Nu ropar hela världen efter låtar från hitmakaren Per Gessles penna. Som om en låt av honom skulle garantera en plats på hitlistan…

NOW & THEN vet dock bättre. Innan Tina Turner, Wilson Phillips, Tom Jones och alla andra som nyligen bett Gessle om bidrag med låtar gör allvar av sina planer borde de ta en titt över artister som spelat in Gessle. Listan är nästan 60 låtar lång och är nog det första seriösa (och framför allt genomarbetade) försöket att kartlägga Gessles alla verk. Antalet hits därav kan dock räknas på ena handens fingrar. Vissa av dem finns visserligen med på LPs som blivit storsäljare (Carola, Monica Törnell, Frida och Lena Philipsson), men singelhits — tja, det är väl egentligen bara “Let’s Party” med Sha-Boom, “Vintersaga” med Monica Törnell och i viss mån “Segla På Ett Moln” med Anne-Lie Rydé som lyckats bli det.
Däremot finns det gott om anonyma Gessle-verk. För hur många av er kan nynna refrängen i låtar som “Namn Och Nummer” (Anna Book), “Varje Hjärtas Detektiv” (Fredrik), “Öppna Dina Ögon” (Sylvia Vrethammar!), “12 23 05” (Pinks) eller “Kyss Från En Främling” (Blue Light)?
Gessles karriär som låtmakare åt andra började med omtanke om den egna karriären. Det var när han och Mats Persson lyckades få med låten “För Dina Bruna Ögons Skull” till den svenska uttagningen till schlagerfestivalen (garanterat ett av de bästa pophantverken någonsin i det sammanhanget!). Per själv var tveksam till att låta Gyllene Tider delta samtidigt som debut-LPn var på väg ut och istället fick Lasse Lindbom äran att framföra låten. Resultatet? En hedersam jumboplats…
Under de första Gyllene-åren var det sedan främst i diverse lekfulla sammanhang (som EMIs samlingplattor) och på bolagskompisarnas plattor (Strömstedt, Fredriksson, Lindbom, Rydé m fl) som andra artister fick framföra Gessle-material. Det finns dock undantag, som Gessles försök att agera demonproducent på de av mystik och myter omgärdade halländska popprojektet Rita & The Rip-Off! 1982 (singeln “Dansa Pop Pop”). Spelades sannolikt bara i lokalradion…
Men i takt med att Gessles stjärna som artist flagnade något, efter Gyllene Tiders sammanbrott, blev det ett mer kontinuerligt extraknäck att skicka låtar ur den egna katalogen till mer eller mindre talangfulla svenska artister (och enligt honom själv: även till amerikanska artister och förläggare — dock utan att någon nappade). Och en del royalties kom det säkert in den vägen, även om få minns låtarna idag.
Om det beror på färglösa artister eller på att en stor del av Gessle-materialet varit av B-karaktär kan man alltid diskutera, men någon hitgaranti har det alltså sannerligen inte varit att ha Gessles namn på skivetiketten.
Därför ställer man sig naturligtvis frågan: vad hade hänt om Pernilla Wahlgren spelat in låten “Svarta Glas”, som hon fick från PG för fem och ett halvt år sedan efter ett rent beställningsjobb? Hade det blivit en flopp — eller början på en fantastisk internationell karriär med den ena USA-ettan efter den andra?
Om ni tycker att frågan verkar bisarr kan det behövas en förklaring. “Svarta Glas” var ursprungstitel på “Neverending Love” — låten som Per och Marie Fredriksson till slut spelade in själva på engelska våren 1986. Och som satte snöbollen i rullning…

Per Gessle som kompositör

Här får ni listan med låttitlarna i bokstavsordning.

• Blå Jeans & Röda Läppar — Niklas Strömstedt & Skarpa Skott (Strömstedt – Gessle)
LPn Radio Parlophone — Andra Sändningen! (1983).
• Cirkulerar — Anne-Lie Rydé (musik: Rydé – text: Gessle)
LPn Anne-Lie Rydé (EMI, 1983).
Inte mycket till melodi. Orgelbaserat med sax-stänk.
• Dansa Pop Pop — Rita & The Rip-Off! (R. Offenbach)
Singel (EMI, 1982).
Mystisk singel från -82. Vad är egentligen detta som döljs i ett rosafärgat omslag med baddräktsflicka (vid namn Eva?) i halvfigur? Förlag: Music For Money och med en viss Rip Offenbach (Gessle själv, förstås) som producent. Riffigt värre med en pressad tjejröst, uppbackad av en icke namngiven manlig sångare. Inga spår av the real Offenbach!
• Det Gör Så Ont — Niklas Strömstedt & Skarpa Skott (musik: Strömstedt – text: Gessle)
LPn Hi Fidelity (Hi Fidelity, 1983) och på fyndigt döpta Andra Äventyr (Parlophone).
Så mycket melodi blir det inte när Strömstedt är i farten.
• Do You — Christer Sandelin (musik: Christer Sandelin – text: Gessle)
B-sida på singel (Alpha, 1986), där även framsidan var komponerad av samma team.
• Emily — Twilight Zone (musik: Håkan Almqvist/Bobby Ljunggren – text: Gessle)
A-sida på en singel från Billy Butt, det vill säga Little Big Apple, släppt 1988. Musikkompositörerna är som ni väl vet männen bakom Erika (i den mån Yngwie inte är det).
• En Gång I Livet — Niklas Strömstedt (musik: Strömstedt – text: Gessle)
Från Strömstedts sista EMI-LP 1989.
• Every Beat Of My Heart — Carola (E. Johnsson – Gessle)
Singel (Virgin, 1991) och på LPn Much More (Virgin, 1990).
Gessle står för texten tillsammans med Halmstadskollegan Johnsson, som ensam svarar för musiken. Inget särskilt att minnas. Anonym danspop och man kan fråga sig om denna låt kommit någonstans utan namnet Gessle som medkompositör. Johnsson lär heta Eddie i förnamn och fanns med i gruppen Illusion, som dök upp tillsammans med Gyllene på samlingskassetten Rockriff Från Halmstad 1983.
• From Head To Toe — Trixie (Gessle)
Nej, det är inte Costello det handlar om (se nummer 2). Denna lilla sak släpptes som A-sida på en singel och på LPn Trixie (TMC) 1989. Trixie har enligt Bert Karlsson en stor framtid, men så mycket har det inte blivit hittills.
• Följ En Stjärna — Cajsa Bergström (musik: Ulf Söderberg – text: Gessle)
Singelbaksida på TMC 1989. Framsidan hette visst “Genom Eld”.
• För Dina Bruna Ögons Skull — Lasse Lindbom Band (Gessle – Persson)
Singel (Parlophone, 1980), LPn Tärningen Är Kastad (Parlophone) samt på samlings-LPn Parlophone Pop.
Klassisk Gyllene-pop som också spelats in av bandet på en fan club-singel. Obegripligt att denna givna hit inte fick representera Sverige i Schlagerfestivalen. Vad hade väl inte kunnat hända då?
• Hav Utan Hamn — Lasse Wellander (musik: Wellander – text: Gessle)
Från LPn Full Hand (CMM, 1985).
• Hi Fidelity — Halmstads Pärlor (Gessle)
Från LPn Hi Fidelity.
Att ha “Hi” som grundtema i en låt måste vara en dröm för en popsmed. Enkelt riff med mycket ooh och aah som användes för att lansera Kjell Anderssons (och EMIs) nya etikett med hela Parlophonegänget. Ingen cover i egentlig mening, utan Gyllene under annat namn.
• Innan Du Går, Kom Tillbaka — Marie Fredriksson (Fredriksson – Gessle)
Återfinns på LPn Hi Fidelity.
En av de absoluta topparna i denna genomgång. Fyndig titel, bra produktion av Lasse Lindbom.
• I Want You — Rock Runt Riket (Dahlgren, Ekelund, Fredriksson, Gessle, Glenmark, Scocco)
Sommarsingel (Record Station, 1987) i samband med starten av parkturnéernas revival. Eva Dahlgren dominerar båda sidorna på denna kraftsingel.
• Jag Sänder På Min Radio — Lena Philipsson (musik: Philipsson – text: Gessle)
Från Lena Phs sista riktiga LP hos Bert Karlsson, Dansa I Neon (Mariann, 1987). Finns också på samlings-LPn Lena Philipsson 1985-1987 (TMC, 1988).
• Jag Tror Att Jag Älskar — Anna (Gessle)
A-sida på en singel (WEA, 1988) och bonusspår på Annas andra LP.
• Kom Du Av Dig — Lena Philipsson (musik: Philipsson – text: Gessle)
Från LPn Dansa I Neon.
• Kom Fram Kom Fram — Niklas Strömstedt & Skarpa Skott (Strömstedt – Gessle)
Singelbaksida “En Annan Hand” (Parlophone, 1983).
Mer Strömstedt än Gessle. Skriven i Halmstad hösten -82 med influenser från Bolan och T. Rex. Vitsigt förlagsnamn Nixongs/Stromstedt/Gessle World Wide Intellectual Lyrix Ltd/Inhouse Music.
Så här intellektuell är det sällan vi hör Per. En rad som “Kom fram kom fram och våga visa att jag kan röra dig” är ju klassisk. Låter marschaktigt! Det tuggande Bolan-riffet känns igen, men nog hade man väntat sig mer i form av Bolans instensitet när nu herr Strömstedt annonserar influenserna på konvolutets baksida.
• Krig — Monica Törnell (Gessle)
Singelbaksida “Vintersaga” (Air, 1984).
Alltså B-sida till “Vintersaga” som ju blev en succé. Det här låter mycket Monica Törnell och det är inget dåligt betyg. Intensivt och allvarligt. Detta är nog en av Pers mest eftertänksamma texter. Mycket snygg produktion av Ulf Wahlberg.
• Kyss En Främling — Blue Light (Gessle)
Från LPn med samma namn (Phonus) som kom 1985.
• Kärleken Känns — Lili & Susie (Strömstedt – Gessle)
Från LPn Dance Romance (EMI, 1987).
Danspop av det lättare slaget. Det här gör Håkansson och Bard bättre. Det är egentligen musiken som haltar, för Strömstedt visar återigen att melodier inte är hans starkaste sida. Texten skulle göra sig rätt bra i klassisk popinramning, typ Gyllene Tider.
• Kärleken Är Evig — Lena Philipsson (Söderberg – Gessle)
Kom först på singel som A-sida och på Lenas LP med samma namn 1986. Släpptes också på LPn Lena Philipsson 1985-1987, som Bert Karlsson ställde samman när Lena och Torgny Söderberg lämnade Mariann. Värt att notera är att på LP-omslaget sägs flera “Välkända och duktiga” låtskrivare återfinnas på skivan. Som exempel nämns Lasse Holm, Anders Glenmark och Vicki Benckert men däremot inte Per Gessle som medverkar med tre låtar på skivan.
• Leka På Pojkars Vis — Elva Attling (musik: Gessle – text: Attling)
Från Efvas enda LP på WEA, Stormvarning, som kom 1985.
• Let’s Party — Sha-Boom (Gessle)
Singel (Virgin, 1990) och från LPn med samma namn.
Producerad av Andy Scott (Sweet) på ett ganska sympatiskt sätt med syntig Farfisa och mycket eko på trummorna. Typisk Gessle-text med alla vändningar som ska vara med när det handlar om ett av de mest klassiska ämnena i en rockstjärnas vardag. Det här är väl det enda riktiga exemplet (nåja, Jim Jidhed ska kanske räknas med också) på att man försöker använda Per som en språngbräda på karriärvägen. Virgin fick dock ingen framgång den här gången. En kort visit på Tracks-listan och gruppen sprack!
• Love Spins — Husbands (Gessle)
Singel (Husband Records, 1990).
Från eget skivbolag. Låter som refuserat Roxette-material. Visar kanske hur mycket Clarence Öfverman betyder idag för Per. Finns dessutom även på singel med Jim Jidhed (Virgin).
• Man Varnade För Halka — Niklas Strömstedt (musik: Strömstedt – text: Gessle)
Från LPn Skjut Inte…Det Är Bara Jag (Parlophone, 1981).
En vemodig ballad med för mycket klyschor. Vad sägs om de oförglömliga orden “En öl i handen och i den andra ännu mer”. Finns också i en annan version som B-sida på Pers singel “Om Du Har Lust” från -83.
• Marie I Växeln — Rockfile (musik: Mickey Jupp – text: Gessle)
Från LPn Parlophone Pop.
Är egentligen Gyllene med en viss assistans. Marie blev med tiden en rätt populär person med både låtar om sin egen person, bilder på diverse innerkonvolut och ett alldeles lättklätt singelomslag (Heartbreaks “Min Tjej Viker Ut Sig I Fibban”). En bra låt kan aldrig bli dålig och det gäller även här.
• Marie, Marie — Rockfile (musik: Dave Alvin – text: Gessle)
Från dubbel-LPn Radio Parlophone — Andra Sändningen!
Blasters i tonårsförpackning med smarta formuleringar i en lång rad.
• Mellan Raderna (Kom Till Mej) — Monica Törnell (Gessle)
Från LPn Big Mama (Air) och på en singelframsida 1986.
• Mine — Christer Sandelin (musik: Sandelin – text: Gessle)
A-sida på en singel (Alpha) 1986.
• Människor Som Tvivlar — Anne-Lie Rydé (musik: Gessle/Mats Persson – text: Rydé)
Från LPn Den Sista Flykten (EMI, 1987).
• Namn Och Nummer — Pinks (Gessle)
Denna legendariska tonårsgrupp hade med denna komposition på LPn Wayo (Mariann) 1986. Två år senare hade Dan Sundqvist hittat den när han skulle producera Anna Book, som släppte låten som A-sida på en singel (Lynx) 1988.
• Never Is A Long Time — Lena Philipsson (Gessle)
Från Lenas första LP utan Skara-Bert (hennes tredje riktiga LP), Talking In Your Sleep (Big Bag, 1988).
• Never Say Goodbye — Passagerarna (musik: Clarence Öfverman – text: Gessle)
Från studiorävarnas LP Glorious Days (Slick) 1990, men också singelframsida.
• Om Jag Fick En El-Gitarr Till Jul — Lasse Lindbom Band (musik: Roy Wood – text: Gessle)
LPn Glitter, Glögg & Rock’n Roll (Parlophone, 1979 i röd vinyl!).
En klassisk jul-LP där Kjell Andersson fått fria händer i Phil Spectors fotspår. “I Wish It Could Be Christmas Every Day” i genialisk översättning. Här avslöjas det sanna popsnillet. Tramsiga, vitsiga ordvändningar hela tiden.
• På Väg — Strömstedt & Gessle (musik: Strömstedt – text: Gessle)
B-sida på en singel (EMI, 1989).
Ursprungligen i en annan version på LPn Per Gessle från -83. Här märks hur personlig Pers röst är. Snygg akustisk ballad.
• Segla På Ett Moln — Anne-Lie Rydé (Gessle)
Klassiker från Anne-Lies första LP (EMI, 1983).
Vore det inte värt med ett försök på engelska här? Låten är värd det — och såväl en demoinspelning med Gessle på sång och en radioversion med Gessle/Fredriksson hos Jan-Eric Sundqvist har visat att deras röster också kan segla förträffligt.
• Skjut Inte…Det Är Bara Jag — Niklas Strömstedt (Strömstedt – Gessle)
Titellåten på Strömstedts första alster från -81. Kan titeln ha lånat nå’t av Elton John? Återigen ett fall av brist på melodi. Mer en gungande rytm och mycket gitarriffande.
• Skäl Att Tvivla — Maria Wickman (Gessle)
Singel (Epic, 1983) och LPn med samma namn.
Den anonymaste av alla Gessle-covers, men den växer och Maria sjunger nästan lika bra som brodern Basse. Låter glättig trots en vemodig text.
• Sommartid — Lena Philipsson (musik: Söderberg – text: Gessle)
Kom först på Lenas LP Dansa I Neon och sedan på samlingsalbumet Lena Philipsson 1985-1987.
• Stanna — Blue Light (Gessle)
Från LPn Kyss En Främling (Phonus) 1985. Också inspelad av Annica på LPn Nya Illusioner (Mariann, 1983).
• Stjärnhimmel — Elisabeth Andreasson (musik: Gessle/Göran Fritzson – text: Gessle)
Från Elisabeths LP I’m A Woman (Mariann, 1983).
• Svarta Rosor & Vit Rhythm’n Blues — Lasse Lindbom (musik: J.D. Souther – text: Lindbom/Gessle)
Från LPn med samma namn (Hi Fidelity, 1984).
Kan kanske anta att Gessle inte gjort så mycket här. Lindbom är i alla fall ingen västkustsångare.
• Sårad — Anna-Lotta Larsson (musik: Paris Edvinsson – text: Gessle)
Från LPn A Piacere (Frituna, 1986) som producerades av Henrik Jansson, numera också känd som stråkarrangör på Joyride.
• Tag Detta Hjärta — Marie Fredriksson (Lindbom – Gessle)
Återfinns på succé-LPn Het Vind (EMI) från 1984 och som B-sida på singeln “Ännu Doftar Kärlek”. Rätt tung låt som inte skulle sitta fel för Roxette. Hammondorgeln som brusar till ibland är fin. Framfördes av Marie på Gyllene Tiders sista turné, där hon var körsångerska.
• Take It Or Leave It — Lena Philipsson (Lasse Andersson – Gessle)
Från LPn Talking In Your Sleep.
Hr. Andersson är samme man som försåg Sandvikens stolthet, rektor Ledins pojke, med en tidsenlig inramning förra året.
• Ta Mej Hem — Anne-Lie Rydé (musik: Gessle – text: Jane Larson)
Från fröken Rydés senaste LP Mellan Ljus Och Mörker (EMI) som kom 1989 men också släppt på singel. Låter typiskt Rydé, det vill säga taktfast, kraftfull sång i lagom makligt tempo.
• Threnody — Frida (Dorothy Parker – Gessle)
Från LPn Something’s Going On (Polar, 1982), producerad av Phil Collins. Dök också upp som B-sida på första singeln från LPn “I Know There’s Something Going On”. Trots det låter det mycket Gyllene om det hela. Finns även med Gyllene på Radio Parlophone — Andra Sändningen! Enda gången Gessle skrivit på ren beställning till en befintlig text. Tjusig melodi, som visar hur fort Per och Gyllene utvecklades efter genombrottet. Borde fått mer uppmärksamhet än den fick.
• 12 23 05 — Pinks (Gessle)
Per, så här får man inte göra! Det är ju så svårt att bestämma sig för var sifferlåtar ska placeras in i alfabetiska listor. Från LPn Linda Linda (Mariann, 1984).
• 30 Skäl — Anna (Gessle)
En till! A-sida (WEA, 1986) och på LPn Annama! året efter.
• Tylö Sun — Halmstads Pärlor (musik: Glover/Levy – text: Gessle)
Gyllene Tider förstås. Från ett av Kjell Anderssons mest märkliga påhitt. Kassetten (och inget annat) Radio Parlophone, som kom 1981, var första hemmet för denna pärla. Släpptes också som B-sida till “Sommartider”. Rör sig naturligtvis om Tio I Topp-favoriten “California Sun”. Bra turist-PR för Halmstads främsta sevärdhet.
• Varje Gång — Anna (Gessle)
Ytterligare en A-sida från LPn Annama!
• Varje Hjärtas Detektiv — Fredrik (Gessle)
Återfinns på Willstrands LP Vild Fantasi (Mariann) som jag återfann i min ännu ej tonåriga dotters skivhylla. Var också baksida på singeln “Primadonna”, som skrevs av Peo Thyrén och Kee Marcello (dvs Kjell Lövbom).
• Vintergata — Herreys (Gessle)
Pojkarna med guldskorna meet pojken med guldmynten! Återfinns på LPn Crazy People (Mariann, 1985).
• Vänner — Party! (Gessle – Persson – Strömstedt)
Från LP-skivan Party! (Parlophone, 1983).
Låter mycket Gyllene och det är väl det det är. Pers röst bär hela låten, som har en sån där tjusig mollklang som Per (eller är det Mats?) är särskilt duktig på att hitta. Snygg dörröppning i början (det är första spåret på skivan).
• Young — Ofverman (Gessle)
Här hittar vi Öfverman den yngre, det vill säga Staffan på en singel som släpptes 1987 på Jimmy Fun Records med EMI-distribution. Producerad av teamet Gessle, Anders Herrlin och Pelle Andersson.
• Öppna Dina Ögon — Sylvia Vrethammar (musik: Gessle – text: Sylvia)
A-sida på en singel och LPn med samma namn, allt på Sonet och släppt 1989. Producerad av Sylvias mans son, Clarence Öfverman.