Med mottot ”Hard-raw-fast” har Chickenbrain Records blivit ett av Europas fem största distributionsbolag inom hardcore/punk/metal-genren. Några planer på att varva ner har inte Fredrik Holmgren heller, utan i framtiden skall det bli ”mer av allt”.
För fem år sedan gjorde Fredrik ”Fredda” Holmgren fanzinet Asocial med punkinriktning. Han sålde skivor åt banden som var med, men han ökade snabbt till att sälja det mesta som kom ut i genren i Sverige. Efter ett tag började han också byta svenska skivor mot utländska och skivförsäljningen ökade markant. Därefter började han att importera och CBR har hela tiden växt. De för idag 1000-1500 titlar och är med det Skandinaviens i särklass största distributionsbolag med den här inriktningen, och bland Europas fem största.
Men CBR sysslar inte bara med distribution. Att arrangera konserter är en del i den alltmer växande verksamheten. Förutom att han ordnat spelningar ute i landet åt de band som ligger på CBR:s etikett har han tagit internationella band som Napalm Death, Bad Brains, MDC och Kreator till Sverige.
Det gör han dels för att han saknar den typen av spelningar och för att ingen annan tar hit de grupperna, dels för att tjäna lite extra pengar för att få den alltmer växande rörelsen att gå runt.
”Jag ordnar hellre spelningar än börjar sälja Beatlesbildskivor”, säger Fredda som kommer att ordna mer spelningar framåt hösten.
Skivutgivning
Redan tidigt i CBR:s historia började Fredda ge ut skivor. Först var det nypressningar av några punksinglar, men snart började även skivor helt finansierade av CBR att komma ut. De första grupperna på etiketten var Puke, Strebers, Raped Teenagers och Krixhjälters (numera Omnitron), och inom en inte alltför avlägsen framtid kommer skivor med Anti-Cimex, D.T.A.L, Los Bohemos, Cry och Merciless. Omnitron, Soul Patrol, Anti-Cimex, Merciless och Raped Teenagers är de grupper som är fasta på etiketten och CBR fungerar nästan som manager för dem. Vad tycker då Fredda om att Raped Teenagers släpper en live-LP på det tyska bolaget Your Choice?
”Det har jag inget emot. Tvärtom har jag uppmuntrat till det och allt sker i bästa samförstånd. Vi skall också byta 1000 ex av varandra (Raped Teenagers släpper en LP på CBR inom en snar framtid).”
Soul Patrol är det vita lammet hos CBR. Inte för att deras musik är direkt snäll, men den sticker ändå ut långt från det vanliga CBR-sortimentet. Fredda hörde dem mycket på Bommen i radion och tyckte de var bra. Därför ringde han upp dem mest för att han undrade varför de inte fått något skivkontrakt.
På den vägen är det.
Att ge ut skivor är för CBR en förlustverksamhet, men Fredda tycker att det är kul och ett bra sätt att stödja svensk musik på. Att de skivor CBR släppt går högt upp på indie-listan förklarar han med att det alltid funnits en stark undergroundrörelse för just den här musiken och det finns många lojala fans som köper allt med grupperna. De är inte helt beroende av att spelas i radion utan säljer mycket bara på att de spelar en viss typ av musik.
Fredda har inte så mycket till övers för grupper som Napalm Death som man kanske skulle kunna tro. Han nämner istället William som en favorit och på skivtallriken snurrar framför allt punk och tuff rock.
”Det är lika tråkigt varje gång man skall tipsa folk om bra musik och får frågan ’går det fort?’. Det verkar som att bara det går fort är det bra”, klagar Fredda. Han berättar också att många köpt Soul Patrols LP i tron att det är hardcore eller speedmetal, men att de flesta varit nöjda med köpet ändå. 1500 exemplar har den sålt på bara 3-4 månader, vilket får sägas vara en mycket bra siffra för ett LP-debuterande independentband.
Opatriotiska svenskar
Jag frågar Fredda om det finns någon bra svensk rock och han svarar spontant ”ja, fruktansvärt mycket”. Han anser att svensk rock säljer förvånansvärt lite. Ett hälften så bra band i England säljer dubbelt så mycket skivor. I Tyskland tycker han att mycket av musiken är dålig, men den säljer bra där och man har därför råd att lansera skivorna utomlands.
Svenska skivor säljer inte mycket utomlands. Sjunger man dessutom på svenska är det näst intill omöjligt att sälja. Det är svårt att få ett skivbolag i Sverige att gå runt, vilket gör att banden får ont om studiotid och produktionen blir sämre.
”Svenskan är ett litet språk och därför borde media stötta svensk musik mycket mer, men det visas inget intresse”, anser Fredda.
”I TV kommer endast redan etablerade band fram. Det finns inget utrymme för nya band som t ex Shivering Spines”, fortsätter han. ”I England är man mer patriotisk och köper mest engelsk musik och likadant är det i USA. Hade Radium varit ett amerikanskt eller engelskt bolag med samma, starka grupper på sin etikett, så skulle de vara skitstora”, tror Fredda.
Sinderella
Sinderella, den svenska independentrock-sammanslutningen, har ju till uppgift att främja just svensk musik. CBR är medlem och Fredda sitter i styrelsen, så hur går det med det praktiska arbetet för att föra fram den svenska musiken i dagsljuset?
”Det fungerar inget vidare, men det får jag väl inte säga eftersom jag sitter i styrelsen”, säger Fredda.
”Vi har för många medlemmar för att det skall gå att samordna allas intressen. Det är för många glada nybörjare och glöden har slocknat. Vi i Stockholm har slitit mycket men det är ont om både ork och tid. Det är svårt att få folk ute i landet att göra saker vilket är en av anledningarna till att vi inte märkts av så mycket sedan samlings-CD:n. Till Hultsfredsfestivalen skall dock en samlings-LP släppas och jag tror att Sinderella ändå kan bidra med mycket gott och i framtiden leva kvar som en positiv kraft i den svenska independent-rörelsen”, fortsätter han.
”En riktig musiktidning med bred inriktning på svensk musik skulle hjälpa upp situationen mycket”, tror han.
Hard, raw, fast
”Det finns ett fåtal stora svenska distributörer, bl a Electra och Sonet, som tar upp många av de bra svenska banden. Den lucka som finns mellan major och independent fylls delvis av dessa svenska band. Om något av de stora svenska bolagen går i konkurs tar den utländska marknaden över och musikutbudet bestäms från ett kontor i New York. Det skulle innebära ett större glapp mellan major och independent och framför allt ett mindre utbud av svensk musik”, förklarar Fredda kunnigt om den svenska musikens framtidsutsikter, men när jag frågar om CBR:s framtid får jag inga konkreta svar.
”Vi skall ge ut fler skivor, sälja mer plattor, ordna fler konserter och eventuellt öppna en skivaffär, men det är inget bestämt än”, säger Fredda hemlighetsfullt. Han avslöjar dock att inga drastiska förändringar finns inom synhåll. CBR kommer att hålla på sitt motto, ”Hard, raw, fast”. Uppfyller det inte något av kraven får det vara, klargör Fredda och avslutar med det blygsamma påståendet ”CBR skall ta över svensk skivindustri”. Lycka till säger vi!
Chickenbrain Records
Box 6038
126 06 HÄGERSTEN
Lämna ett svar