Jag hade mina små aningar, sade den Angus Young-liknande gitarristen i Mentalica, efter beskedet att de gått vidare.
Det andra vinnarbandet, The Containers, var något mer ödmjuka.
— De andra banden var så bra att jag inte trodde att vi skulle gå vidare, sa basisten Ulla Sellgren.

Det blev historiens kortaste rockslagsdeltävling i lördags på den fullsatta Norumsgården i Tuve. Tre av banden dök nämligen aldrig upp. Så det var bara sju band som fick slåss om de två semifinalplatserna. Ändå blev detta en jämn och hård kamp som tvingade juryn till ångestfyllda beslut, och en helkväll med av musikaliska överraskningar. Flera i juryn sände en tacksamhetens tanke till gruppen Matte Flyers som var sist upp på scen. De gjorde juryns svåra val något enklare genom att göra en kupp och köra fyra låtar istället för tre.
Slutligen var det alltså bara sex band som var med i juryns diskussioner. Det var sex vitt skilda band både vad gällde åldrar och sound.
— Vi är influerade av all möjlig rock; Yngwie Malmsteen, Eddie Meduza, AC/DC, men någonstans i bakgrunden ligger hela tiden punken. Mina stora favoriter är Attentat, sa Andreas Bernander, 16 år och sångare i vinnarbandet Mentalica.
Och visst fanns punkens nerv där, utlevelsen, publikkontakten, när de drog igång Eddie Meduza-covern Shame, shame woman som första låt. Men särskilt märktes den i de två följande låtarna: egna låten Feber och Göterborgspunkcovern Pappas pojkar.
När man såg den lille gitarristen i bandet, Robert Alsterlind 14 år, fördes tankarna dock snarast till AC/DC, närmare bestämt till det bandets lille gitarrist Angus Young. Alsterlinds bakochfram-vända keps flög av i en av de första headbangningarna. Sedan stod han inte still en sekund. Till låten Feber hade Mentalica helt fräckt stulit introt till AC/DC:s Thunderstruck.
Mentalica var också ett av de yngre banden. Medlemmarna är i åldrarna 13 till 16 år. De har spelat ihop sedan september förra året. Men kompgitarristen Johan Bengtson kom med bara en vecka före lördagens rockslag.

The Containers gick också till semifinal. Johan Revelj, Göran Bergström, Stefan Szücs och Ulla Sellgren.

Musik som man skulle vilja ha i freestylehörlurarna när man ger sig ut på en lång, lång tågresa spelades av det andra vinnarbandet The Containers. Med akustisk gitarr på magen skapade sångaren Johan Revelj direkt en intensiv närvarokänsla i första låten, No Man’s Land. Han dubblerade snyggt och opretentiöst på munspel. Han hade en stor men avspänd röst. Med små medel blev han en stark personlighet.
The Containers avvek också genom något så ovanligt som en kvinnlig basist. Ulla Sellgren har bara spelat bas i ett år. Ändå utgjorde hon tillsammans med trummisen Göran Bergström en stabil rytmsektion. Kryddat med Stefan Szücs distinkta elgitarr blev detta ett sound med drag av tidiga U2, med vissa Springsteen-stämningar, men ändå något helt eget, med låtar som kändes som klassiker efter att man hört dem en enda gång.
Att The Containers gick vidare får också ses som en framgång för den hittills helt anonyma poeten Agneta Larsson. Det är nämligen hon som skriver The Containers texter. De bidrog starkt till att göra sångaren Johan Revelj till den scenpersonlighet han var. Det kändes att det han sjöng betydde något.
— Jag tycker om deras musik så det är lätt att skriva texter till dem, sa textförfattarinnan efter tävlingen.
— Det handlar om livskraft fast det känns svårt ibland, om att det är gott att leva trots allt.

Uppladdat inför Frölunda

Blir nästa deltävling i Rockslaget en flygstrid? Ja, åtminstone så utspelar det sig på Fågeln i Frölunda. Och där kan man förvänta sig följande:
Head Over Heels, partyrock.
Vanguard, riktig heavy metal, dvs inte trash eller glamrock.
Quashee, reggae.
Patience, jerusalemrock med föredömligt leverne.
Hope’n’glory, nygammal hårdrock med 90-talsinfluenser från 70-talet.
Hyzzsch, cool, brötig trash metal.
White Spirit, ingen kommentar.
Broken Boned, stenhård rykande rock’n’roll med engelska texter och singalonger.
Embrocation, positiv framåtskridande synthmusik av något flummig karaktär.
Nangiala, infallsrik melodiös pop.

Lör 13/4
Fågeln, Frölunda