Att spela in kassetter med icke-existerande band hemma i sitt pojkrum och kalla det för Studio Otukt är kanske inte en övertygande start för ett skivbolag. Men det var så det började för över tio år sedan.

Jag, Magnus och Patrik är på väg till Jojo Näslunds lägenhet vid Kungsholms Strand i centrala Stockholm. Det är en tidig vårdag och solen är på väg ner (hur gick det där ihop?, PK/MK anm.), och vi är enormt kaffesugna. Medan vi knallar in hos Jojo mumlar Magnus: “Hoppas att vi får kaffe”.
— Vårt kaffe har precis tagit slut, går det bra med the?
— Javisst, hrm.
Nåväl, stämningen är god och jag ber Jojo och hans kompanjon Mårten Tolander som driver Studio Otukt att berätta om bolagets säregna start.
— De där kassetterna vi gjorde i början var verkligen “sjuka”. Musiken var mestadels akustisk och det var oftast jag och mina kompisar som var med i alla banden. Namnen på dem var givetvis också underliga, berättar Jojo.
— Vi höll på så tills vi 1984 bestämde oss för att ge ut en singel med Rolands Gosskör.
Hur ordnade Ni finansieringen?
— Genom ett arv som jag fått, säger Jojo och lutar sig bakåt på pinnstolen.
“Skall han aldrig sluta att chockera”, tänker jag.
— Det var jäkligt svårt med första skivan. Man hade ju ingen aning om hur man gjorde. Ncb, moms som tillkom och en massa annat strul. Mårten berättar att banden ibland har fått betala allt själva. Någon enstaka platta har Studio Otukt gått in och finansierat helt eller delvis.
Hur distribuerar Ni era skivor?
— Vi säljer fortfarande det mesta på konserter. Men har även samarbetat med Pet Sounds. Och sedan januari i år distribuerar MD åt oss.
Hur man får ett litet bolag som Studio Otukt att gå runt är för mig en nästintill obegripligt. Det är inte stora marginaler små bolag har att röra sig med, fastän Jojo eller Mårten inte tar betalt för sitt arbete.
— Nej det är klart, skall man tjäna pengar så skall man inte ge ut skivor, förkunnar Jojo.
Vi andra nickar instämmande och tänker på vårt fanzine och undrar varför man inte blev yuppie eller nåt. Det som har gått bäst är utgivningen av live-LP:n med Asta Kask & Rolands Gosskör, ekonomiskt sett åtminstone.
— Vi hade en utdelning av en guldskiva. Från början en vanlig vinyl sprayad med guldfärg.
— Asta/Rolands var mycket av en stödpryl för Studio Otukt. Tack vare den kunde vi dra in lite pengar så att vi kunde göra fler skivor, förklarar Mårten. Här är det inte tal om att stoppa pengar i egen ficka.
Hur får Ni tag i banden?
— Det är lite olika. Många band har varit kompisar. Eller som med 23 Till exempelvis, där en på Pet Sounds distributionen agerade lite manager åt dem. Sedan har två band faktiskt ringt oss också. Köttgrottorna ringde två dagar innan de skulle gravera och frågade om de kunde komma ut på vår etikett och sa att de kunde betala allting själva. Sådant är roligt, säger Jojo.

Beat Butchers HB

Hädanefter kommer Studio Otukt att ge ut sina skivor på en ny etikett; Beat Butchers.
Namnbyte alltså, hur kommer det sig?
— Det var lite besvärligt att behöva presentera sig med det gamla namnet. Framförallt för folk som är helt utanför den här grejen. Att ringa till tryckeri eller till banken och låna pengar till Studio Otukt, det funkar inte så bra, tycker Mårten.
— Och sedan om folk ser att vi har ett band som heter Köttgrottorna kan det i samband med Studio Otukt få fel associationer, fyller Jojo i.
Jojo berättar att han har en granne som är lite pervers, så han har inte lust att skylta med bolagsnamnet på dörren. “Då blir väl hela våningen bannlyst”.
— Eftersom vi ändå skulle byta namn kunde vi lika gärna ta ett engelskt, om man någon gång skulle vilja göra någonting utomlands. Då behöver man inte byta en gång till. Men i dagsläget är det bara Solar Lodge som sjunger på engelska. Verksamheten är i grund och botten svensk.
Kommer folk att veta vad Beat Butchers är?
— Kanske inte under en övergångsperiod, men det kommer att stå f.d. Studio Otukt bredvid den nya logotypen. Och eftersom vi inte har någon gigantiskt postorder-register, så kommer det nog att gå bra, tror Mårten. Sedan är det inte omöjligt att vi kommer att ge ut skivor på Otukt-etiketten i fortsättningen. Då har man möjlighet att ge ut lite oseriösare plattor.
“Beat Butchers blir alltså en seriösare etikett?”, frågar Magnus.
— Ja, seriösare… jag vet inte, kan man kalla Köttgrottorna seriösa? Det är bra att ha en underetikett, det blir lite mer koncerntänkande, fnissar Jojo.
När det gäller andra bolag erkänner Jojo att han inte är speciellt insatt på det området. Som bra bolag nämner han dock Factory och 4AD. “Man går inte och hänger upp sig på bolagsnamn, jag gillar artister”.
Osökt glider vi in på området med Death, Speed, Thrash Metal etc. “Det är en otroligt stor pryl, med många entusiaster. Och det är kul med de politiska budskapen i t.ex. Speed Metal. Men det låter skit!”, tycker Jojo och jag instämmer till fullo.

Framtiden

Vad har då Beat Butchers i tankarna inför framtiden. Förutom då ett samarbete med oss, i och med den medföljande EP:n i detta nummer. Jojo avslöjar att en LP/CD med Köttgrottorna är på väg och att 23 Till gör en LP/CD till hösten. Det kan väl vara något att se fram emot! Beat Butchers kommer även att försöka betala de flesta av produktionerna i fortsättningen. Målet är att banden inte skall behöva betala någonting.
Varför håller Ni på egentligen?
— Man blir alltid så konfunderad över den frågan, jag har aldrig funderat över det. Men det är kul och sedan är det faktiskt en viktig social bit också. Att ha med banden och folket runt omkring att göra, redogör Jojo. Och det var väl en trevlig avslutning på den här intervjun. Vi på redaktionen önskar dem all lycka i framtiden med både Beat Butchers och Studio Otukt.