VAD BETYDER EGENTLIGEN NAMNET SEPULCHRE INC? VARFÖR VALDE NI JUST DET?
SEPULCHRE INC. är engelska och kan översättas till GRAV AB. Vi ville ha ett namn som var lite annorlunda och tyckte att SEPULCHRE INC. passade bra.

VAD VILL NI UPPNÅ MED ERAN MUSIK?
Vi gör först och främst musik för vår egen tillfredsställelse, sedan hoppas vi att även andra kan få ut något av att lyssna på den. Helheten får tala för sig själv.

VILKEN RESPONS HAR NI FÅTT FRÅN FOLK SOM LYSSNAT PÅ ERA LÅTAR?
Hittills har vi bara fått positiva reaktioner från de som hört vår musik. Men det är inte speciellt många som fått möjlighet att höra oss. Det är konstigt att vi blivit ignorerade av massmedia. Bommen som brukar vara öppna för ny musik spelade oss inte. Vi kan nämna att vi skickade ett exemplar av singeln till länsradion här i Umeå. Varje vecka har dom en topplista med bara band från Västerbottens län. Du kan tänka dig vad det lät roligt att höra SEPULCHRE INC. i ett radioprogram som till 90% spelar dansbandsmusik typ KURT-INGVARS och VIKINGARNA för det är sådan musik som folk spelar och tycker om här uppe i Norrland!

HAR NI SPELAT LIVE?
Vi har inte spelat live med SEPULCHRE INC. ännu, men vi har planer på att framträda live i framtiden. Det var meningen att vi skulle medverkat på en gala i Falun som var i maj -88 (se NEW LIFE 2) tillsammans med bla NJURMÄNNEN och EN HALVKOKT I FOLIE. Men dagarna innan blev en i bandet förkyld så vi bestämde att inte medverka. Alla eller ingen! Så lyckades vi missa vår första spelning. Sedan blev vi erbjudna att medverka som huvudband på en synthgala som var i Hässleholm i juni -88. Sammanlagt skulle 5 band spela bla DEAD EYES OPENED och Skånes stolthet FACE. Det kom väl ca 250 personer till den ENORMA ishallen som galan var i. Scenen och publiken upptog bara en liten del av hallen. Det såg lite tomt ut men miljön var ändå ganska häftig med de kala betongväggarna och det dunkla ljuset som var där inne. Allting blev försenat under kvällen och när det var vår tur att spela var klockan 1 på natten. Eftersom arrangören inte hade tillstånd att hålla på längre än till just klockan 1 så började vakterna bräka om att vi var tvungna att sluta. Men vi lyckades i alla fall efter ett bra tag tillsammans med arrangören övertala vakterna att vi kunde fortsätta om vi bara låste dörrarna och inte släppte in några mer! Sagt och gjort. Nu hade ju naturligtvis alla redan gått ut och väntade utanför. När vi fick klartecken att spela hade de som skötte mixern och PA:t börjat plocka ner sina prylar. Snabbt kopplade de ihop alla sladdar igen men då fattades ett par av våra egna sladdar som någon djXXul hade snott. Nu gav vi upp. Vi åkte sammanlagt 320 mil från Umeå till Hässleholm och fick aldrig spela. Det kändes GANSKA surt. På köpet pajade bilen på hemvägen, en av oss blev sjuk och fick 40 graders feber och vi blev tvungna att ta in på hotell.

VILKA INSTRUMENT ANVÄNDER NI?
För tillfället använder vi oss uteslutande av synthesizers, samplingsmaskiner och sequencers i vårt skapande. Det enda akustiska instrument vi använt oss av är en flöjt än så länge. Men live är det mycket möjligt att vi även kommer att ta med en gitarr.

BERÄTTA LITE OM HUR DET GÅR TILL NÄR NI SKRIVER LÅTAR?
Lika ofta som vi har en låt klar för oss i huvudet händer det att vi sitter och experimenterar oss fram med ljud och rytmer tills vi hittar något som låter bra. Musiken komponeras oftast enskilt och sedan väljer vi ut de bästa bitarna och sammanfogar dessa till en enhet. Jag skriver texterna. Helhetsintrycket av text/musik är mycket viktigt. Texterna skrivs ofta efter musiken och det är då viktigt att man i texten återger samma stämning som i musiken, för att på så sätt få en totalprodukt. Vi använder oss dock inte enbart av texter i vanlig mening. Vi använder oss lika mycket av röster plockade utifrån, från radio och TV. I lösryckta fragment som tillsammans bildar en helhet.

INSPIRATIONSKÄLLOR?!
Vi försöker att inte inspireras så mycket av andra grupper, men grupper som vi respekterar och tycker om att lyssna på är SPK, CABARET VOLTAIRE, DIE FORM, SKINNY PUPPY, LUDICHRIST, KLINIK, THROBBING GRISTLE för att nämna några. Inspiration försöker vi att hitta på andra håll såsom i film (George A. Romeros zombie-trilogi, skräck/splatter film överhuvudtaget) samt olika sinnesstämningar. Charles Manson är ju fascinerande (fast det får man ju inte säga…).

VAD ÄR DIN ÅSIKT OM POST MORTEM MUSIK?
Post Mortem musiken är väl en musikriktning som man tyvärr måste medge till slut kom in i något av en återvändsgränd i sin föresats att utveckla TG:s och SPK:s mfl:s experiment till det yttersta i fråga om extremitet och brutalitet. Mycket av musiken är dock mycket välgjord och klart lyssningsvärd och fungerar mycket bra i avslappningssyfte. Jag tänker då främst på grupper som RAMLEH och MB.

VAD TYCKER DU OM DEN SVENSKA SYNTHSCENEN AV IDAG?
Den “vanliga” svenska musikscenen är idag till stor del ganska ointressant. Små grupper med bra idéer har ofta dåligt med pengar och kommer därför aldrig fram. Sedan har det i Sverige av någon anledning blivit väldigt svårt överhuvudtaget för synthbaserad musik att bli uppmärksammad. Se bara på oss själva! Men visst finns det undantag. CAR, SKID & CRASH har välförtjänt blivit relativt mycket uppmärksammade. På den internationella scenen dök det för några år sedan upp en massa nya intressanta grupper. Men under det senaste året tycker jag att det nästan blivit ett överflöd med grupper inom den sk “bodymusiken” med FRONT 242 som förgrundsfigurer och mycket saknar egen profil och tenderar urvattnat. På samma sätt som den tillgängliga utrustningen hela tiden förnyas och förbättras tror jag också att musiken hela tiden går att vidareutveckla.

HUR SER DU PÅ DÖDEN?
Kommer man efter döden att fira dödsdagar på samma sätt som vi under vårt liv firar födelsedagar? Kommer “efterdöden” att bestå av total ensamhet? Jag ser döden som en befrielse från det kroppsliga och med det tillhörande åldrandet och som något av en själslig frigörelse. Buddhismens beskrivning av Nirvana passar bra in på min bild av “eftervärlden”. Döden har fascinerat människan genom alla tider utan att man kunnat besvara frågor typ ovanstående. Svaren återstår att se! Se? Döden måste upplevas!!!

BESKRIV ER MUSIK KORT MED ORD!
Vi försöker skapa en stark atmosfär i det vi gör och bygger vår musik till stor del på olika stämningar.

Intervjun gjord av Håkan Ehrnst. Petter Marklund svarade för SEPULCHRE INC.

Diskografi:
6/88 7″ “Celebration”/”Resurrection”
7/89 Saml. skivan Trans Euiropa med en remix på låten “Celebration”