För drygt en månad släpptes Ordo Equilibrios andra album, »The Triumph of Light… and Thy Thirteen Shadows of Love«. De har finslipat ytan sedan sist, men bakom fasaden väntar ännu en orgie i sado-masochism, fetishism, individualism och andra moraliska värderingar som skulle skrämma slag på vilken pensionär som helst. Med den digitala revolutionens hjälp fick jag en intervju med Tomas Pettersson, gruppens låtskrivare och förgrundsgestalt.

TOMAS PETTERSSON VAR FRAM till 1993 en av medlemmarna i industribandet Archon Satani. Efter diverse meningsskiljaktigheter, bland annat om gruppens framtida musikaliska inriktning, splittrades den. Ordo Equilibrio blev den naturliga fortsättningen för Tomas att få utlopp för sin individuella kreativitet, och till sin hjälp har han istället Chelsea, sin flickvän sedan fyra år.
— Namnet valdes med anledning av att det gav mig möjligheten att spegla balans (equilibrio) i alla dess former. Likaväl balans som obalans. »Ordo« representerar likaväl order i begreppet ordning, som order i begreppet ordern. Båda aspekterna finns inkluderade och med anledning av detta anser jag det som ett ypperligt passande namn: »Ordo Equilibrio«, ordern av balans/jämvikt.
Idén till Ordo Equilibrio föddes redan 1991, när Mikael Stavöstrand, den andra medlemmen i Archon Satani, startade sitt sidoprojekt »Inanna«. Det var dock inte förrän de gick skilda vägar som Tomas beslutade sig för att genomföra den. Efter medverkan på två samlingar kom debutalbumet »Reaping the Fallen… The First Harvest of Life«, två år efter bildandet. På den skivan såväl som på den senaste, »The Triumph of Light… and Thy Thirteen Shadows of Love«, kan man skönja bland annat religiösa och sado-masochistiska inslag i bild, text och musik. Vad vill de egentligen säga med sin musik?
— Vår musik innefattar flera olika budskap och personliga skildringar, det vill säga ett alternativ till de religiösa yttringar och dogmer som finns att tillgå i dagens samhälle, och alternativa etiska och moraliska värderingar som är individuellt baserade. Skapade av individen i relation till individen, och där jag ser den individuella upprättelsen och separationen från det sönderfallande samhället och de etablerade religionerna som det enda realistiska alternativet för en självständig, livsbejakande och tänkande individ.
Vad har titeln »The Triumph of Light, and Thy Thirteen Shadows of Love« för innebörd?
— Den kan närmast ses som en religiös paradox. De tretton ljusen representerar symboliskt kristi liv och kärlek, och de tretton skuggorna kristi korsfästelse och död. Ljuset som oftast brukar refereras till som det »goda«, det »kristna«, »livet«, och »gud«, har kommit att bli ett ytterst generaliserat och dualistiskt begrepp som snarare finns att återspegla i betraktarens ögon.
Andra budskap som tas upp i deras musik och estetik är bl a:

  • Sammanlänkandet av det medvetna och det undermedvetna i strävan efter den fullkomliga individen.
  • Mänskligheten, livet, världen och den naturliga världsordningen.
  • Balans och jämvikt i alla dess former, i relation till den onaturliga och fullständigt obalanserade.
  • Kärlek och sex och dess ofrånkomliga inverkan på individen, i dess strävan efter personligt välmående.
  • Bejakandet av livet och hyllandet av den unika individen.

— Inspirationen kommer från olika håll. Bland annat från olika estetiska yttringar såsom konst, musik, litteratur, film etc., men till största delen direkt från mig själv och min personliga tankeprocess i relation till mina personliga observationer och tankar. Skapandeprocessen brukar ta sin början i att jag får en påtaglig känsla.Ett starkt emotionellt intryck som oftast grundar sig i en specifik tankeprocess eller en personlig observation av omgivningen. Intrycket eller emotionen kanaliseras sedan för att bli en del av musiken på vars grund skapandet sedan tar sin början, vilket ger varje sång dess säregna prägel.
Likheten med en del så kallade »World Serpent-band« säger Tomas alltid funnits där i och med att han valt att utnyttja akustiska gitarrer som en del av sin musik. Han har vidareutvecklats på ett personligt plan sedan första skivan, men utvecklingen av musiken har snarast skett naturligt som en fortsättning på en redan existerande ljudbild.
Är ni nöjda med ljudbilden?
— Begreppet »nöjd« är ganska relativt. Om jag skulle vara fullständigt nöjd med det jag skapat skulle jag sannolikt inte motiveras till att skapa någonting bättre, varvid Ordo Equilibrio sakta men säkert skulle falla samman, men eftersom jag ständigt drivs framåt av min personliga strävan efter fullständighet och ständigt finner fel i det material jag åstadkommit så kommer jag ständigt drivas framåt. Kanske för att en dag vid ett senare tillfälle bli nöjd och slå mig till ro, men detta kommer sannolikt att dröja länge. Jag brukar dock vara temporärt nöjd under till exempel vissa faser under och efter skapandeprocessen, då jag beskådar de verk jag åstadkommit med mer än en gnutta narcissism.
Behållningen av intresset och praktiserandet av S/M och Fetishism som en del av deras sexualitet är för Tomas en ökad tillit och omtanke gentemot partnern, eftersom man i en betydligt större utsträckning måste kunna ge och ta. Den sado-masochistiska delen av deras scenframträdande visualiserar en aspekt av bandet och deras ideologiska inriktning. Den är inkluderad i begreppet sex och kärlek och har blandats med deras personliga intressen i bondage, dominans, fetishism och S/M etc.
— Jag vet inte hur publiken uppfattar vårt framträdande, jag tror du befinner dig i en bättre position att besvara den frågan än jag, men det har ingen direkt betydelse. Denna aspekt är en del av Ordo Equilibrio och om vissa har svårt att relatera till denna specifika del av våra yttringar och intressen så är det inte vårt problem, snarare deras.
Skivbolaget som gett ut de båda albumen är Linköpingska Cold Meat Industry, och Tomas är nöjd med samarbetet. De bistår med den kreativa frihet som han anser sig behöva för att till fullo få utlopp för sin musik och estetik, och det finns inte många andra bolag i dagsläget som han personligen skulle kunna tänka sig att vara en del av, förutom Cthulhu, World Serpent och Storm.
När det gäller industrimusiken i övrigt anser Tomas att den under en längre tid har utvecklats till att bli mindre industriell och mer melodisk. Sannolikt beroende på att dagens utövare har andra musikaliska referenser än de som för nästan trettio år sedan påbörjade det hela. Fortfarande lever dock den industriella estetiken, intelligensen och provokationen vidare, vilka han anser inte går att finna inom någon annan musikstil.
Hur vill ni sammanfatta er karriär så här långt?
— Karriär? det låter litet pretentiöst med tanke på att vår försäljningsupplaga ligger på drygt 3-4000 exemplar i dagsläget, men låt gå. Allt har gått bra. Responsen har varit god, och första skivan »Reaping the fallen, The first harvest« fick ypperlig kritik i stora delar av Europa likaväl som i USA, men naturligtvis går det trögare i Sverige. Andra skivan har trots sin begränsade tid av tillgänglighet fått ett ännu varmare mottagande och framtiden verkar lovande, men att det sedan finns människor som inte uppskattar vare sig vår musik eller framtoning är ganska ofrånkomligt.
Närmast skall de åter in i studion för att spela in en uppföljare till det senaste albumet, singeln »I 4 I«. En limiterad bildvinyl i 1313 exemplar med två exklusiva låtar som är avsedd att komma ut den 30:e april 1997, på dagen ett år efter den något försenade föregångaren. En tredje fullängdare är också i planeringsstadiet, och beräknas vara inspelad och färdig under våren 1998. Ett smakprov från den kommer man att kunna hitta på Cold Meat Industrys kommande samling, som sannolikt kommer att finnas tillgänglig någon gång i vår.
De ska aven fullfölja arbetet med en video, där deras koncept och estetik skall visualiseras i bild och text. Den kommer bland annat att visas i en förkortad version under deras framträdanden, för att visualisera och förstärka deras koncept, musik och estetik.
— Om jag inte missbedömer situationen helt, så förutsätter jag att vi kommer att uppträda live under den kommande hösten, och kanske även i sommaren. Med största sannolikhet i Tyskland eller på någon annan plats i Europa, men kanske även i USA om vi lyckas finna tid och pengar. Huruvida vi kommer att uppträda i Sverige återstår att se, det beror närmast på intresset och förutsättningarna.
Tomas kommer att fortsätta sitt skapande till vissa människors fasa och andras förtjusning, och om någon önskar kontakta dem för att delge någonting konstruktivt så finns de att nå på följande adress;
Ordo Equilibrio, Box 497, 114 79 Stockholm.