Vi människor har en förmåga, en ovana, att ge saker n tillhörighet. Någonting att bedöma och artbestämma det utifrån. Mat och dryck t.ex. husmanskost eller det franska köket. Gindrinkar, whiskeydrinkar eller shots. Och musik; Goth, stoner, death eller blackmetal. Står man då vid baren med fulladdat läder och är sugen på whiskey och rom och vodka och inte kan bestämma sig, ja då blir det ju Long Island icetea. Om man får höra talas om en grupp som lirar power/blues/doom/rock då? Ja det är klart som fan att man slår frivolter och fortare än någon hinner säga vetgirig — nosar upp bandet!

Grand Magus som bildades i Stockholm 1996 gjorde som alla andra band. Spelade in demos och la ner månadslöner på porto till väldigt lite nytta. Besitter man någon form av talang brukar saker ändå ha en förmåga att lösa sig till det bästa. Först nappade Music For Nations och ville höra mer, bandet gick in i studion igen och skickade ånyo en demo. Positiva reaktioner igen, ända tills högsta chefen för A&R på MFN fick höra gruppen och föreslog att man istället skulle skicka bandet vidare till Lee Dorrians bolag “Rise Above”. Trots att det inledningsvis lät bra gick kontraktsplanerna än en gång om intet och Grand Magus var tillbaka på ruta ett. En tid senare inleddes ett löst förhandlande med ett italienskt bolag som inte heller det tycktes leda nånvart. Men när det ser som mörkast ut… Janne, sång och gitarr:
— Vi hade spelat in tio låtar som en slags förhandsplatta och förhandlandet med det italienska bolaget började bli jävligt jobbigt, och det hände ingenting. Då kom ett mail från “Rise Above” där dom undrade om vi fortfarande fanns och vad vi gjorde. Vi skickade dom tio låtarna och dom nappade.
Det kan inte innebära annat än fördelar att ligga på ett skivbolag som drivs av Lee Dorrian som förutom att driva bolaget också lirar i Cathedral. Med andra ord en kille som är väl bekant med den här sortens musik. “Rise Above” låter gruppen sköta sig själv utan inblandning. Janne tycker visserligen att Grand Magus ligger en bit ifrån band som Cathedral och Electric Wizard som också ligger på etiketten. Även om jag tycker debutplattan innehåller allt man kan önska sig i form av tyngd och sväng försäkrar Janne att nästa platta kommer att fördjupa sig ytterligare i de olika genrer som nämns i inledningen.
— Den kommer förmodligen att bli både tyngre, hårdare och mera doom än den här. Dom nya låtarna vi har börjat göra har den inriktningen, och det känns som om vi är på väg däråt.
När man lyckats få den stämpeln stockholmarna fått måste följaktligen inflytandena vara många. Bluesinfluenserna härstammar från en uppväxt med Jimi Hendrix, Deep Purple och Nazareth. Black Sabbath är förstås omöjliga att lägga åt sidan och jag kan utan större ansträngning hitta lite Danzig anno 1992 i låtarna också. När jag nämner min första tanke, Soundgarden — “Badmotorfinger” låter han dock lite överraskad.
— Å fan, det är nog en undermedveten grej. Men det är ju trots allt deras bästa platta så det gör inget. Man blandar ner allt möjligt i en mixer och så kommer det ut något eget av det. Det är hårdrock helt enkelt, fastslår han.
Grand Magus är en trio och trots att dom inte är många tycker han inte att det är någon begränsning. Tvärtom anser han att man är friare som trio för att man inte är så beroende av vad dom andra håller på med. Det ges ett större utrymme för improvisation och utsvävningar. Men det blir ganska naket och det går inte att köra på någon autopilot. För att kompensera det möjligtvis lite tunna liveljudet spelar man med hårt distad bas och använder sig mycket av ackordspel på basen, typ Manowar. Att ta med ytterligare en gitarrist har aldrig varit aktuellt. Det skulle dessutom bli svårt att hitta någon som godtar de krav Janne ställer.
— Det måste dels vara någon som är jävligt bra på att spela och som inte har något ego, och en sån blir nog svårt att hitta.
Trots att de flesta idéer till låtarna kommer från Janne är Grand Magus väldigt demokratiska i låtskrivarprocessen. Alla är involverade i arrangerandet och är det någon idé som inte faller de andra på skägget ändrar man på det.
— Vi måste hela tiden vara eniga om hur det ska vara och eftersom vi bara är tre skulle det inte funka att någon stod och körde sitt eget, eller led igenom ett gitarrsolo han inte gillade, man kan inte gömma sig i en trio.
Skivan är producerad och mixad av Fred Estby (Dismember) i das Boot Studios i Stockholm och samarbetet beskrivs som väldigt lyckat. Fred hade skött ljudet åt bandet en gång på en spelning på Eldorado i Stockholm och utan att tidigare hört något av dom tidigare fastnade han direkt för gruppens tunggung. Fred berättade att han gärna ville jobba med Grand Magus i framtiden och med detta i åtanke kontaktades han när kontraktet landats. Killarna är väldigt nöjda med resultatet men påpekar också att man är öppen för förändring.
— Det är ju hans bild av hur vi låter. Och vi är jävligt nöjda men det finns inget som säger att vi kommer att låta precis likadant nästa gång. Man ska ju utvecklas också. Många gånger säger folk att en skiva är producerad av den och den, men man märker ändå ingen skillnad mot annat. Förr var det mer så att om en skiva var producerad av någon skulle det ge ett speciellt resultat. Var det Martin Birch (tron Maiden) t.ex. så hördes det. Men Fred är kanon. Han vet definitivt vad han håller på med.
Som om inte en nysläppt platta med allt vad det innebär i form av uppdrag räcker, är det klart att Janne ska ersätta avhoppade sångaren Kryddan i Spiritual Beggars. Det låter som en hyfsat jobbig kombination i mina öron men Magus/Beggars vokalisten är inte orolig.
— Det ska nog lösa sig. Jag ser det också som en chans för Magus att sälja fler plattor. Beggars är ju rätt stora i Japan och det försämrar ju inte direkt våra chanser att jag då är den nya sångaren i Beggars. Jag har lagt all sång på nya plattan som ska släppas någon gång i mars. Dom har fixat ny basist också, Roger Nilsson heter han.
Omslaget med sin skäggiga gubbe för närmast tankarna till Beppe Wolgers som Ku Klux Klan ledare och namnet ringer inga klockor hos mig heller.
— Ganska mycket av vår text och musik handlar om mental kraft, för att uttrycka det på ett vardagligt sätt. En Grand Magus är en som kommit högst upp i hierarkin i en orden, en Stormästare!