I början av maj 1988 samlades de båda Trollhätte-pojkarna Jonas Göransson och Peter Nyborg hemma hos den senare — de hade veckan tidigare träffat varandra för första gången på en Skinny Puppy-konsert, och diskuterat ett eventuellt musikaliskt samarbete. Båda hade ett förflutet i ett otal andra band. Resultatet av mötet hemma hos Peter denna söndagskväll blev att deras första låt “Marilyn” var klar efter en timme. “Jag hade ett par Marilyn Monroe-samplingar inbyggda i min synth,” förklarar Peter. “Att låten skulle bli en hyllning till henne var klart efter ett par minuter. De flesta människor har ju något förhållande till henne,” menar Jonas. “Hon var ju snygg!”
När de väl bestämt sig för att starta ett band hittade de ett gruppnamn på ett radikalt sätt — de gick igenom sin skivsamling! Ett intensivt letande följde och snart hade de grävt fram en gammal Severed Heads-skiva som innehöll låten “Dead Eyes Opened” — gruppnamnet var därmed klart.
Bandet satte igång ett intensivt låtsnickrande, och en viss struktur i uppsättningen märktes — Peter skötte maskineriet medan Jonas sjöng. Inget släpptes förrän de medverkade på samlingsskivan “Trans Europa” bland andra svenska och schweiziska synthband. Bidraget blev “Marilyn” i en av de många versioner som gjorts — en mjuk synthlåt med halvakustiska inslag. Jonas röst var behandlad med en “Tune Screamer”, men på senare tid har de helt lagt av med distandet.
“Alla använder det nu,” säger Peter. “Hela landet är översvämmat av dåliga Nitzer Ebb-kopior vars musik bara består av en basgång, trummor, samplingar och distade vrål i mikrofonen.”
En annan orsak till att Dead Eyes Open tagit bort distortionen är att Jonas Göransson egentligen har en mycket bra röst — kan resultatet bli något så sällsynt som ett svenskt synthband med bra sångare? Deras första liveframträdande var på den beryktade synthfestivalen i Hässleholm strax före midsommar 1988, och även om de själva beskriver spelningen som hemsk ledde den till kontakt med deras skivbolag. “Vi hade jättestora planer då,” berättar Jonas. “Faktum är att förväntningarna kanske var lite för högt uppskruvade. Vi skrek och tjoade i bussen hem från spelningen och trodde att vägen till stjärnorna var klar.” Även om Dead Eyes Open inte släppt ifrån sig något material har deras konsertverksamhet varit desto mer aktiv — de har hunnit med mer än tio spelningar och är mycket nöjda med dem. “Scenshowen är enligt klassisk synthmodell,” tycker Peter. “Jag sköter syntharna och är hur stel som helst medan Jonas är desto mer rörlig — han kastar sig runt på scenen med sin headset-mikrofon.”
“En av de bästa spelningarna var i Jönköping. Då hamnade Peter i bråk med någon typ på McDonalds kvällen innan spelningen, men vi tänkte inte mycket mer på den händelsen. Morgonen därpå ringde det dock på dörren hos tjejen där vi övernattade, och Peter öppnade något yrvaken. Utanför stod brorsan till den som Peter varit i bråk med och han var beväpnad med ett basebollträ. Med det bultade han i princip livet ur Peter, men sedan fick vi andra tag i kräket,” fnissar Jonas. “Peter såg jävligt äcklig ut, men när vi frågade om han fortfarande ville spela svarade han ‘Javisst!’ utan att tveka en sekund. Det blev en av de bästa spelningarna som vi gjort.”
Gruppen fick dock problem när Peter en tid senare lämnade Trollhättan för att söka lyckan i storstaden Stockholm. “Mindre tid för repetitioner naturligtvis,” vidhåller han. “Men jag var ganska trött på småstadslivet.”
Lagom till Hultsfredsfestivalen i början av augusti i år släpps Sinderellas, som är en nystartad intresseförening för små, oberoende svenska skivbolag, dubbelsamlingsplatta som de skall medverka på med en låt. Vidare fortsätter arbetet på att skriva nytt material och producera demokassetter till skivbolaget. “Egentligen har vi material för flera LP-skivor, men vi har inte ansträngt oss för att ge ut något. Ofta behöver vi koppla av från varandra.”
Avslutningsvis bör sägas att Dead Eyes Open tillhör de få elektroniska band som är sköna att lyssna till — ett genombrott är enligt de själva att vänta, och det kan inte stoppas av vare sig flyttningar eller basebollträn.