Jag har en kompis som tillsammans med en själsligt vattenkammad god vän råkade hamna ansikte mot ansikte med Olle Ljungström. Min kompis berättade att den vattenkammade blev rätt störd över mötet. Han liksom ryggade tillbaka en aning. Olle är ju en sådan där ”knarkartyp” och dessutom hade han nagellack… Droppen var när den vattenkammade fick höra att Olle slagit sina ondskefulla klor i hans favorit, den väna Rebecka Törnqvist, som är så söt. Han fattade ingenting. Ändå hade han sett på ”Knesset”, där världens räddaste man under våren levererat dräpande kommentarer om sakernas tillstånd på sitt försynta, lite syrliga sätt. Olle framstod minst av allt som något drogskadat rockmonster.
— Jag har nog bidragit lite till den där mytbildningen, säger Olle, sedan lämnar vi ämnet.
Olle Ljungström är aktuell med albumet Tack (TELEGRAM/WARNER MUSIC), producerat av gamle Reeperbahn-basisten Danne Sundqvist. Ska man tolka Dannes medverkan som att ”nu jävlar ska det säljas plattor”?
— Både ja och nej. Det var inte så att skivbolaget krävde en mer ”slipad” producent, Danne var mitt val, säger Olle. Det var så kul att jobba ihop igen när han producerade mig och Titiyo på Vilda Fåglar-plattan. Men det är klart, jag ville ha en mer kommersiell ”edge”. Jag skulle inte protestera om det slank iväg ett par hundra miljoner ex, ha ha.
Är det nu Olle ska ta steget upp och bli folkkär och förlora den så kallade creden?
— Nja, jag känner ingen press från skivbolaget. Det ser lite, lite bra ut för Warner att ha mig på Telegram, så jag får vara ifred. Samtidigt tycker jag själv inte att jag har någon direkt medtävlare. Det finns ingen som låter som jag. Den eventuella cred jag har kommer av att någon journalist skrev att jag var lik Evan Dando, så sjuttonåringarna tyckte väl att det var okej att gilla mig också. Egentligen är det inga konstigheter jag sysslar med. Det är larvigt enkla låtar, men jag försöker ha attityd i det jag gör. Det får absolut inte bli allmängiltigt. Jag kanske inte är så ”fiffig” som andra svenska textförfattare. (Allvarligt? Det är ju din fyndighet vi älskar!/red).
Ska du inte göra ”en Mauro” och skriva en hel platta till någon artist?
— Jag skulle gärna göra det till någon i stil med Sophie Zelmani. Inte själv, men tillsammans med Heinz Liljedahl (som gör musiken till Olle låtar/reds anm.). Det vore härligt att låta någon annan göra hittar av ens musik.