Mathias Lodmalm spyr galla över musikindustrin. Han är trött på goth och bögiga skjortor. Internet är framtiden. Nu är det år 2000!

Mathias Lodmalm, sångare, gitarrist och frontman i CEMETARY 1213 är med mig på telefon ifrån bandets hemort Borås. Sedan början av nittiotalet har han släppt plattor, först sex stycken album under namnet CEMETARY släppta av svenska Black Mark, men när bandet var på topp med de två sista plattorna (”Sundown” och ”Last Confessions”) så lades bandet ner. Deras gothmetal fick ge vika för industriella lustar och Lodmalm bytte till det betydligt större bolaget Century Media i Tyskland och bildade SUNDOWN med Johnny Hagel ifrån TIAMAT. Efter att bara ha släppt två plattor splittras de och ur askan i elden kommer CEMETARY 1213 till. Debuten ”The Beast Divine” låter som en blandning av hans bägge tidigare band och där finns både spår av goth och industri men även av death och black metall.
Både Glenn Danzig, Pete Steele (TYPE O NEGATIVE) och Patrik Wirén (MISERY LOVES CO.) sägs vara miserabla män som inte ser livet från den ljusa sidan. Efter denna intervju lär även Mathias kunna sällas till det gänget. Han verkar vara trött denna onsdagsförmiddag och det dröjer ett tag innan han kommer igång.
”’The Beast Divine’ är bara en platta, en i ledet som alla andra. En platta som vi själva vill höra.”
Brutaliteten på debuten är en helt naturlig följd av musikindustrin enligt Lodmalm.
”Vi var ett dödsmetal-band från början så det var meningen att det skulle höras på den här plattan. Vi var så jävla trötta på all töntig goth som kom med såna här bögiga skjortor och sånt larv. En platta som folk reagerar till när de hör. Många har tyckt att den var för brutal. För oss är det bara kul att få folk att reagera. Vi håller ju på med rätt olika musikstilar nuförtiden.”

”Folk har så många regler, man kan t.ex. inte göra både elektronisk musik och hård musik. Bestämda saker om hur man skall se ut och vad man skall göra. Det är ju bara musik!!!”

Han berättar att hon har fullt upp med annan musik, han producerar ju även nuförtiden.
”Elektronisk musik, mest Drum & Bass 12″ och sånt. Den enda hårdrock jag håller på med är CEMETARY 1213.”
Att namnbytet skulle bero på strul med Black Mark är fel. Alla känner ju till historien med MORGANA LEFAY som drabbats av osämja med Börje ”The Boss” Forsberg. Mathias har en annan förklaring till nya namnet.
”CEMETARY är ju jag, det har alltid varit jag! Ny grej, ny vinkel, vi dumpar gärna det här tråkiga gothkonceptet. Mer in i framtiden… Det är ju mycket mer science fiction över allting och då ville vi ju ha något namn som passade bra. Så vi tog den genetiska koden från en av våra låtar (’1213-Trancegalactica’ från ’Last Confessions’).”
Appropå Black Mark så vill han inte ha något mer med bolaget att göra, han är lika trött som alla andra på lösa rykten om nya plattor med Black Mark-band etc. etc.
”NEJ!!! Inget mer samarbete.”
Century Media ligger inte heller bra till i Mathias ögon. ”The Beast Divine” var bara något som ingick i en deal.
”Vi jobbar inte med dem längre. Det är ett fruktansvärt dåligt bolag i mitt avseende. Vi var inte så stormförtjusta i hur dom hanterade saker och ting. De gjorde ingenting för den här skivan, så det var ju inget svårt beslut att sluta arbeta med dem. Vår musik passade väl inte riktigt dem heller, vi ville ju gå vidare.”
SUNDOWN bara försvann… och CEMETARY 1213 kom från ingenstans. Men musiken är inte alls den samma.
”Century Media blandade ihop allt till en stor jävla gegga, så folk trodde ju att SUNDOWN och CEMETARY var samma band. Det är helt avskild musik, det är inte alls samma typ av band. CEMETARY är mer goth medans SUNDOWN är industri.”
Att CEMETARY 1213 släppte platta just nu har sin naturliga förklaring.
”Manne (Engström – gitarr och sång) har tjatat på mig i flera år att jag skulle göra en sådan här platta. Vi kände för att göra en platta helt plötsligt, så vi spelade in en!!!”

”Skall man göra något så skall det vara värt att se. Folk får ju betala lika mycket pengar om det är värsta showen eller om det är de där fyra tråkmånsarna som står och harvar.”

Men den som förväntar sig att kunna se bandet live i framtiden, kan lika gärna nu ställa in sig på att det inte kommer att hända. Bandet har inga planer på något turnerande.
”Nej!, vi har inte varit ute och spelat sedan europa-turnén med PARADISE LOST -97. Det är inte bara att spela. Skall man göra live-spelningar så skall det vara ordentligt. Det är så mycket band som bara går upp och spelar, ’fyra killar och två förstärkare!’. Skall man göra något så skall det vara värt att se. Folk får ju betala lika mycket pengar om det är värsta showen eller om det är de där fyra tråkmånsarna som står och harvar.”
Hagel fick inte hänga med från SUNDOWN! Han startade sitt egna band.
”Nej, han var bara med i SUNDOWN. Det är jag och Christian Silver (trummor) från SUNDOWN (den fjärde medlemmen är bassisten Vesa K. förf. anm.) Men Manne har ju hjälpt mig mycket med sången, han sjunger faktiskt en hel del på plattan. Och Anders Fridén från IN FLAMES gästar på låten ’AntiChrist 3000’.”
Matte vill inte gå in så mycket på om vad plattan handlar om mer än att det rör sig om kolonisering av jorden. Guds nya ras av människor. Lodmalm har ju släppt många plattor genom åren och kanske kan vi vänta oss ett gäng till innan han säger ”goodbye”!
”Det hoppas jag, men det ändras ju hela tiden. Jag vill ju göra NY musik. Jag tycker att musik som släpps år 2000 skall höras att det är gjort år 2000!!! Retrovågen med t.ex. käcka MANOWAR är inte min grej.”
Jag berättar för honom att det är tänkt att jag skall intervjua MANOWAR veckan efter vårat snack och vi börjar skratta bägge två. Första och enda gången som han lägger till med skratt under hela intervjun. Han skäms väl lite över sitt uttalande! Sedan fortsätter han att prata på… han börjar piggna till nu.
”Jag tar lite timeout nu och gör den musik jag känner för att göra. Nu kände jag för att göra en skiva och gjorde en. Jag känner inte att jag behöver göra någon riktig karriär av det här. Jag gör bara det jag känner för. Jag har hållit på i tio år nu med musik. Man får bestämma sig, antingen ut, turnera och rocka eller så vill man göra musik – ha en drift att utveckla saker.”
Mathias är irriterad på musikindustrin och allmänheten…
”Folk har så många regler, man kan t.ex. inte göra både elektronisk musik och hård musik. Bestämda saker om hur man skall se ut och vad man skall göra. Det är ju bara musik!!!”
Man blir lite ”mörkrädd” när man hör Mathias berätta om den elektroniska musiken och världen i allmänhet. Får vi inte höra någon mer hård musik från Boråsarna i framtiden? Kanske inte på platta, men han har en annan lösning.

”Jag känner inte för att skriva något kontrakt med något nytt bolag heller. Så som jag har tänkt mig, så kommer jag att släppa nästa gratis på internet.”

”Vet inte. Det tog ett tag att göra denna plattan och nästa lär nog också ta lång tid. Det tog några år innan det kändes rätt att göra denna. Jag har material till en ny men vet ännu inte när jag skall göra den. Jag känner inte för att skriva något kontrakt med något nytt bolag heller. Så som jag har tänkt mig, så kommer jag att släppa nästa gratis på Internet. Jag, Manne och Silver har ju varsin egen studio så det lär lösa sig. Förresten så är ’The Beast Divine’ inspelad hemma hos mig.”
Än en gång har Kristian Wåhlin prytt omslaget med ett mästerverk.
”De två sista CEMETARY-omslagen gjorde ju han, han är ju grym på att måla och jag visste ju vad jag ville ha. Samma ’pippifågel’ än en gång. Det har ju med fågel fenix saga att göra från början…
”The Beast Divine” har nästan samma omslag som ”Sundown”-skivan, fast i framtiden.”
Tyskland är inte Lodmalms favoritland och några planer på att flytta dit likt TIAMAT har han inte.
”Johan (Edlund, TIAMATs frontman) bor ju i Hamburg. Jag själv har fått nog av tyskar! Jag har varit dit många vänder och det är en viss sorts människor. De är bakåtsträvare. Man vill ju framåt… utveckla grejerna.”
Till slut glider vi än en gång in på när vi kan vänta oss en ny platta.
”Jag vet inte riktigt. Man kan känna för att göra en idag, då är det ju bara att sätta sig ner och göra en. Det är bra med egen studio. Jag vill ha musik i alla former.”
Mathias slutord får mig att tänka på ett dataspel och när vi lagt på förundras jag över hans allmänna syn på musiklivet.
”Hoppas att folk fortsätter lyssna på musik och försöka ta saker till en annan nivå! Det börjar med W.A.S.P. och slutar jag vet inte var…”