens CD-hylla, med en näpen ursäkt för att Groupa står på »Svenskt« och Lena Willemark på »Världsmusik«. Den senare genren ingår i en lika charmig som förvirrad och fragmentarisk blandsektion, som även inhyser en Alfred Schnittke och en Debussy (den typiske postpunkarens försök att »utforska« klassisk musik) samt Hedningarna bredvid John Barry.
SOPHIE EKLÖF, STARS ON MARS
vinyl 1,7 hyllmeter
CD 3,4 hyllmeter
boxar 3
längst fram Juliana Hatfield »Hey Babe«
sortering bokstavsordning, soloartister på efternamn, sektioner med utländskt, svenskt, world music/jazz/filmmusik
första köp ABBA »Waterloo«
jajamensan! Everything But the Girl »Eden«
hmm… Kingmaker »Eat Yourself Whole«
Lämna ett svar