PÅ ARVIKAFESTIVALEN LYCKADES JAG NÄSTLA MIG IN HOS ONDSINTSMUSIKERNA I ENTOMBED, TROTS ATT SÄKERHETSVAKTER CIRKULERADE RUNT SOM GAMAR. JAG VILLE PRATA LITE MED TRUMMAREN NICKE, EFTERSOM ATT JAG VISSTE ATT HAN ÄR ETT HÄNGIVET FAN AV KISS. TYVÄRR ÄR JAG SJÄLV INTE SÅ HEMMA PÅ TITLAR OCH SÅNT DÄR, SÅ NOG BLEV JAG SATT PÅ PLATS AV DEN HÄR POTENTIELLE KISS-PROFESSORN. JAG FICK OCKSÅ EN TREVLIG PRATSTUND MED MICKE MALMGREN (DISSOBER, EX-MARTIAL MOSH) OM GAMMAL VÄSTERÅS-HC. TYVÄRR VAR JAG DEN ENDA MED YRSEL OCH VÄLBEFINNANDE I BLODET, MEN NOG ÄR DET EN GIVANDE INTERVJU I ALLA FALL.

Calle: Varför är KISS världens bästa band?
Nicke: Eh… De är det för att… eh… Jag tror att det är… Nej, jag tror inte att man kan förklara det liksom, bara…
C: Ett fulländat koncept?
N: Det är inget band, det är liksom… det är livet. KISS är livet. Det var det första bandet jag lyssnade på.
C: Har du hela tiden tyckt att KISS varit lika bra, eller har du bara återupptäckt dem nu med den här nya KISS-trenden?
N: Nej, det var det inte. Det började med att jag köpte såna där filmisar, du vet pop-filmisar, i affären när jag var 6-7 år gammal. Då i de där paketen, jag tror att det var sju stycken i varje, då var det alltid med en KISS-bild nästan. Och de ser ju så jävla häftiga ut, så då tyckte jag om dem ett tag utan att ha hört dem. Sen fick jag en skiva i present av morsan, “Rock’n’Roll Over”, och då var det ju bara kört. Sen då efter en vecka så hade jag alla. Sen gick jag på KISS i Eriksdalshallen 1980, på “Unmasked”-turnén. Tyvärr så var ju inte Peter Criss med, men sen så kommer jag inte ihåg mer eftersom jag bara var åtta år då.
C: Men Peter Criss spelar ju på skivan?
N: Nej, Peter Criss spelar inte på “Unmasked”. Jag tror att det är Anton Friggs (jag hörde faktiskt inte riktigt vad han sa, men jag tror att han sa sådär /red) som spelar på den.
C: Vilken är den bästa KISS-skivan då?
N: Jag tror att det är… Det känns som om… Det är jävligt svårt. Det känns som om det skulle vara “Rock’n’Roll Over”, eftersom det var den första jag fick. Så det är nåt speciellt med den. Det är det här klassiska du vet, man glömmer titta vilken A och B-sidan är, så för mig är B-sidan A-sidan.
C: “Goin’ Blind” är med på den va?
N: Nej, den är med på “Hotter Than Hell”.
C: Ja just ja! (Vad kan jag säga? Klockan två på natten och rund under fossingarna, man är inte så kvicktänkt. Men å andra sidan så ska KISS-kunskaperna sitta i ryggmärgen, så jag har massor kvar att lära. Ursäkta! /red.)
N: “Love ‘Em, Leave ‘Em” var den första KISS-låten jag hörde, och det är ingen dålig låt. Haja första ackordet… (trallar litegrann). Fy fan va bra. Den, eller “Dressed To Kill” är också jävligt bra. Nej, det går inte att säga. “Hotter Than Hell” är ju också hur jävla bra som helst.
C: Men alla de bra skivorna kom ut -77 och tidigare, eller hur?
N: Sista plattan som jag lyssnade på var 1980, för då började jag lyssna på SEX PISTOLS. Då var det helt plötsligt mycket tuffare. Så “Unmasked” är den sista plattan som jag har hört. Så det är väl den sista plattan… den är ju disco i och för sig, men det är ju nåt speciellt för det är ju KISS, liksom. Men nu har jag lyssnat på “Creatures Of The Night” och “The Elder” när jag har blivit äldre, och jag tycker att de är rätt bra också.
C: “The Elder” är väl en alldeles för underskattad platta ändå?
N: Ja, det kan man nog säga. Jag är bara ledsen över att jag inte lyssnade på den när jag var mindre. För det gör ju allting mycket bättre. Jag har ju varit borta från KISS ett tag, sen plockade jag upp det igen för tre fyra år sen. Man plockade fram skivorna, och man tänkte “kolla, det här är ju jävligt fränt”.
C: På “The Elder” så finns det ju en del så jävla tunga riff.
N: Ja det gör det. Men på “Dressed To Kill” har du ju en av deras bästa låtar, “C’mon And Love Me”, som är så jävla bra alltså.
C: Jag tycker nog att “She” är den bästa på den skivan.
N: “She” är hur bra som helst också. “Getaway” också.
C: Ja, fast Peter Criss sjunger på den så gör han det jävligt bra.
N: Peter Criss sjunger asbra tycker jag.
C: Men han sjunger oftast på de låtarna som man tycker är sämre ändå.
N: Men det är ju bara för att han skrev lite sämre låtar. Nej, det gjorde han inte heller.
C: Han skrev väl “Beth”?
N: Ja, den skrev han tillsammans med… någon…
C: Den blir ju en höjdare när man hör den med COFFIN BREAK.
N: COFFIN BREAK, det är den bästa covern!
C: Men MELVINS “God Of Thunder” är den bästa på den skivan.
N: Men de spelar den fel, det är en ton som är fel! Jag bara retar mig på det!
C: Nu har jag i och för sig inte hört er version på “God Of Thunder” (den skivan var ganska nysläppt då /red), men känns det inte ganska tungt att spela in den när MELVINS redan gjort den så jävla bra?
N: Ja, men… det är ju våran tolkning, liksom. Det spelar ju liksom ingen roll.
C: Valde ni den för att den var den låt som låg närmast ENTOMBEDs dödsmetall?
N: Jag tror det, det skulle ju inte passa om vi körde “Rock’n’Roll All Night”. Vi funderade på “Almost Human” också. Men DEATH har ju gjort den också, och det låter skitdåligt. Men det kändes så jävla bra att spela den, för egentligen är det ju death metal fast den skrevs -76, liksom. Vi visste ju att både DEATH och MELVINS hade gjort cover på den, men det går ju inte att tänka så. Folk gör ju covers på allt nuförtiden.
C: Vilken är den absoluta favoritlåten då?
N: Eh… Fan, jävlar… det är ju så jävla svårt, alltså. Det beror på vilken dag det är, för ofta tycker jag att “Black Diamond” är en sån jävla höjdare på liveplattan, mycket bättre än studion. Sen “C’mon And Love Me” är en höjdare. “Baby Driver” är en otroligt bra låt, det är Peter Criss som har gjort den. Nej, jag vet inte, det går inte att säga.
C: “Strutter”?
N: Den är också jävligt bra. Vem var det som fick tepåsen på sig? (Det pågår lite matkrig därinne. /red)
C: Jag har hört talas om att du har snott vandringen i trumbreaket på “Detroit Rock City”.
N: Ja, det har jag snott.
C: Jag har också hört att det inte är många som har hört det. Forsberg i TRIBULATION sägs vara den första som överhuvudtaget lade märke till det.
N: Ja, det var det. Jag trodde liksom att det var självklart, att alla skulle höra det. Men det är bara tre fyra pers som har sagt det.
C: Apropå Forsberg, så sägs det också att det var han som spelade upp döds för er första gången.
N: Ja, det är hans fel alltihop. Annars hade jag inte varit här. Forsberg, han är… det är hans fel. Han har alltid haft en jävla koll. Nu kanske han inte har det längre, men förut så hade han alltid en massa demoband.
C: Vad tycker du om folköl?
N: Det är schysst.
Micke Malmgren: Nej, folköl suger!
N: Men det är ju inget häftigt om man säger: “Äh fan, man måste importera elefantöl från Danmark”! (Du har så rätt så. Folköl är fan det häftigaste! /red)
M: Du vet de där jävla jönsarna Koskinen och Thölin, vad är det nu för jävla mjäkiga… “Folköl rules”, vad är det för skitsnack?! Stäng av bandspelaren nu. (Vad är det där för tråkig ton. Sådär vill vi inte ha det. /red)

Tack till Nicke som tog sig tid att offra sin dyrbara nyktra tid till den här intervjun. Den stora frågan efter den här intervjun är ändå hur det ska gå för Micke Malmgren, som ju börjat sjunga i DISSOBER, där de två “jönsarna” också spelar. Kan detta uttalande skapa osämja? PIE mag kollar in fortsättningen.