Länge och väl satt vi och väntade på att sångaren i DOWNSET skulle dyka upp på vår avtalade tid för en intervju på B-rocken, men icke… Precis som vi bestämt oss för att ge upp vårt väntande och springa ut på området och kränga våra sista PIE MAGs, så stöter vi på 2 överförfriskade medlemmar i FIRESIDE. Kvickt som attan bestämmer vi oss för att FIRESIDE sparkar DOWNSETs stjärtar hur mycket som helst, och gör för andra gången samma kväll en ”helt-spontan-&-oförberedd-med-förfullade-offer”-intis. Denna dåliga vana måste få ett slut snarast!

Dan: Och vad heter ni då?
Frans Johansson…
Johan: Spelar?
F: Jag spelar bas.
Jag heter Pelle Gunfelt. Jag spelar gitarr. Jag skriver det mesta av låtarna.
D: Texterna också?
F: Jag har skrivit texter…
P: Jag och Kristoffer skriver texter. Sångaren och jag… och så har vi Per Normark på trummor.
D: Några av er spelar väl i BEAR QUARTET också?
F: Näe.
P: Nej, inte numera.
J: Men tidigare?
F: Bara på turné, men vi har aldrig varit med i bandet. Jag tycker att dom är ganska dåliga, faktiskt…
J: Instämmer nog. Det där är Calles och P-Os grej. Nya plattan?…
P: Den kommer i augusti. Det kommer en singel 12 juni.
J: Man har hört från Micke Malmgren att det ska vara det bästa som någonsin släppts i Sverige. Vad tycker ni själva?
P: Jag tycker den är skitbra. Jag är jävligt nöjd.
F: Den låter jävligt bra, men den är hastigt gjord. Vi har inte lagt ner så mycket tid på den här skivan. Det är bra låtar, men själva inspelningen var snabbt avklarad.
J: Var?
F: I Tonteknik i Umeå, men den vart inte sämre för det. Den är kanske inte lika tight som förra skivan, men den är rockigare.
J: ”Fantastic Four”, har den sålt något?
F: Den säljer ganska dåligt. Vårat problem det är att…
D: …ni har legat på Westside Fabrications som inte lyft ett finger för att promota skivan?
F: Nja, det är inte riktigt det. Vi brukar hamna i något slags mellanfack. Alla band och alla tidningar tycker att vi är så jävla bra, men det tycks inte finnas någon publik för oss…
D: Men då har ni ändå ”underground credibility”. Måste vara värt något?
F: Jo, det är väl kul. Bara vi får spela så…
J: Men man har som sagt aldrig sett någon annons för ett Westside-band…
F: Nej, men Westside har ju inga annonser.
D: En principsak från deras sida eller?
F: Dom har det som princip, ja.
D: Varför?
F: Istället för reklam så vill dom kunna spela in en singel eller någonting annat för dom pengarna, men det är bara skitsnack. Jag tycker dom är helt jävla dumma i huvudet. Från och med nu så ligger vi på StartRec.
P: Jag tycker att det är rätt coolt gjort, men det funkar ju inte. Inte för alla… Om vi ska få spela och så, så måste vi ju haka på trenden lite. Vi måste sälja skivor för att det ska hända något…
D: Men hur mycket ska man kompromissa?
F: Jag tycker att man kan göra reklam, göra T-shirts…
P: Vi skulle aldrig göra en cool video med HC-killar som stagedivar, aldrig…
D: Kompromissa musikaliskt?
F: Nej! Men jag tycker att typ förpackningen på skivan…
P: …är viktig.
F: Njaa…
P: Men den är ju det.
F: Jo jo, men tyst nu. Det är skivbolaget som säljer skivan och det är därmed deras uppgift att göra så att den säljer.
D: Så ni bryr er inte om omslaget?
F: Jo, det är klart vi bryr oss om det. Med Westside är det så att banden säljer skivorna, typ. Det är bandens jobb att promota sig själva, enligt dom. Man kan ju göra annat än reklam. Någonting borde han göra…
J: Ni gör ju ändå så pass bra reklam för skivorna live. När ni var på radion lät det lika bra som på skivan. Det är inte så många som låter som er…
P: Man ska ju inte sätta sig i något fack.
D: Men om ni skulle hamna i ett fack iallafall, vad skulle det isåfall heta?
F: Rock.
D: Lite smalare.
F: Näe, men vad då. Det här är ju bara ett enda stort fack där vi sitter nu. Alla går omkring i HC-Tshirts och så…
D: Hör ni hemma där?
F: Vi är lite utanför, men jag vill att vi ska höra till det. Vi måste ju det, annars får vi ju inte spela.
P: Hör ju till det.
F: Vi gör det, men inte riktigt fullt ut. Det var mer band som såg oss idag än vanlig publik.
D: Den kan ju vara tecken på att man är på väg att bli ett ”kultband”, eftersom många ”kultband” oftast bara uppskattas av andra musiker.
F: Det är ganska konstigt… med oss. Att alla säger att vi är bra. Eller alla säger väl inte att vi är bra, men SALT sa t ex i Expressen (F.M.P! /red) att vi var världens bästa band, och några till… Jag tycker att det är konstigt.
P: Det är mycket snack typ ”FIRESIDE borde få spela där, FIRESIDE borde få göra det här…” Det är lite tråkigt.
D: Synd att dom som säger sådant har så litet inflytande…
F: Nej, det är folk som har inflytande, men om vi inte säljer något så är det ju ingen som kan göra något.
D: Bittra?
P: Näe, man kan ju inte vara bitter på att folk inte gillar oss.

(Här börjar alla prata i mun på varandra om huruvida musikalisk kvalitet har något med försäljningssiffror att göra. Johan namedroppar FUGAZI och försäljningssiffrorna förlorar med 4-0)

F: Om man istället försöker spela så mycket som möjligt så vet ju folk ändå vilka man är.
P: Bara vi får vara ute och spela och turnera och vara med folk vi tycker är trevliga. Då är jag nöjd.
F: Jag slår vad om att vi är det band som sålt minst skivor på den här festivalen…
D: Är ni pariah uppe i Norrland eftersom ni röker & dricker?
F: Nej. Den där SXE-scenen, den är inte som alla tror. Det är så långt mellan Luleå och Umeå. I Luleå finns det inte ens någon musikscen över huvud taget.
J: BREACH…
F: Det finns ju band där, men det går ju inte att spela. Eller kanske lite, men ändå…
D: Så något gemensam ”Norrländsk scen” det alltså inte tal om?
F: Banden finns väl. Det är bara så att jag tycker att vi och BREACH är dom bästa dom bästa HC-banden, och RANDY är bäst på att spela såndär Punk.
J: Det finns bra band men ingen publik?
F: Ja. Jag vet inte vad det beror på. BEAR QUARTET, BLITHE… alla popband är också bättre. Det finns inga bra popband nerifrån…
D: Jo, men det gör det väl. Det där var lite väl hårddraget.
F: Nej, jag tycker inte det. Som vad då?
D: Fan, jag kommer inte på något nu, men det finns.
P: UNION CARBIDE…
J: KALASHNIKOVS… Det är dom enda som är bra. Det finns inga bra popband som inte är hypade.
P: CARDIGANS är bra.
D: Jag tycker inte att BEAR QUARTET är bättre an alla hypade band. Både BRODER DANIEL och SOULS är bättre än BEAR QUARTET…
J: BRODER DANIEL… Nu Dan, nu är vi osams. Nu stänger vi av…
D: Nu ska vi inte sitta här och tjafsa. Det är FIRESIDE som är offer… Hur känns det att hela tiden bli jämförda med QUICKSAND?
P: Jag skiter fullständigt i det.
F: Det känns inte alls nu… Jag menar, det finns inga andra band i Sverige som låter som oss, men det finns miljoner amerikanska band som låter som oss. Eller liknande. Det enda vi gör, det är ju att vi inte spelar såvärst hårt, med hack och hårdrock. Vi spelar en popigare variant av Hardcore, bara. Kristoffer sjöng i ett punkband förut, och han sjunger ju precis likadant nu som då, lite poppigare kanske.
P: Det finns ju inte så många andra band att jämföra med.
F. Det är vanlig aggressiv pop, bara. Sen att det är några riff som låter som QUICKSAND… Jämför RANDY med PROPAGHANDI t ex. Vissa riff är ju exakta kopior, men det är inga som bryr sig om det, eftersom det finns en massa andra punkband som också låter sådär. Alla svenska punkband har ju snott konceptet direkt från alla Kalifornien-band. Exakt. Hur man gör låtar, intron… Det är precis som BAD RELIGION och NOFX.
D: Inte alla kanske…
F: Ja, men dom här banden som MILLENCOLIN, RANDY, SATANIC SURFERS… Givetvis har dom egna låtar men det har blivit till en helt egen stil. Banden säger väl typ ”vi ska börja spela punk” och så börjar dom spela precis sådär.
D: Exakt. Musikindustrin och media lär ju folk att originalitet inte lönar sig, eftersom det är lättare att marknadsföra (och därmed tjäna pengar på) ett band vars sound känns igen.
F: Ja, givetvis. Nästan alla dom stora bolagen har varit intresserade av oss, men det är ingen som vågar. Dom vill ha demos och så får dom en ny demo och så tycker dom att den gamla demon alltid är bättre och att vi har ändrat stil osv. Vi fattar liksom inte vad dom pratar om. Dom vill uppenbarligen ha någon slags stil av det.
D: Är det något särskilt bolag som har behandlat er illa i det avseendet?
P: MVG har behandlat oss dåligt…
F: Nej men vadå…
P: Inte behandlat oss dåligt men…
F: Dom är bara ett dåligt skivbolag. Jag skulle inte vilja ligga där, helt enkelt. Det är helt sjuk hur dom håller på. Som SALT, t ex. När dom skulle spela in sin skiva så fick dom inte välja vem dom skulle ha som tekniker, sen är det olika folk som håller på, sen kommer det in nån annan snubbe och mixar skivan utan att dom har någonting att säga till om. Det är ju jätteviktigt med inspelningen av skivan… Men det där är ju rätt typiskt för Sverige. Det finns ju knappt några producenter och tekniker som kan den musiken. Det är som en enda stor maskin, MVG. Dom signar ett band och så går det igenom på löpande band och så kommer det ut nån liten skiva…
P: TEDDYBEARS t ex. Jag tror inte dom kommer sälja lika mycket som förra skivan.
D: Det är hype helt enkelt. Det ska sälja mycket och snabbt.
P: Vi är ganska glada att vi inte har hamnat där.
F: Att vara TEDDYBEARS, det hade ju varit jättetråkigt…
P: Fast jag snackar inte skit om TEDDYBEARS nu, eftersom jag känner dom…
F: Dom har ju verkligen något eget.
D: Dom har iallafall en egen stil, det kan jag väl tillstå.
P: Ja dom har ju det. Dom är otroligt duktiga, dom fattar exakt vad som slår.
J: Men på nåt sätt var det ju ändå synd att dom vart huggna av ett stort bolag… Vi läste en halvsidesintervju med er i PASKA, där det stod att ni var det mest fåordiga bandet någonsin
F: Men såg ni vad det var för frågor? Vad ska man göra när man får frågor som ”Vart är det roligast/tråkigast att spela i Sverige?”, ”Är ni ett Hardcore-band eller ett Pop-band?”, ”Är det inte lite väl mycket låtar på eran skiva?” Vad ska man svara på det? Jag tyckte den var rätt schysst ändå. När jag fick tidningen så såg den rätt bra ut. Dom andra banden hade ju fått vanliga frågor. Jag hatar sånadär fanzins som skickar ut ”roliga” frågor, ”Är bajset grönt?” osv…
D: Har ni sålt något utomlands? Vissa svenska band brukar ju gå bättre utomsocknes.
P: Vi har släppt skivan i Tyskland och Portugal, men jag vet ingenting om det.
F: Det är precis som vanligt. I Norge vart vi Månadens Skiva i deras största musiktidning, Puls, (Slayer Mag heter den ju, drummel! /red.) men skivan fanns inte ens att få tag på i Norge.

(Här blir det avbrott igen när Martina i SINDY KILLS ME och nån snubbe till kommer och stör. Jävla pack! Ha lite respekt för pressen förihelvete!)

D: Ja, ni ville visst avsluta med att rabbla svenska favoritbanden. Gör det då!
P: SALT. 1:a, faktiskt.
F: BREACH är bäst. Världens bästa liveband.
P: Ja, BREACH också. RAY WONDER för att dom är så snälla.
D: OMNITRON/KRIXHJÄLTERS?
P: Dom har jag aldrig hört. UNION CARBIDE!
D: RAPED TEENAGERS?
P: Äh! Svammel.
D: Skäms! KRUNCH?
F: Nej…
J: IDENTITY?
F: Alla gamla svenska HC-band tycker jag är helt värdelösa. Allihop. (Jävla #§*!¤ Nypunkare! /red.) (osv, osv…)
J: Har du hört något nytt, schysst som kommer?
F: Nej.

Och så var det slut på den intervjun. Vi vill än en gång påminna om att Pelle och Frans inte var helt ”i fas” när denna intervju gjordes. Förlåt dem deras misstag och gör ert bästa för att bättra på deras försäljningssiffror. FIRESIDE är ett kriminellt underskattat band, utan tvekan i Sveriges elitserie.
DOWNSET då? Jo, vi stötte faktiskt på sångaren senare under kvällen och han bad så hemskt mycket om ursäkt. Det visade sig att vi båda ska till Roskilde, så en exklusiv DOWNSET-intis kommer med största sannolikhet att dyka upp i PIE MAG #7.